کارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی از کشف یک قطعه شهاب سنگ منحصر بفرد در منطقه جبالبارز شمالی از توابع شهرستان جیرفت خبر داد.
کد خبر: ۶۱۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 07 June 2018

حجت کمالی  افزود: کشف شهاب سنگ ها معمولا در مناطق کویری، خشک و دشت انجام می شود و برای اولین بار کشف این قطعه شهاب سنگ منحصر بفرد در منطقه کوهستانی و پرباران اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: شهاب سنگ ها معمولا به دلیل شرایط آب و هوایی کوهستان زود از بین می روند و کشف این شهاب سنگ قدمی در کاوش های بیشتر در این مناطق است.
کارشناس ارشد و پژوهشگر سنگ و زمین شناسی بیان کرد: این شهاب سنگ از نوع کندرایتی است که 600 گرم وزن دارد و به زودی در بولتن ثبت جهانی به ثبت می رسد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 2هزار شهاب سنگ توسط خود و تیم همراه کشف شده است افزود: این شهاب سنگ ها از مناطقی همچون شهداد، راور، طبس، یزد، بم، بافق و ابرکوه کشف شده و از این حیث ایران رتبه دوم را در بولتن جهانی کشف شهاب سنگ ها دارد.
کمالی اظهار داشت: در تلاش هستیم بزودی نخستین موزه شهاب سنگ را در کرمان راه اندازی کنیم و شهاب سنگ های کشف شده به نمایش عموم گذاشته شود.
اجرام سرگردان جدا شده از سیارک ها در منظومه شمسی بر اثر ورود به جو زمین و تاثیر جاذبه به شدت گرم شده و می سوزند و اگر تکه هایی از این اجرام که وزنشان از چندین گرم تا چندین تن هم می رسد به زمین سقوط کنند، شهاب سنگ نامیده می شود.
حدود 80 هزار سال قبل بزرگترین شهاب سنگ دنیا با وزن بیش از 60 تن در مزرعه هوبا نامیبیا در آفریقا به زمین برخورد کرد که امروزه آن را بزرگ ترین شهاب سنگ شناخته شده دنیا می دانند.
تاریخچه نخستین شهاب سنگ ایران به سال ١٨٨٠ میلادی در ورامین برمی گردد که ٥٤ کیلوگرم وزن دارد و هم اکنون در موزه کاخ گلستان نگهداری می شود.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار