سرپرست استانداری کرمان گفت: باید برای استان برنامه ریزی یا الگوی کشت مناسبی داشته باشیم که رضایتمندی و آرامش در منطقه و بین کشاورزان در فصل تولید فراهم شود.
کد خبر: ۶۱۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 12 June 2018

محمدجواد فدائی سرپرست استانداری کرمان در جلسه برنامه ریزی جهت کشت‌های استان در قالب آمایش کشاورزی، با بیان اینکه الگوی کشت مناسب مخصوصا برای جنوب استان کرمان بایستی به طور کامل و دقیق اجرا شود گفت: باید در اجرای الگوی کشت دو موضوع تولید بهینه یعنی استفاده درست از آب و خاک و دیگری انتخاب راهکار‌های اجرایی برای ایجاد کمترین نوسانات در کاهش و مازاد تولید با توجه به توجیه اقتصادی برای کشاورز را در استان کرمان دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ‌گاه در استان کرمان الگوی مصرف کشت بر مبنای آب مصرفی نبوده است اظهار کرد: در استان کرمان عموما با مشکل زمین روبرو نبوده ایم بلکه مشکل اساسی در حوزه کشاورزی استان آب است که بایستی به خوبی مدیریت شود.

فدائی با تاکید بر ساماندهی مناسب بخش کشاورزی استان کرمان ادامه داد: مشکلاتی هر ساله در این حوزه داریم که حتی گاهی جنبه امنیتی نیز پیدا می‌کند که بخشی از این مشکلات ناشی از این بوده که ما به عنوان مسئولین دولتی، خوب در حوزه کشاورزی دخالت نکرده بودیم.

سرپرست استانداری کرمان اظهار کرد: باید برای استان برنامه ریزی یا الگوی کشت مناسبی داشته و همه دست به دست هم داده تا این برنامه و الگو را اجرا کنیم که در نتیجه آن رضایتمندی و آرامش در منطقه و بین کشاورزان در فصل تولید فراهم شود.

جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه کشاورزان کشور و به ویژه استان کرمان براساس الگوی تار و عنکبوتی یعنی اینکه کشاورز همواره بر مبنای شرایط سال قبل تصمیم می‌گیرد اظهار کرد: در اقتصاد‌های کاملا آزاد دنیا نیز مشاهده می‌شود که همواره دولت‌ها بیشترین دخالت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت‌ها به منظورعدم تعادل در بازار دنیا در بخش کشاورزی، با برنامه ریزی کشت این نوسانات را حداقل رسانده اند اظهار کرد: طرح‌های الگوی کشت خوبی در سطح کشور و همچنین استان کرمان وجود دارد که متاسفانه به اعتقاد بنده هنوز کامل نیستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه کشاورزی بر مبنای بهره وری آب در طرح‌های الگوی کشت استان دیده نمی‌شود اظهار کرد: به یک اصلاح ساختار اساسی در حوزه کشاورزی استان کرمان نیاز داریم که البته این موضوع نیز یک پروژه بلند مدت است که حداقل به دو دهه زمان نیاز داد.

رودری با تشریح مشکلات این بخش نیز اظهار کرد: بحث اجرا با دو مانع بزرگ روبرو است. یکی آنکه بخشی از الگوی کشت، استانی نیست و در راستای تعادل بازار در کل کشور می‌باشد و مانع اصلی دیگر در اجرای این طرح نیز این است که این الگو یا این برنامه، زمانی که تدوین شد به موضوع «پیاده سازی یک الگوی جامعه شناسی» توجه نشده است.

موسوی رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه الگوی محصول کشت از قبل از انقلاب اسلامی در استان کرمان مطرح بوده و امروز تنها مربوط به ایران نبوده بلکه در تمام دنیا به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند اظهار کرد: مزیت جنوب استان کرمان در محصولات سبزی صیفی است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی محصولات سبزی صیفی در جنوب استان کرمان مربوط به سیب زمینی و گوجه فرنگی بر می‌گردد اظهار کرد: در دهه ۷۰، در کشور در قالب طرح استمرار ، سیب زمینی در مناطق گرمسیری و سردسیری تولید می‌شد که این موضوع در آن زمان با توجه به خلا‌های موجود در کشور، از مزیت‌های نسبی خوبی برخوردار بود، اما هم اکنون دیگر این طرح قابل اجرا نیست، زیرا انبار‌های جنوب استان پر از محصولات سیب زمینی است.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به نوسانات قیمتی گوجه فرنگی در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: طرح‌های جامع در وزارتخانه جهادکشاورزی در حال تهیه است، اما متاسفانه این طرح‌ها ضمانت اجرایی ندارد.

موسوی با بیان اینکه سطح زیر کشت هندوانه در جنوب استان کرمان از ۲۰ هزار هکتار تا پیش از این دولت تقریبا به ۱۲ هزار هکتار رسیده است اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم در جنوب استان کرمان الگوی کشت بر مبنای آب بوده به طوری که در این راستا شاهد ۲۰ درصد توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دولت در کشور در جنوب استان کرمان بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار