بازار مسگرها در یزد با قدمتي حدود ۶۰۰ ساله، همچنان مهمترين مركز خريد و فروش مس و ارائه خدمات اين حوزه در استان يزد است.
کد خبر: ۶۲۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 01 July 2018

به دلیل رونق کار مسگری و ساخت ظروف مسی و همینطور اهمیتی که این شغل در زمان‌های گذشته در جامعه داشته است، در شهر یزد بازاری به این نام بنا شده و این بازار محلی برای خرید و فروش اجناس مسی بوده است.

البته در سال‌هاي گذشته تمام دکان‌های این بازار، مسگری بودند و مشاغل دیگر در این رسته از بازار فعالیت نداشتند اما این روزها، برخی از مغازه‌ها تغییر کاربری داده و به مشاغل دیگر اختصاص يافته‌اند به نحوي كه برخي از اين مغازه‌ها اکنون به فروش ابزار، لوازم روی و آلومنیوم مي‌پردازند.

ابتدای این بازار از خیابان قیام شروع مي‌شود و در انتها با دو راهرو به میدان خان منتهی می‌شود و در انتهای بازار اگر از سمت چپ طی مسیر کنیم به ورودی مسجد تاريخي ملااسماعیل می‌رسیم.

سقف بازار به صورت گنبدی یا در گویش محلی به صورت ضربی ساخته شده و سطوح دیوارها با گچ سفید شده است. البته به همت میراث فرهنگی، کف اين بازار كه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در سال‌هاي اخير سنگ‌فرش شده است.

در حال حاضر نيز کلیه خدمات مسگری از جمله فروش و تعمیر ظروف مسی و سفید‌گری انواع لوازم مسی در این بازار انجام می‌شود.

استفاده از مس در گذشته رونق بیشتری داشت به طوري كه حتی در سال‌هاي قدیم رسم بود كه برای جهیزیه دختر خانم‌ها، مقداری اجناس مسی را همراه دیگر لوازم به خانه داماد می‌بردند و غالباً پخت و پزها نيز در دیگ‌ها و قابلمه‌های مسی انجام می‌شد و حتی برای پذیرایی از مهمانان از سینی‌های مسی استفاده می‌کردند.

در آن روزگاران، پارچ آب، آفتابه، نان‌دان، قندان، قدح و کاسه، همه از جنس مس بود ولي با گذشت زمان و روي کار آمدن ظروف متنوع تفلون و چدن و غیره، استفاده از ظروف و لوازم مسی بسیار کمرنگ شد.

البته مجدداً چند سالی است كه جذابيت ظروف مسي، مردم را به سمت خريد آنها سوق داده و استقبال بیشتری را از اين ظروف شاهديم كه همین امر موجب رونق بهتر بازار مسگرها در یزد شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار