شهرستان ریگان در شرق استان کرمان دارای پهنه های معدنی غنی است که بکر و دست نخورده مانده و اهالی این منطقه چشم انتظار اکتشاف این ثروت های خدادادی هستند.
کد خبر: ۶۱۵۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 04 June 2018

استان کرمان را به حق بهشت معدن ایران نامیده اند و سراسر این استان پهناور دارای ذخایر معدنی سرشار و ارزشمندی است که قسمت بزرگی از آن بدون اکتشاف مانده است.
شهرستان ریگان یکی از مناطقی است که وجود ذخایر معدنی غنی مانند مس، سنگ آهن و سنگ مرمر در آن به اثبات رسیده، اما اقدامی برای اکشتاف و بهره برداری از این پهنه تاکنون انجام نگرفته است.
خشکسالی های سالهای اخیر، مشکلات زیست محیطی بر اثر وزش توفان و ریزگردها و ضعف امکانات زیرساختی در منطقه مهاجرت اهالی این شهرستان را در پی داشته و در شرایط فعلی تنها فعالیت معادن این منطقه می تواند رونق را به این شهرستان برگرداند.
رضا شهیکی ساکن یکی ازروستاهای ریگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در روستای ما معادن خوبی وجود دارد که کارشناسان از آنها بازدید و وجود ذخایر معدنی در این معادن را تائید کرده اند .
وی افزود: خشکسالی دام ما را از دستمان گرفته و اکنون بیکار هستیم و با این وضعیت اگر شغلی وجود نداشته باشد ناچاریم روستای خود را ترک کنیم.
محمد نظری که سالهاست به شغل کشاورزی در شهرستان ریگان مشغول است گفت: مسئولان در رابطه با استخراج این معادن همت بیشتری داشته باشند تا فرزندان ما به شغل های کاذب روی نیاورند.
وی افزود:در منطقه ما معدن سنگ مرمر وجود دارد که از آن بهترین سنگ مرمر استخراج می شود که تاکنون هیچ فعالیتی در آن انجام نشده است.
وی با اشاره به میزان بالای بیکاری در بین مردم و جوانان ریگان تاکید کرد: اگر معادن ما در این منطقه راه اندازی شوند دیگر به شهرستانهای اطراف برای اشتغال مهاجرت نمی کنیم.
نماینده شهرستان‌های شرقی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پهنه بسیار غنی از معادن در شرق این استان شناسایی شده است گفت: برای استخراج برخی از پهنه های معدنی با شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر قرارداد بسته شده و مطالعات آن در حال انجام است.
حبیب‌الله نیکزادی‌پناه با اشاره به اینکه شرق استان کرمان یکی از نقاط بسیار مهم استان است افزود: این منطقه با 500 هزار نفر جمعیت و ظرفیت های معدنی مناسب، می تواند در آینده اشتغالزایی بسیار خوبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: شرق استان کرمان این ظرفیت و ویژگی را دارد تا در تمامی زمینه‌ها و سطوح پیشرو باشد تا نه تنها از قافله توسعه عقب نماند بلکه به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.
فرماندار ریگان گفت: در شهرستان ریگان بیش از 30محدوده معدنی شناسایی شده است که نیازمند سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج هستند.
امین باقری افزود: در حال حاضر 2 معدن سنگ مرمر در شهرستان فعال است که بهترین سنگ مرمر را تولید و به سه کشور خارجی صادر می کنند.
وی بیان کرد: با پیگیری های انجام گرفته به زودی شرکت گل گهر سیرجان عملیات استخراج معدن مس ظفتک شهرستان ریگان را آغاز خواهد کرد که با استخراج این معدن شاهد اشتغال در این مناطق محروم خواهیم بود.
باقری تصریح کرد :در این شهرستان معادن غنی از مس ،سنگ مرمر و سنگ آهن وجود دارد که مطالعات این معادن انجام شده است و شهرستان ریگان را می توان به دلیل قرارگ گرفتن در موقعیت خاص زمین شناسی، بهشت معادن شرق استان نامید.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ریگان گفت: با راه اندازی معدن سنگ مرمر در منطقه کوهستانی ریگان تاکنون برای 10نفر شغل در این منطقه ایجاد شده است .
پرویز جلالی افزود: پهنه های معدنی در شهرستان ریگان توسط گل گهر و شرکت ایمیدرو در این شهرستان شناسایی شده اند که به زودی معدن مس ریگان مشغول فعالیت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه معادن سنگ مرمر شهرستان توسط بومیان منطقه راه اندازی شده است بیان کرد: با استخراج معادن ریگان این شهرستان در آینده نزدیک شاهد ایجاد اشتغال هایی برای افراد جویای کار در این منطقه خواهیم بود.
اقدامات زیادی در چند سال اخیر برای برداشتن چهره محرومیت از شهرستان ریگان در زمینه های مختلف انجام شده و امید به آینده در میان مردم منطقه افزوده شده است.
اما با توجه به وسعت مشکلات در منطقه و بیکاری مردم توجه بیشتر به بخش معدنی شهرستان ریگان می تواند در اشتغالزایی و رفع محرومیت از این شهرستان کمک زیادی کند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار