زمین لرزه 30 آذرماه 96 در شهرستان کوهبنان به 30 اثر تاریخی(برخی تا 50 درصد) آسیب وارد کرده است لذا بمنظور تقویت گردشگری و حفظ میراث تاریخی بام فرهنگی استان کرمان سرعت بخشی به رو.ند مرمت و احیای این بناها ضرورت دارد .
کد خبر: ۵۸۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷ 09 April 2018

برخی خانه های تاریخی، برج و قلعه ها، حمام، آب انبارها و روستاهای تاریخی، امامزاده ها مساجد و زیارتگاه هایی با نشان از تاریخ و فرهنگ غنی شهرستان کوهبنان بر اثر زمین لرزه آسیب جدی دیدند.
فرهنگ و تمدن مردم کوهبنان با بناهای تاریخی و ارزشمندی که به عنوان میراث گذشتگان به یادگار مانده، عجین شده است بناهایی که با زلزله تخریب شدند و تاکنون اقدامی برای مرمت آنها انجام نگرفته است.
روستای تاریخی و سرسبز افزاد در فاصله پنج کیلومتری از شهرستان کوهبنان، با آثار و بناهای تاریخی این روزها میزبان فصل بهار است و ظرفیت طبیعی و تاریخی مناسبی برای گردشگران این شهرستان بوجود آورده است.
این روستا با فضایی کوهستانی برای گردشگران بسیار جذاب و تاثیرگذار است و جلوه هایی از تاریخ و طبیعت در روستای افزاد همچون نیرویی الهام بخش و جذاب بر گردشگران اثر می گذارد.
متاسفانه بناهای تاریخی این روستا بر اثر زلزله 30 آذرماه تخریب شده و به شدت مورد بی مهری قرار گرفته شده است و نیاز فوری به مرمت آنها وجود دارد.
چشم اندازهای تاریخی و جاذبه های فرهنگی از عوامل ارزش گذاری برای یک شهر و ظرفیتی برای جذب گردشگر و درنتیجه درآمدزایی محسوب می شوند و این سرمایه ها نباید با بی تدبیری از بین بروند، همچنین این ثروت های عظیم به عنوان سرمایه ای ماندگار برای نسل های آینده خواهند بود.
اکنون بیش از یکصد روز از زلزله شهرستان کوهبنان می گذرد و همچنان چادرهای امدادی و کانکس های اهدایی خیران در چشم انداز برخی مناطق این شهرستان به چشم می خورد و جلوه ای از نامهرمانی طبیعت را در بستری از زیبایی طبیعی و تاریخی این خطه به نمایش گذاشته است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان کرمان گفت: وقوع زلزله 5.2 ریشتری و درپی آن پس لرزه های متعدد در شهرستان کوهبنان به حدود 30 اثر تاریخی این شهرستان آسیب جدی وارد کرد.
محمود وفایی افزود: براساس برآوردهای اولیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخی از این بناها در شهرستان کوهبنان 20 تا 50‌ درصد تخریب شده است.
وی تصریح کرد: آب ‌انبار ده ‌علی، آسیاب ‌های میانه و هشتم، بافت تاریخی طغرل جرد، برج ‌های افزار، سنگی دره‌ نفر، ده ‌علی، چماه، اسدالله و رتک، تیمچه علی خان، تخت امیر‌لطیفی، حمام چاه، خانقاه ابوسعید، خانه ‌های آل ‌طا‌ها، شهید‌زاده، عطارپور و سیف ‌الدینی، خواجه خضر، قلعه‌ های سلطان، دختر، خانمکان و دی علی، مدرسه کاشانی، مسجد جامع قدیم و مقبره آخوند از‌ جمله بناهای ثبتی و واجد ارزش ثبت در جریان این زلزله تخریب شدند.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان کرمان گفت: تیم ‌های نظارتی میراث ‌فرهنگی استان کرمان پس از زلزله، به منطقه های زلزله زده شهرستان کوهبنان اعزام شده و میزان خسارت احتمالی را برآورد کردند.
وفایی افزود: منطقه کوهبنان بیش از 250 اثر فرهنگی و تاریخی ازجمله سلسله آسیاب‌ ها، امامزاده ‌ها، برج‌ ها، قلعه ‌ها، حمام ‌ها، آب‌ انبار‌ها سنگ ‌نوشته تاریخی، خانه ‌های صخره‌ ای، اکواریوم طبیعی، مسجد و زیارتگاه دارد و ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر محسوب می شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: منطقه کوهبنان آثار باستانی و تاریخی بسیاری دارد و زمین لرزه در این شهرستان خسارت های فراوانی به این بناها وارد کرده است.
حسین امیری خامکانی با اشاره به اهمیت حفاظت و مرمت آثار تاریخی و تاثیر آن بر گردشگری استان کرمان افزود: باید مرمت بناهای باستانی و مقاوم سازی بافت های فرسوده در این شهرستان پیگیری شود.
کوهبنان به عنوان بام فرهنگی استان کرمان با وجود بیش از 250 اثر ارزشمند فرهنگی و تاریخی نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.
برخی بناهای این شهرستان در سال های گذشته به شدت مورد غفلت و گاها سوء استفاده قرار گرفته و پس از زمین لرزه 30 آذرماه به شدت در معرض خطر تخریب قرار دارند .
30 آذر ماه 1396 زمین لرزه ای با قدرت 5.2 در مقیاس ریشتر در ساعت 20 و 34 دقیقه شهرستان کوهبنان در شمال استان کرمان را لرزاند و این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین و در فاصله سه کیلومتری کوهبنان، 27 کیلومتری کیانشهر و 51 کیلومتری راور رخ داد.
این زمین لرزه آسیب های بسیاری به اماکن مسکونی و بناهای تاریخی شهرستان کوهبنان وارد کرده است.
کوهبنان در فاصله 180 کیلومتری شمال کرمان قرار دارد و از مناطق مرتفع، خوش آب و هوا و کوهستانی این استان محسوب می شود.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار