کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان در حالی در عزای محصول خود نشسته‌اند که خرید تضمینی دولت هم جوابگوی هزینه‌کرد آنها نیست.
کد خبر: ۵۹۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ 14 April 2018

گوجه‌کاران جنوب کرمان این روزها که فصل برداشت محصول آنهاست تلاش می‌کنند تا زحمت یک سال خود را برداشت کنند و هزینه‌های جامانده زندگی خود را جبران کنند اما در عزای محصول خود نشسته‌اند چرا که محصول آنها خریدار ندارد و اگر هم دارد زیر قیمت می‌خرند و باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است.

جنوب کرمان جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر دارد که شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است این منطقه به قطب کشاورزی ایران شناخته می‌شود اما هیچ گونه حمایتی از طرف دولت از کشاورزان نمی‌شود. هر ساله کشاورزان این منطقه از لحاظ قیمت محصولات کشاورزی دچار ضرر و زیان‌های کمرشکنی می‌شوند به گونه‌ای که تمام زندگی آنها در هزینه کردن برای کشاورزی به باد می‌رود.

از گذشته‌های دور تاکنون مردم جنوب کرمان زندگی خود را از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کردند و امروزه به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر و نبود آب کافی، مشکلاتی برای کشاورزان به‌وجد آمده که باعث کاهش عملکرد و همچنین افت قیمت محصولات آنها شده است.

به گزارش تسنیم در روزهای اخیر کشاورزان رودبار جنوب با تجمع در فرمانداری و همچنین مسدود کردن راه‌های ارتباطی این شهرستان به قیمت گوجه و عدم حمایت مسئولان از خرید گوجه فرنگی اعتراض کردند، صف‌های عریض و طویل خودروهای باری که حامل گوجه فرنگی هستند نشان از عدم حمایت دولت از کشاورزان است.

با توجه به شعار سال که حمایت از تولید داخلی است، انتظار می‌رود دولت نسبت به خرید گوجه جنوب کرمان با قیمت مناسب‌تری، تدبیری بیاندیشد تا کشاورزان این منطقه را خوشحال کند، کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان امروزه عزادار محصول خود هستند و منتظر همت و حمایت دولت نشسته‌اند.

قیمت خرید تضمینی پایین بوده و به‌دور از انصاف است

حسن سنجری کشاورز گوجه کار رودباری با دستانی پینه بسته و خسته در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار‌ داشت: من تمام زندگیم را خرج کشت گوجه کردم تا شاید بتوانم گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی خانواده‌ام را جبران کنم.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی پایین بوده و به‌دور از انصاف است گفت: از خرج زن و بچه‌ام زدم به امید اینکه زمان برداشت سودی داشته باشم تا کمبودهای زندگیم را جبران کنم اما همان هزینه‌ای هم که کردم گیرم نمی‌آید.

محمد بامری دیگر کشاورز گوجه کار رودباری می‌گوید: به ما گفتند خرید تضمینی اما قیمت محصول بسیار پایین است و خرج‌کردمان هم گیرمان نمی‌آید، تعاونی پرداخت پول خرید تضمینی را یکجا نمی‌دهد و خیلی اذیت می‌کنند، ما از این وضعیت بسیار ناراضی هستیم.

علی عزیزی یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه این انصاف نیست کشاورزان ما این قد ضرر کنند چرا که ما درآمد زن و بچه‌مان از همین کشاورزی است گفت: با خرید تضمینی مشکل ما برطرف نمی‌شود باید مسئولان چاره‌ای بیاندیشند.

عزیزی تصریح کرد: کشاورزان ما به سختی گوجه خود را به ثمر رسانده‌اند اما الان باید زیر قیمت بفروشند، این انصاف نیست چرا دولت به فکر ما کشاورزان قشر ضعیف جامعه نیست؟

تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ضرر کشاورزان گوجه‌کار به‌کار گرفتیم

مدیر‌کل جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در جیرفت در این باره اظهار‌ داشت: در پی افت قیمت محصول گوجه‌فرنگی بنا به دستور وزیر جهاد کشاورزی خرید تضمینی گوجه فرنگی در این منطقه آغار شده است.

سید یعقوب موسوی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ضرر کشاورزان گوجه‌کار به‌کار گرفتیم گفت: خرید گوجه فرنگی کشاورزان از شهرستان‌های کهنوج و رودبار جنوب و حمل به خارج از استان برای مصارف صنایع کشاورزی آغاز شده و بیش از 700 دستگاه کامیون در حمل و نقل بین استانی محصولات تره بار منطقه فعال است.

مدیر‌کل جهاد کشاورزی جنوب کرمان با اشاره به اینکه از این تعداد حدود 500 دستگاه آن از مقصد رودبار‌جنوب به مناطق مختلف کشور اعزام شده است بیان کرد: همچنین از تعداد کامیون‌های ارسالی از رودبار جنوب 234 دستگاه آن به حمل گوجه فرنگی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در یک روز گذشته 334 دستگاه کامیون گوجه فرنگی و 598 دستگاه کامیون هندوانه از جنوب کرمان به سراسر کشور ارسال شده است افزود: با این کار تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا برقرار شده است که باعث بهبود نسبی قیمت محصول نیز شده است و صادرات گوجه فرنگی با کیفیت کشاورزان جنوب کرمان به داخل و خارج از کشور نیز آغاز شده است.

به گزارش تسنیم کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان خواسته یا ناخواسته و شاید هم بدون در نظر گرفتن الگوی کشت منطقه دچار این مشکل شده‌اند اما می‌طلبد که دولت با افزایش قیمت خرید تضمینی و یا بسیج کردن کارخانجات گوجه‌فرنگی در سراسر کشور این مشکل کشاورزان را در اسرع وقت برطرف کند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار