رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: دام‌های فهرج علیه بیماری آنتروتوکسمی باید واکسینه شوند.
کد خبر: ۵۹۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۳ 15 April 2018

بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیماری آنتروتوکسمی یکی از بیماری‌های رایج در بین بز‌ها و بزغاله‌ها است و با علائم اسهال شدید، تشنج، زمین گیر شدن و ترشح بزاق همراه است.

وی با بیان اینکه ضعف مدیریت در تغذیه دام علت اصلی بیماری انتروتوکسمی است افزود: دامداران باید به این امر مهم توجه کنند و جیره و مقدار غذای مصرفی را به تدریج در اختیار دام قرار دهند و در صورت چرا در مرتع و علفزار تازه از پرخوری دام جلوگیری کنند، در غیر اینصورت باید منتظر تلف شدن ناگهانی دام یا بروز علائم بیماری باشند.

بماندشتی گفت:حیواناتی که ظاهرا سالم هستند واکسینه شوند و از واکسیناسیون دام‌های تب دار و یا مبتلا به بیماری‌های کرمی اجتناب شود، این دام‌ها به خوبی به واکسن پاسخ نمی‌دهند چرا که سیستم ایمنی آن‌ها ممکن است ضعیف باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج افزود: با اجتناب از تغییر سریع جیره غذایی حیوانات و جلوگیری از پرخوری حیوانات بخصوص از علوفه‌های سبز و پرآب و واکسیناسیون دام با واکسن آنتروتوکسمی می‌توان از بیماری آنتروتوکسمی جلوگیری کرد.

بماندشتی گفت:واکسیناسیون دام‌ها باید دقیق و طبق برنامه اجرا شود به این صورت که واکسن اول در ابتدای بهار و پائیز و واکسن دوم بعد از گذشت دو هفته زده شود و در صورت تزریق زودتر از دو هفته می‌تواند ایمنی بوجود آمده را از بین ببرد و دام‌ها را دوباره مستعد بیماری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار