معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت :با توجه به گرم شدن هوا و احتمال افزایش گزش مار و عقرب مردم این منطقه باید موارد ایمنی را مد نظر داشته باشند.
کد خبر: ۶۱۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 11 June 2018

مسعود مطهری معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت گفت : با توجه به گرم شدن هوا و افزایش موارد گزش عقرب و مار در سال های گذشته و احتمال افزایش این گزشها در فصل تابستان و پاییز باید موارد ایمنی بیش از گذشته مد نظر مردم قرار داشته باد تا شاهد حادثه ناگواری نباشیم.

وی افزود: طبق آمار 435 مورد گزش عقرب و 85 مورد گزش مار در فرورین و اردیبهشت ماه سالجاری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت شاهد بودیم که خوشبختانه همگی درمان و بهبود یافته اند ، لذا از مردم درخواست داریم اطلاعات کافی از علائم و راه های پیشگیری و محافظت از گزش عقرب و مار را کسب کنند و در مراقبت هر چه بیشتر خود و کودکانشان موارد ایمنی را به کار ببندند.

مطهری با اشاره به دو نوع شایع عقرب در منطقه تصریح کرد: عقرب زرد یا الماس ،این عقرب زرد رنگ و دارای سم خطرناک ومحل گزش آن درد زیادی ندارد وهمین مساله باعث مراجعه دیرتر فرد به مراکز درمانی می شود و دیگری ،عقرب سیاه بزرگ است که این عقرب سیاه رنگ وزهر آن سمی و باعث درد شدید در محل گزش می شود.

وی با اشاره به بی قراری شدید، تشنج، بی حالی، عرق کردن، تنگی نفس، سردرد و بی اختیاری ادرار به عنوان علائم عقرب گزیدگی گفت: مردم برای پیشگیری از عقرب گزیدگی اقدامات حفاظتی مانند پرهیز از انباشتن و توده کردن، هیزم ،مصالح ساختمانی در محل سکونت واطراف آن، مسدود کردن سوراخ های دیوارهای منازل به ویژه در،پنجره ورودی های فاضلاب، استفاده از نور کافی در فضای حیاط ،حمام و دستشویی در طول شب بویژه در روستاها، جلوگیری از بازی کودکان با دمپایی و پای برهنه در شب، پرهیز از نشستن یا خوابیدن روی زمین به ویژه در اوایل شب هنگام رفتن به تفریح یا گردش، پرهیز از توقف در جاده های بیابانی و نشستن روی خاک های انباشته شده، استفاده از کفش های ساق دار و دستکش توسط کارگران و کشاورزان در هنگام کار و ... را به صورت جدی رعایت کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به توصیه های اولیه در مواجه با عقرب گزیدگی و مراجعه فوری در صورت گزش با هر نوع عقرب به مراکز درمانی، اورژانس و بیمارستان ها تصریح کرد: حفظ آرامش فرد جهت کاهش انتشار سم در بدن، ثابت وبی حرکت نگه داشتن عضو گزیده شده و قرار دادن عضو آسیب دیده پایین تر از سطح قلب، بستن بالای محل گزش با باندی به پهنای کم بطوری که زیاد سفت نباشد و گردش خون قطع نشود، خودداری از شکافتن، تیغ زدن ،مکیدن و خارج کردن نیش عقرب با فشردن محل گزش،انتقال هرچه سریعتر شخص عقرب گزیده به مراکز درمانی واورژانس از جمله این موارد هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار