دلشان از حرف ها و طعنه های مردم خون است ،شانه های شکننده غسال ها که زیر بار انبوهی از غصه های زندگی خرد شده حالا دیگر توان دیر پرداخت شدن حقوق و یدک کشیدن جیب و دست های خالی را ندارند.
کد خبر: ۶۲۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 18 June 2018

زنگ تلفنم به صدا در آمد، گوشی را برداشتم و پاسخ دادم، بفرمایید، صدای زنی از آن سوی خط بلند شد، سلام خانم شما خبرنگارید؟ پاسخ دادم بله و زن ادامه داد: تو را به خدا به داد ما غسالهای کرمان برسید.
پرسیدم چه شده؟ زن با لهجه کرمانی و با آب و تاب بیشتری ادامه داد: خدا می داند دیگر هیچ مغازه ای به ما جنس قرضی نمی دهد، پیمانکار شهرداری از فروردین به ما حقوق پرداخت نکرده است.
تازه متوجه شدم همان حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ پرداخت نشدن حقوق کارگران توسط پیمانکاران شهرداری است که بارها و بارها رسانه ها در موردش می نویسند و اما انگار هرگز سر و سامان و شاکله مشخصی پیدا نمی کند.
زن در حالی که بی وقفه صحبت می کرد ادامه داد: به خدا سفره هایمان خالی است هر چه می توانستیم از مغازه ها قرض گرفته ایم حالا مغازه ها هم راغب به قرض دادن کالای خود نیستند و دائم پیغام می فرستند که حسابتان بالا رفته.
زن آهی کشید و ادامه داد: خدا شاهده در خرج و مخارج فرزندانم مانده ام، از یک طرف زخم زبانها و رفتارهای دل شکننده مردم از طرف دیگر پرداخت نشدن حقوق ما که انگار برای کسی مهم نیست گاهی فکر می کنم ما در چشم مردم و حتی مسئولان بی مقداریم شاید ما را آدم به حساب نمی آورند و باور ندارند که ما هم باید از این راه ارتزاق کنیم.
وی مبلغ حقوق ماهانه خود را حدود یک و نیم میلیون تومان عنوان کرد و افزود: زمانی حقوق ما را پرداخت می کنند با آن اقساط عقب افتاده و قرض های مغازه ها را می پردازیم و دوباره همان آش و همان کاسه.
زن خود را 45 ساله و صاحب پنج اولاد معرفی می کند و می گوید، همسرم کارگری می کند و ممکن است روزهای زیادی درآمد نداشته باشد.
وی اوضاع روحی فرزندانش را نیز نامطلوب توصیف کرد و افزود: خواستگارهای دخترم به خاطر شغل من از ما فرار می کنند در حالی که ما از حقوق و مزایای این شغل به نوعی بی بهره ایم.
گاهی با همکارانم تصمیم می گیریم اعتصاب کنیم و دیگر هیچ میتی را غسل و کفن نکنیم تا مردم و مسئولان متوجه اهمیت و ثواب این کار بشوند.
زن گوشی را برای شنیدن درد دل همکارانش به بانویی جوان داد، وی نیز که نگران فاش شدن نامش بود بیان کرد: دلمان از دست مردم و مسئولان خون است.
وی ادامه داد: قبل از اینها مردم نذورات و هدایایی را طبق رسم دیرینه ای برای غسالها می آوردند گاهی سفارش و تحفه ای که به ما می دادند وصیت و کنار گذاشته شده توسط خود میت بود اما حالا مسئولان شهرداری از انجام همین کار هم که نقش زیادی در بهبود اوضاع مالی ما داشت جلوگیری کرده اند و اجازه نمی دهند اطرافیان متوفی کادو و تحفه ای به ما بدهند.
زن در حالی که از رفتار برخی مردم نیز ابراز نگرانی می کرد، ادامه داد: سعی می کنم در مهمانی، عروسی و سایر مراسم هایی که به ندرت دعوت می شوم شرکت نکنم اما گاهی در برخی مراسم ها ناگزیر باید شرکت کنم.
وی گفت: چندی قبل در مراسمی شرکت کردم و با چشم خودم دیدم فنجانی را که در آن چای خوردم شکستند این کارها خیلی مرا آزار می دهد.
وی که غسالی را به دلیل نذری که کرده بود انتخاب کرده است می گوید: اوضاع مالی خوبی نداشتم با خودم نذر کردم چند میت را غسل دهم و اینطور با خدا معامله ای کردم، زمانی که این کار را انجام دادم راغب شدم که همینجا بمانم و این کار را ادامه دهم اما گاهی مردم رفتار نادرستی با ما دارند.
این بانوی جوان افزود: همسرم سالها قبل فوت کرده و اکنون من سرپرستی سه فرزندم را بر عهده دارم.
وی ادامه داد: من از مردم و مسئولان می پرسم آیا ما مثل سایرین نیستیم، آیا زندگی ما مخارج ندارد و آیا بد می کنیم که میتی که دستش از دنیا کوتاه است را غسل داده و راهی خانه آخرتش می کنیم؟
وی گفت: مسئولان برای کار و سلامت ما اهمیتی قائل نیستند آنها حتی وسایل و شرایط مورد نیاز کار را برای ما فراهم نمی کنند.
صحب های غسالهای کرمان ناراحتم کرد و دلم را رنجاند، از خودم پرسیدم آیا حق افرادی زحمتکش که تمام دردها را به جان می خرند تا چرخی بچرخد و معاششان را از راه حلال تامین کنند این است؟ برای یافتن پاسخ این سئوال و چگونگی مسائل رخداده به سراغ مسئولان شهرداری کرمان رفتم.
معاون خدمات شهری شهرداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مشکلاتی در پرداخت حقوق سازمان های تابعه شهرداری همانند سایر شرکت ها و موسسات وجود دارد.
محسن پوراسماعیلی افزود: شهرداری کرمان تلاش دارد حقوق معوق کارکنان سازمان های تابعه شهرداری بیش از یک تا 2 ماه تاخیر نداشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه حقوق کارکنان تابعه شهرداری کرمان از جمله غسالها تا یکم تیر ماه پرداخت می شود ،تصریح کرد: چهار غسال خانم و چهار مرد در غسالخانه کرمان از هفت صبح تا ساعت 17 به مردم خدمات ارائه می دهند که در قبال ساعات اضافه بر ساعت اداری اضافه کار دریافت می کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری کرمان گفت: تاکنون گزارشی در مورد ملزومات مورد نیاز غسالها دریافت نشده است و در زمینه کمبود امکانات مورد نیاز در غسالخانه کرمان پیگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه غساله خانه کرمان بیش از 35 سال در حال فعالیت و بسیار قدیمی است، اظهار داشت: در طراحی ساختمان جدید غساله خانه کرمان به فضاهای مورد نیاز غسالها توجه ویژه ای شده است.
پور اسماعیلی همچنین در مورد نصب بنر در زمینه جلوگیری از پرداخت انعام به غسالها تصریح کرد: این قانون در بخش های مختلف شهرداری اجرا می شود.
وی تاکید کرد: گاهی محبت تبدیل به وظیفه می شود و در دراز مدت منجر به بروز مشکلاتی در ارائه خدمات می شود.
پور اسماعیلی تصریح کرد: گاهی دیده می شود در بخش حمل زباله نیز افراد به منازل مراجعه می کنند و مبلغ ماهیانه درخواست می کنند که به شدت با این مورد برخورد می شود.
وی با بیان اینکه غسالی دارای سختی کار است گفت: تمام حقوق، مزایا، بازنشستگی و حق بیمه این افراد بر همین اساس محاسبه و پرداخت می شود.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار