کمی بارش باران در زمستان سال گذشته در استان کرمان خبر از در پیش بودن تابستانی بحرانی را برای کرمانی‌ها دارد.
کد خبر: ۵۹۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 13 April 2018

بحران آب سال‌هاست که کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و استان‌هایی چون کرمان که در دل کویر ایران قرار گرفته این بحران را بیشتر از دیگر استان‌ها احساس می‌کند.

طرح‌های متفاوتی در سال‌های گذشته برای کمک به حل مشکل بحران آب در استان کرمان کلید خورده که طرح همیاران آب در استان کرمان از جمله این طرح‌ها است.

خشکسالی‌های اخیر و کمی بارش باران در سال‌های گذشته به ویژه بارش کم باران در زمستان سال گذشته در استان کرمان خبر از در پیش بودن تابستانی بحرانی را برای کرمانی‌ها دارد.

اسفاده نادرست از منابع آب و برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی در طول سالیان گذشته به این مسئله دامن زده و امروز حدود نیمی از مشترکین شهری استان کرمان را در بحران شدید آب قرار داده است.

محمد زین‌الدینی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان تامین و توزیع آب به 71 شهر در سراسر استان را بر عهده دارد اظهار داشت: با توجه به وضعیت بارندگی که همه ساله داریم وضعیت بحرانی در سال‌های مختلف و در شهرهای مختلف استان تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی در سال 96 نسبت به سال‌های قبل کاهش زیادی داشته است گفت: حدود هفت شهر ما در استان کرمان در وضعیت بحرانی شدید قرار دارند.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان با اشاره به اینکه متاسفانه شهرهای بزرگ و پر جمعیت استان کرمان جزو این هفت شهر قرار دارند، تصریح کرد: بحران شدید آب 47 درصد جمعیت شهری استان کرمان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرهای کرمان، رفسنجان، زرند و بم از جمله شهرهایی هستند که امسال بحران شدید آب را تجربه می‌کنند افزود: 14 شهر دیگر استان نیز در وضعیت بحران قرار دارند و وضعیت آب این شهرها سربه سر است و اگر شرایط خاص و مواردی پیش آید احتمال اینکه جزو شهرهای بحرانی شدید استان قرار گیرند وجود دارد.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه تامین آب شرب از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در چند سال اخیر با کاهش شدید بارندگی روبه‌رو بودیم و شهر کرمان حدود پنج سال است که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و اگر کمک مردم در زمینه مصرف صحیح آب نبود شاید در کنترل این بحران موفق نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه تابستان امسال شهرهای بزرگ ما با چالش جدی آب روبه‌رو هستند و نیازمند کمک مردم هستیم بیان کرد: منابع تامین آب ما محدود است و کمبود میزان بارندگی در استان مشکل‌ساز شده و هر مسئله‌ای در آینده نزدیک، برای تامین آب احتمال داده می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان کرمان بر رعایت مصرف آب و صرفه‌جویی توسط مشترکان تاکید کرد و افزود: متاسفانه امسال از نظر تامین آب تابستان خوبی را پیش رو نداریم.

حبیب‌الله خنجری فرماندار شهرستان زرند نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم بحران شدید آب در این شهرستان را هشدار داد و اظهار‌داشت: عمق چاه‌های زرند از 120 متر به 270 متر رسیده که نشان دهنده آن است که وضعیت آب در شهرستان زرند بسیار بحرانی بوده و هرچه عمق چاه‌ها بیشتر می‌شود کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه وضعیت آب آشامیدنی در روستاهای این شهرستان نیز وضعیت خوبی نیست افزود: عمق چاه‌های روستایی نیز از 110 متر به 220 متر رسیده است و از همین جهت وضعیت آب بعضی از دهستان‌های شهرستان زرند نیز بسیار بحرانی است.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار