کشاورز شهدادی:دلالان قیمت سیر را هر روز پایین تر آوردند و ما از سویی مجبور به فروش و از سویی دیگر هم خبر هایی از وجود سیر چینی و رکود بازار سیر شهداد به گوش می رسد.
کد خبر: ۵۹۵۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳ 24 April 2018

شهر شهداد در حاشیه کویر جهانی لوت و نزدیک ترین منطقه به گرمترین نقطه جهان (گندم بریان ) قرار گرفته و آخرین منطقه ای است که کمتر آدمی در آن سکونت دارد و کمی آن سوتر بیابان است و گرمای طاقت سوزش .
11 هزار نفر زیر این آفتاب سوزان زندگی می گذرانند آفتابی که گرمایش گاه به 47 درجه سانتی گراد هم می رسد اما زندگی جریان دارد و این افراد امور عادی زندگی خود را ازاوایل صبح و یا در ساعات انتهای روز که هوا کمی ملایم‌تر می‌شود انجام می دهند.
مهم‌ترین شغل مردم منطقه نیز کشاورزی و نخل داری است.
شهداد در استان کرمان نمونه ای موفق از تغییرالگوی کشت کشاورزی در سال های اخیر است چرا که با وجود خشکسالی ها و کمبود آب ، بهترین راهکار را در این منطقه انتخاب کرده اند آن هم کاشت محصول سیر ، که از آب کمی برای تولید بهره می برد و با شرایط اقلیمی منطقه هم سازگاری خوبی پیدا کرد.
کاشت سیر چند سالی است که در بین کشاورزان شهدادی رونق بیشتری گرفت و هر سال بیشتر از سال قبل در زمین های منطقه کشت می شود .
مسئول جهاد کشاورزی شهداد سطح کشت سیر در سال زراعی جاری را 740 هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به پارسال 20 درصد افزایش سطح کشت دارد.
بهادر گفت: میزان عملکرد در واحد سطح 45 تن محصول تازه همراه با شاخ و برگ است .
بهادر ابراز خرسندی کرد: در این فصل هیچ بیکاری در منطقه نیست و آنچه آمارها نشان می دهد حاکی از آن است که روزانه حداقل 700 نفری مشغول به فعالیت هستند .
آهنگری مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمان هم افزود: اولین تاریخ برداشت سیر در کشور مربوط به استان کرمان و منطقه شهداد است .
کشاورزی با چهره ای سوخته و دستانی پینه بسته عرق شرم بر پیشانی گرما نشانده بوده و همراه با خانواده تلاش می کردند تا سیرها را هر چه زودتر از زمین بیرون بیاوردند تا به بازار مصرف برسد و خود هم به نوایی .
کشاورز خدا را شاکر است به خاطر محصولی پر خیر و برکت و می گوید: امسال سیر خدا را شکر درشت ، بنفش و خوش طعم است همچون سال های گذشته .
کشاورز دیگری گفت: تا امتحان نکنین متوجه نخواهید شد که ما از چه نوع سیری صحبت می کنیم سیر این منطقه به علت گرمای زیادش رنگ دیگری دارد .
آن سوی زمین کشاورزی بارگیری سیر بود به سراغشان رفتیم از زنجان آمده بودند راننده ماشین می گفت : هیچ جای ایران در حال حاضر سیر برداشت نمی شود .
خریداری هم می گفت: این محصول را خریداری و به باکو ، آستارا ، همدان و تهران می برم .
کمی آن طرف تر اما زن کشاورز در حالی که دستان پینه بسته اش پر از سیر بود با دلخوری گفت: انصافا نمونه این سیر را کجا دیده اید این بو و طعم را کجا استشمام کرده اید؟
او می گوید: دلالان قیمت سیر را هر روز پایین تر آورده و ما از سویی مجبور به فروش و از سویی دیگر هم خبرهایی از وجود سیر چینی و رکود بازار سیر شهداد به گوش می رسد .
وی در آخر با چهره ای خشمگین می گوید با وجود سیر شهداد محصول چینی در ایران چه می خواهد ؟
در بازار سینی های سیر پر بود از سیر های چینی که صاحب مغازه می گوید : سیر چینی به علت اینکه زیبا ، درشت و راحت پوست می شود خریدار زیاد دارد.
فروشنده دیگری می گوید سیر شهداد بسته بندی درستی ندارد اما سیر چینی زیبا بسته بندی شده است .
سیر چینی کیلویی 12 تا 14 هزار تومان به فروش می رسید و سیر شهداد فقط يک هزار تا 4 هزار تومان خریدار داشت.
در گفتگو با مردم معلوم شد که عده ای حتی سیر چینی را از سیر ایرانی تشخیص نمی دهند و شاکی بودند که چرا سیر چینی در بازار فراوان است نمی دانیم و می خریم؟
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان در این باره گفت: گرچه رصد اطلاعاتی با ورود سیر قاچاق از مبادی مختلف مثل مرز میرجاوه و پیشین با جدیت صورت می گیرد اما عده ای سود جو این سیر را از چین و از این دو مسیر وارد کشور میکنند .
شهریاری گفت: این افراد برگ تردد تقلبی گرفتند و به راحتی سیر را با برچسب ایرانی وارد کشور می کنند.
وی از تلاش شبانه روزی سربازان گمنام امام زمان در این زمینه گفت و افزود: به تازگي محموله ای 27 تنی با همین برگ های تردد تقلبی که خیلی ماهرانه جعل شده بود به کشور ورود پیدا می کرد شناسایی و تحویل تعزیرات حکومتی داده شد و این تلاش همچنان برای حمایت از کشاورز ایرانی ادامه خواهد داشت.
به نظر می رسد در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده باید در راستای تحقق آن هم گامی جدی و اساسی برداشت از صنایع تبدیلی محصولات داخلی گرفته تا ممانعت از ورود کالاهای قاچاق که قطعا محقق شدن این امر نقش مهمی در اشتغال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار