مدیرکل اجتماعی استانداری کرمان :
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان به تاسیس 10 دفتر تسهیل گری در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: 10 استان در کشور به طور پایلوت موفق شده اعتباراتی را برای راه اندازی این دفاتر دریافت کنند که کرمان نیز یکی از این استان ها است.
کد خبر: ۵۸۰۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 17 March 2018

زهرا موسی پور روز شنبه در نشست خبری از تسهیل گری حاشیه ها، سکونتگاه های غیر رسمی و بافت های فرسوده به عنوان این دفاتر نام برد که در آنها هفت گام کاری اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در اجرای برنامه های مد نظر از سازمان های مردم نهاد استفاده می کنیم، عنوان کرد: دفاتر تسهیل گری اجتماعی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان دایر شده و حداقل پنج نیروی تخصصی را به کار می گیرند.
موسی پور به تدوین سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: این سند یک کار پژوهشی بسیار ارزشمند مبتنی بر فرا تحلیل اتفاقاتی می باشد که در حداقل 30 سال گذشته در استان کرمان رخ داده است.
وی گفت: ما باید ببینیم که توانمندی ها و کاستی های استان چیست و این سند آسیب های موجود و دلایل بروز آسیب ها را در تمامی بخش های استان شناسایی کرده و دلایل آنها را نیز تحلیل کرده است.
موسی پور افزود: سند توسعه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان دارای یک برنامه عملیاتی روشن برای تحول فرهنگی و اجتماعی شهر کرمان است و در این رابطه برنامه های پیشنهادی به دست اندرکاران اعلام شده است.
وی افزود: براساس مطالعات انجام شده مشخص شد که نابرابری در دسترسی به منابع در استان وجود دارد، توانمندی های فردی یا ضعیف است و یا به فعل نمی رسد و برنامه ریزی ها در استان خیلی نیاز محور نیست.
وی ادامه داد: در سند توسعه اجتماعی و فرهنگی برای رفع این مشکلات برنامه ریزی شده و راهکارهایی ارائه گردیده است.
موسی پور بیان کرد: در زمان بروز بحران های طبیعی بیشتر به فکر حمایت های مادی و توزیع اقلام اساسی هستند و دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان در این زمینه طرح حمایت های روانی و اجتماعی در بلایا را تدوین کرده است و در این زمینه مشاوران و مربیان آموزش دیده اند.
وی گفت: اگر حوزه اجتماعی خوب کار کند مسائل اجتماعی و سیاسی نخواهیم داشت.
موسی پور همچنین از اصحاب رسانه به عنوان زبان گویا و چشم بینای جامعه یاد کرد و گفت: اگر اصحاب رسانه در انعکاس خدمات انجام شده تلاش کنند در راستای افزایش سرمایه اجتماعی بسیار موثر خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه امروز استان کرمان در بخش ها و برنامه های مختلفی پیشتاز است، اظهار کرد: ایده های اجرایی شده در این استان به عنوان استان پایلوت اقتصاد مقاومتی به عنوان الگو در سطح کشور مطرح شده است.
موسی پور با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پدافند غیرعامل، بهداشت و درمان و مسائل اجتماعی پیشگام است، گفت: استاندار کرمان در این حوزه ها نشان برتر را به خود اختصاص داده است.
وی با تاکید بر اینکه سال 96 برای حوزه اجتماعی سالی بسیار پربرکت بوده است، افزود: از برنامه های مختلف دستگاه های اجرایی استان حمایت شده و در کنار آنها بوده ایم.
وی بیان کرد: 25 دستگاه به طور مستقیم کار فرهنگی انجام می دهند و به صورت ویژه با آنها همراهی می کنیم تا در حوزه های اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی گام های اساسی برداشته شود.
موسی پور با اشاره به اینکه مدیریت بحران اجتماعی مبتنی بر پیشگیری است، گفت: در سال 96 با توجه به افزایش میزان خشونت در جامعه، همایش ملی پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها را برگزار کردیم زیرا خشونت طیف وسیعی از جمله خشونت کلامی تا کودک آزاری، همسرآزاری و قتل را شامل می شود.
وی عنوان کرد: سند پیشگیری از خشونت را به عنوان یک خروجی خوب از این همایش تدوین کرده ایم و پیش نویس این سند به وسیله ی معاون قوه قضائیه رونمایی شد و امیدواریم در سه ماه اول سال 97 سند جامع را رونمایی کنیم .
وی با تاکید بر اینکه در شهرستان های جنوبی و شرقی استان با نبود مراکز مشاوره پیش و پس از ازدواج روبرو هستیم، گفت: این مراکز باید در مواقع حاد و بحرانی به کمک افراد بیایند و برنامه این بود که 11 مرکز در این شهرستان ها دایر شود و در این زمینه مکان و نیروی مورد نیاز تامین شده و تا پایان فروردین ماه این مراکز را به صورت رسمی افتتاح خواهیم کرد که در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: اساس جلوگیری از آسیب های اجتماعی ایجاد نشاط و تفریحات سالم است و در این زمینه باید از المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای حمایت کرد و 135 میلیون تومان به این مساله اختصاص داده شد.
وی افزود: این المپیاد در تمامی مدارس استان کرمان برگزار شد و در تحرک و شادابی دختران دانش آموز بسیار تاثیرگذار بوده است.
موسی پور بیان کرد: بسیار گزارش می شد که در جنوب و شرق استان کمتر نیروی متخصص مربی و مشاور داریم که پاسخگوی پرسش ها باشد و برنامه ریزی شد که آموزش و پرورش برای این مناطق طرح تربیت مربی و مشاور را عملی کند.
وی بیان کرد: اگر یک مادر در خانه نشاط داشته باشد حتما می تواند فضای شادی را برای همسر و خانواده خود ایجاد کند.
وی عنوان کرد: در حوزه ورزش و جوانان نیز وارد شده ایم و جشنواره های بزرگ ورزشی در حوزه های شنا، ژیمناستیک و .... برگزار شده است.
موسی پور با بیان اینکه نشاط اجتماعی تنها با برگزاری کنسرت ایجاد نمی شود، گفت: در راستای توسعه نشاط اجتماعی اگر زمینه پاسخگویی به پرسش مردم فراهم شود نیز موجب نشاط مردم می شود و در این رابطه شب های نشاط اجتماعی از 15 اسفندماه در شهرستان ها آغاز شده و امیدواریم این برنامه ها تا 15 فرودین ماه 97 در پارک ها و مکان های تعیین شده، اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: شب های نشاط اجتماعی مشتمل بر تفریح، موسیقی سنتی، محلی و بومی، ارائه پیام های بهداشتی و فرهنگی است و دورهمی سالم و با نشاط برای مردم است.
موسی پور گفت: برای حمایت از سازمان های مردم نهاد استان کرمان، در شهرستان های مختلف استان کرمان این سازمان ها پای کار آمده اند تا این سازمان ها ورزیده شوند.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان بالغ بر 520 سازمان مردم نهاد داریم که همه آنها فعال نیستند، گفت: در حوزه دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری و فرمانداری ها بالغ بر 140 سازمان مردم نهاد داریم که 90 درصد آنها در این حوزه ها فعال هستند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار