رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان گفت: 32 هزار و 300 گردشگر از 25 اسفند سال گذشته تا 18 فروردین امسال از خانه حاج اقا علی به عنوان بزرگترین خانه خشتی جهان در روستای قاسم آباد رفسنجان دیدن کردند.
کد خبر: ۵۸۸۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 09 April 2018

حسن حسینی  افزود: تعداد گردشگران و بازدید کنندگان این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجاریه ، در تعطیلات نوروزی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 34درصدی برخوردار شده است .
وی آمار گردشگران و مسافران نوروزی که در نوروز سال گذشته از این اثر تاریخی بازدید کردند را 23هزار و 750نفر ذکر کرد.
خانهٔ حاج آقا علی با زیربنایی بالغ بر هفت هزار متر مربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به‌شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگترین تاجر ایرانی آن دوره) در ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا گردیده است.
این بنا در فاصلهٔ 6 کیلومتری شهر رفسنجان در نزدیکی روستای قاسم آباد واقع شده و دارای 86اتاق (هفت دری، پنج دری، سه دری و پستو) بوده که در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی ساخته شده اند.
یک آشپزخانه و انبار بزرگ وظیفه رفع نیازهای غذایی این مجموعه را بر عهده داشته‌است.
چهار حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و سه هشتی نیز ارتباط قسمت‌های مختلف این خانه را با هم برقرار می کرده است .
همچنین نوروز امسال 37 هزار نفر از دهکده تاریخی و گردشگری اودرج، 10 هزار نفر از دره راگه و هفت هزار و 500 نفر از موزه ریاست جمهوری رفسنجان از دیگر نقاط تاریخی و دیدنی این منطقه بازدید کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان به آمار اسکان در ایام نوروز اشاره و تصریح کرد: از 12 هزار مسافر نوروزی که اقامت شبانه در رفسنجان داشتند سه هزار نفر در کلاسهای مدارس و مابقی در سه هتل، یک مهمانپذیر، واحدهای بوم گردی، زائرسراها، مهمانسراها و کمپ های موقت (چادر) اسکان یافتند.
به گفته حسینی در این مدت بیش از 40 هزار برگ اقلام راهنما شامل نقشه، بروشور، تراکت و غیره بین گردشگران نوروزی در مبادی ورودی شهرستان توزیع شد.
وی گفت: 50 غرفه فروش سوغات، صنایع دستی و محصولات محلی در جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان در نوروز 97 در قالب غرفه هایی در کاروانسرای شاه عباسی، خانه حاج آقا علی، دهکده اودرج و کمپ های ورودی شهر رفسنجان برپا و به ارائه خدمات به گردشگران پرداختند.
رفسنجان یکی از شهرستانهای دارای جاذبه های طبیعی، گردشگری، آثار و ابنیه های تاریخی و باستانی است که هر ساله جمع زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار