کرمان که همواره آسمان آبی و پرستاره اش زبانزد خاص و عام بود این روزها تغییرات اقلیمی و ایجاد گرد و غبار بر هوای پاک و آسمان آبی این استان آسیب وارد کرده به طوری که سهم شهر کرمان طی سالجاری از هوای پاک تنها یک روز بوده است.
کد خبر: ۶۱۶۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ 07 June 2018

تنفس هوای پاک و عاری از آلودگی نخستین حق هر انسان به شمار می رود که این روزها به دلیل بی تدبیری های گذشته در برداشت از منابع آبی و دخل و تصرف بی حد و اندازه در طبیعت این مهم نیز به خطر افتاده است.
حالا دیگر اهالی شهر کرمان که هوای پاک شهرشان را به همه نداشته هایش ترجیح می دادند منتظر فرصت برای چند روز اقامت در بیرون شهر به دلیل آلوده بودن هوا هستند.
اهالی خطه کرمان چشم انتظار تدبیری نیک از سوی دولتمردان البته با همراهی مردم در راستای بازگرداندن هوای سالم به این شهر هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان معتقد است، خشکیدن تالاب جازموریان به دلیل خشکسالی های اخیر و وجود رگه های معدنی در شهرستان های سیرجان و شهربابک موجب ایجاد 11 کانون گرد و غبار داخلی در این استان شده است.
رضا جزینی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بیشتر شهرهای استان کرمان دستگاه پایش ریزگرد ها و گرد و غبار وجود ندارد گفت: این دستگاه فقط در شهرهای فهرج، ریگان، زرند و کرمان موجود است.
وی با اشاره به تصویب سند ملی و گرد و غبار در کشور گفت: ماده هفت این سند تاکید کرده است که ستاد متناظر ملی در استانها تشکیل شود که این ستاد در کرمان نیز در آبان ماه سال گذشته با حضور 12 دستگاه تشکیل و پیشنهاداتی مرتبط نیز اخذ شد.
جزینی زاده گفت: استان کرمان در فروردین ماه فقط یک روز پاک داشته اما در اردیبهشت ماه روز پاکی نداشته و در خرداد ماه نیز بیشتر روزهای آن تاکنون از نظر شاخص های کیفی در مرحله ناسالم برای گروه های حساس و خیلی ناسالم و خطرناک بوده است.
وی خشک شدن جازموریان را عامل اصلی بروز ریزگردها در استان کرمان عنوان کرد و گفت: بدلیل رهانشدن حق آبه زیست محیطی، وجود بیش از 20 هزار چاه مجاز و 10 هزار چاه غیرمجاز در حوزه جازموریان و انجام نشدن تغییر الگوی کشت این تالاب خشک شده است.
وی با تاکید بر اهمیت احیای مجموعه جازموریان افزود: با توجه به اینکه سند ریزگردها در استان کرمان با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار کرمان تصویب شد، ستاد احیای تالاب جازموریان هم شبیه دریاچه ارومیه تشکیل شده است.
جزینی زاده گفت :البته بخشی از آلودگی شهر کرمان بدلیل از بین رفتن طاق زارهای طبیعی برای کنترل شن های روان است و امروز این جنگل های طاق با مدیریت غیرکارآمد در حال از بین رفتن هستند.
به گفته جزینی زاده نخاله های ساختمانی همچنان اطراف شهر کرمان تخلیه می شود و وجود رگه های معدنی متروکه و یا در حال بهره برداری به عامل بروز ریزگردها در استان کرمان تبدیل شده است.
وی گفت: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی امسال سه برابر سالهای گذشته کمبود بارش ها را در استان کرمان شاهد بودیم.
مدیرکل محیط زیست کرمان اضافه کرد: باید تمام دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با تلاشی مضاعف و هم افزایی برای حفظ طاق زارها و افزایش پوشش گیاهی ورود کرده و در این راستا گام بردارند .
وی ادامه داد: همچنین باید شهرداری کرمان نیز بر اساس قانون مدیریت پسماند از تخلیه نخاله های ساختمانی در حاشیه شهر کرمان جلوگیری کند.
جزینی زاده افزود: پرداخت حقوق معدن داران برای بازگردان رگه های معدنی به حالت طبیعی و اولیه نیز هم اکنون در استان کرمان بطور کامل انجام نمی شود.
مدیرکل محیط زیست ادامه داد: شرایط موجود موجب شده 33.9 درصد از کانون ریزگردها و گرد و غبار کشور در استان کرمان قرار گیرد و مابقی کانون ریزگردها از جمله بادهای 120 روزه سیستان نیز منشاء کانون های گرد و غبار فرا استانی را در کرمان دارد.
وی افزود یکی از راههای کاهش بروز پدیده ریزگردها تثبیت شنهای روان، حق آبه، مالچ پاشی و نهالکاری است که به این منظور برنامه ریزی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: شرح وظایف دستگاههای اجرایی در کارگروه احیای تالاب جازموریان به منظور مقابله با ریزگردها تعریف شده و این دستگاه ها باید برنامه های خود را به منظور کاهش ریزگردها با منشاء درون استانی و برون استانی انجام دهند.
جزینی زاده عنوان کرد: برای کاهش ریزگردها و گرد و غبار کمیته ریزگردها در استانداری کرمان تشکیل شده و نظرات تمام دستگاهها در این زمینه بررسی شد.
وی با بیان اینکه هرگونه دستکاری در طبیعت بدون استراتژی توسعه پایدار تهدیدی برای محیط زیست است گفت: با توجه به پایش زیست محیطی استان کرمان توسط این اداره کل و هم افزایی استانداری کرمان با تمام دستگاهها و صاحبان صنایع و معادن، این استان هم اکنون به نقاط خوبی در بحث محیط زیست رسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان معتقد است: برای حفاظت از محیط زیست باید بیش از گذشته به توانمندسازی جوامع با هدف جلب مشارکت های مردمی مبتنی بر آموزش گام برداریم.
وی می گوید: اگر مشارکت مردم وجود داشته باشد نیازی به قوه قهریه و پرداخت هزینه های هنگفت برای جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست نیست.
جزینی زاده گفت : قرار داشتن 4.7 دهم میلیون هکتار معادل 72 درصد از اراضی بیابانی استان کرمان تحت تاثیر فرسایش بادی به انضمام خشکسالی دهه های گذشته و برداشت بی رویه از منابع آبی زیر سطحی و زیر زمینی از جمله عوامل عمده بروز پدیده گرد و غبار در این استان است.
وی با اشاره به قرار گرفتن در هفته محیط زیست عنوان کرد: روز محیط زیست به دلیل مقارن شدن با 15 خرداد کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هفته محیط زیست از پنجم ژوئن تا 11 مقارن با 15 تا 21 خرداد است گفت: شعار امسال محیط زیست نه گفتن به ظروف و کیسه های پلاستیکی است.
وی تاکید کرد: معتقدیم همه روزها باید با عنوان محیط زیست مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد زیرا سلامت محیط زیست بر سلامت انسان تاثیر دارد.
جزینی زاده با تاکید بر اینکه باید آموزش فرهنگ زیست محیطی از مدارس آغاز شود اظهار داشت: باید مراقب بود فریادهای طبیعت تبدیل به فاجعه نشود.
وی سیل را انتقام طبیعت به دلیل تخریب جنگلها و ریزگردها را انتقام طبیعت به دلیل برداشت های بی رویه از منابع ابی و سایر عوامل بروز خشکسالی از جمله خشک کردن تالاب ها دانست.
شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا 50 هوای پاک، 50 تا 100 هوای سالم، بین 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس، 150 تا 200 هوای ناسالم برای تمام افراد و از 200 به بالا خطرناک است.
شهر کرمان طی ماهای اخیر بیش از پیش با بروز پدیده ریزگردها و گرد و غبار مواجه بوده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار