معضل سگ‌های ولگرد در رفسنجان ادامه دارد و هر روز اخبار زیادی از زخمی‌شدن شهروندان و روستائیان توسط سگ‌های ولگرد در این شهرستان شنیده می‌شود و همچنان مسؤولان بی‌تفاوت هستند.
کد خبر: ۵۸۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 09 April 2018

این شهرستان وسعت زیادی دارد و در هر کوی و برزن آن همواره شاهد عبور سگ‌های ولگرد و بعضا به صورت گله‌ای هستیم اما این پرسه‌زدن‌های سگ‌های ولگرد عواقبی هم به دنبال داشته از دنبال‌کردن یک زن و گاز گرفتن و زخمی‌شدن او تا کشته‌شدن یک مرد و ده‌ها مورد مشابه آن.

سال گذشته یک مورد عجیب هم رخ داد و یک سگ یک شب در چند نقطه از شهر تعداد زیادی از شهروندان را گاز گرفته بود و دو نهاد که یکی از آن متولی اصلی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است مسؤولیت را برای هم پاس‌کاری می‌کردند و سرانجام سگ ولگرد و هار توسط پدر یکی از کودکانی که توسط سگ گزیده شده بود معدوم شد.

اما همچنان قصه دراز سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهر شنیده می‌شود و بی‌تفاوتی ارگان مربوطه را شاهد هستیم.

سال جدید معضل سگ‌های ولگرد پررنگ‌تر از قبل شده به طوری که در فاصله 18 روز گذشت از سال آمار زیادی از مراجعه‌ها برای دریافت واکسن هاری شنیده می‌شود.

در فاصله یک روز مانده به سال 97 و در حالی که همه خود را برای سال نو و بعضا سفر، تفریح و شادی آماده می‌کردند یکی از همین سگ‌های ولگرد شادی خانواده‌های زیادی را به عزا تبدیل کرد و یک نفر را به کام مرگ فرستاد و پس از آن گزیده‌شدن یک زن پیر و یک زن میانسال دیگر و ..

اما با توجه به این آمار گویا ارگان‌های مربوطه بیکار نشسته‌اند و نسبت به این معضل بزرگ بی‌تفاوت هستند و در واقع جان انسان‌ها برایشان ارزشی ندارد.

میانگین حیوان‌گزیدگی در رفسنجان 1.5 تا 2 برابر میانگین کشور

نژادقادری مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان در مورد تعداد مراجعان برای دریافت واکسن هاری در سال 96 و سال جاری عنوان کرد: یک‌هزار و 258 نفر در سال 96 دچار حیوان‌گزیدگی شدند و واکسن دریافت کردند و امسال از اول سال تا 18 فروردین 70 نفر برای دریافت واکسن مراجعه کردند.

وی بیان داشت: اکثر حیوان‌گزدیدگی‌ها سگ‌های ولگرد و خانگی بوده است و میانگین حیوان‌گزیدگی در رفسنجان یک و نیم تا دو برابر بیشتر از کشور است و ضمن اینکه 75 درصد مواردی که برای آزمایش به آزمایشگاه پاستور تهران فرستادیم مثبت و هاری بوده است.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجاندر ادامه با تأکید بر اینکه اولا مردم حیوان خانگی نگه ندارند و اگر افراد در منزل سگ نگه می‌دارند حتما واکسن آن را بزنند، توضیح داد: چنانچه دچار حیوان‌گزیدگی شدند بلافاصله محل را در منزل 15 تا 20 دقیقه با آب پرفشار شست‌وشو دهند و به مرکز بهداشت مراجعه کنند همکاران ما به طور شبانه‌روزی عمل واکسیناسیون هاری را انجام می‌دهند.

نژادقادری متذکر شد: حتی اگر فردی توسط گربه گزیده شده باشد و یا خراشیدگی توسط حیوانات پستاندار ایجاد شد حتما به مرکز بهداشت مقابل موزه ریاست‌جمهوری مراجعه و واکسن دریافت کنند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار