معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمان:
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: معضل کم آبی در این استان از مرحله خشکسالی گذشته و اکنون بحث تغییر اقلیم مطرح است.
کد خبر: ۶۲۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۲ 05 July 2018

علی باقری  با اشاره به شرایط سخت خشکسالی در استان کرمان افزود: اکنون شرایط آنقدر دشوار شده که علوفه ای برای دام وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اقلیم استان کرمان خشک بود و اینک به سمت شرایط کویری پیش می رود اظهار داشت: میزان علوفه تولیدی مراتع سال به سال در حال کاهش شدید است و به تبع آن تعداد دام نیز باید کاهش پیدا کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: تامین امنیت غذایی جامعه یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی است و عواملی مانند جنگ، خشکسالی و غیره نمی تواند این وظیفه را تحت الشعاع قرار دهد.
وی به اجرای برنامه های کوتاه و بلند مدت در راستای کاهش و مدیریت تاثیرات خشکسالی بر بخش دام استان کرمان اشاره و تصریح کرد: 26 هزار تن جو طی سال گذشته با قیمت 980 هزار تومان در راستای این هدف بین دامداران استان کرمان توزیع شد.
باقری گفت: برنامه های بلندمدت نیز برای مقابله با خشکسالی در بحث تامین گوشت استان کرمان با استفاده از نژادهای پربازده در دام در حال اجرا است.
وی تاکید کرد: در تولید شیر نیز استفاده از دام سبک شیرده با استفاده از نژادهای بز شناخته شده که بازده خوبی در تولید شیر دارند مورد تاکید است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه استفاده از گاوهای 2 منظوره شیری و گوشتی به منظور صرفه جویی در مصرف علوفه در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: در بخش تامین گوشت مرغ نیز نژادهای پربازده و معروف دنیا به منظور صرفه جویی در بخش های مختلف که بیشتر به مصرف آب بر می گردد وارد استان شده است.
باقری بر نظارت زنجیره های تولید مواد خام دامی از مزرعه تا سفره ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید هزینه های تولید را در خط تولید با کاهش بیماری ها و تلفات و تامین نهادها کاهش دهیم و هزینه های بعد از تولید را نیز با فراوری کم کنیم.
وی تعداد دام سبک استان کرمان شامل گوسفند و بز را بین سه میلیون و 900 تا چهار میلیون راس عنوان کرد و گفت: درصدد کاهش این آمار و جایگزینی نژادهای مقرون به صرفه هستیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: حدود 130 هزار راس گاو و گوساله نژادهای پربازده در استان کرمان هویت گذاری شده است.
وی اظهار کرد: قاچاق دام اقتصاد، دامپروری و سلامت استان را تهدید می کند گفت: راهی جز هویت گذاری دام در سامانه ای مشخص نداشتیم.
باقری با بیان اینکه تامین علوفه مورد مصرف دام میزان آب زیادی احتیاج دارد گفت: بنابراین توصیه نمی کنیم تامین کننده علوفه باشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: سیاست کلی ما بر این است از نژادهای پر بازده دام با تعداد اندک در استان کرمان استفاده شود و تامین و علوفه مورد نیاز دام را از سایر استانها و حتی خارج از کشور تامین کنیم که به نوعی وارد کردن آب مجازی است.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما تولید عسل، ملکه و ژله رویال است که وابسته به وجود تولیدات گیاهی و گل است گفت: در این بخش نیز به سمت اصلاح نژاد و تولید ملکه های پربازده رفته ایم.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار