رئیس منابع طبیعی جیرفت:
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت گفت: طی سال جاری مشکل عمده ما چرای بی‌رویه و غیر مجاز دام در مراتع منطقه است که بیشتر توسط دامداران روستایی و افراد فاقد پروانه چرا صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۹۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 18 April 2018

رضا سنجری پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی «جنگل‌ها و مراتع» اظهار داشت: سال گذشته به دلیل حضور مستمر کارشناسان منابع طبیعی و همکاری مردم در بخش‌ها و روستاهای پرخطر از نظر آتش‌سوزی و برداشت بی‌رویه محصولات جنگلی و مرتعی و ... میزان تصرف، قاچاق و آتش‌سوزی‌ها کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مرتع ییلاقی و جنگل در کل استان کرمان متعلق به شهرستان جیرفت است، بیان داشت: بر همین اساس مراتع نقش به‌سزایی در معیشت مردم منطقه دارند که باید با حراست و صیانت از تخریب و آسیب آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

سنجری عامل بیشتر آتش‌سوزی‌های رخ داده در شهرستان جیرفت را گردشگران و شکارچیان ذکر و تصریح کرد: این آتش‌سوزی‌هایی که سهواً و از روی ناآگاهی در منطقه رخ داده است، بعضاً جبران‌ناپذیر بوده و خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت ادامه داد: مردم طی سال گذشته همکاری بسیار خوبی با این اداره داشتند به ویژه در بحث آتش‌سوزی‌ها با کمترین امکانات به یاری نیروهای منابع طبیعی شتافتند.

وی میزان بارندگی شهرستان جیرفت را در سال گذشته 12 میلی‌متر دانست و افزود: این میزان بارندگی و خشکسالی موجود امکان آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی را طی سال جاری افزایش داده است که همت بیشتر مردم به ویژه همیاران طبیعت را می‌طلبد.

سنجری با اشاره به اینکه سال گذشته کارگاه آموزشی اطفا حریق برای 600 نفر از مردم شهرستان جیرفت برگزار شده است، عنوان کرد: طی سال جاری مشکل عمده ما چرای بی‌رویه و غیر مجاز دام در مراتع منطقه است که بیشتر توسط دامداران روستایی و افراد فاقد پروانه چرا صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه منابع طبیعی به دلیل کمبود نیرو و امکانات لازم قادر نیست به تنهایی از 830 هزار هکتار اراضی ملی شهرستان جیرفت محافظت کند، ابراز داشت: با توجه به گستره وسیع مراتع و جنگل‌ها نیازمند همراهی بیشتر مردم در این زمینه هستیم.

سنجری خاطرنشان کرد: در سال جاری بهره‌برداری بسیاری از محصولات فرعی جنگلی و مرتعی در سطح شهرستان جیرفت ممنوع شده است بر همین اساس مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را با کد 1504 گزارش دهند تا در کمترین زمان ممکن از وقوع آن جلوگیری شود.

وی با تأکید بر بهبود معیشت جنگل‌نشینان منطقه اذعان داشت: با توجه به اینکه اولویت برداشت محصولات فرعی جنگلی و مرتعی با عشایر و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها است ما بر اساس برنامه‌ریزی مدونی که در این زمینه داریم، اقدام می‌کنیم.

به گزارش فارس، کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی «جنگل‌ها و مراتع» با حضور همیاران طبیعت، مرتع‌داران و مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان برگزار شد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار