دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه تنها20 درصد بازارهای این کشور در دست ایران است ،گفت: کالای برند ایرانی در این کشور وجود ندارد و صادرات به عراق مشهود نیست.
کد خبر: ۶۲۹۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 11 July 2018

سید حمید حسینی روز چهارشنبه در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: چین با 23.5 درصد شریک نخست تجاری کشور عراق بشمار می رود و ایران رتبه سوم صادرات به کشور عراق را در دست دارد.
وی اظهار داشت: 15 درصد صادرات غیرنفتی ایران به میزان هشت میلیارد دلار به کشور عراق است و این صادرات به میزان چهار قاره برای کشور منفعت دارد.
حسینی با بیان این مطلب که بیشترین صادرات به کشور عراق اجزا و قطعات نیروگاهی و پس از آن مواد غذایی و لوازم ساختمانی است اظهار داشت :در داروسازی، کاشی و نساجی ظرفیت صادرات مناسبی در کشور وجود دارد اما نتوانستیم زمینه صادرات این کالاها را به کشور عراق فراهم کنیم.
وی با اشاره به چالش های بازرگانی بین 2 کشور تاکید کرد: عراق به بهانه های مختلف سالهاست که مانع تشکیل نشست های رسمی کمیسیون مشترک ایران با این کشور می شود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه این اتاق در کشور عراق راه اندازی شده است گفت: این کشور به قواعد رسمی تجاری با ایران تن نمی دهد لذا باید کمیسیون مشترک بازرگانی زیر نظر دولت های این 2 کشور شکل گیرد.
حسینی افزود: بی ثباتی در قوانین و مقررات کشور عراق برای فعالان اقتصادی مشکل ساز شده و به همین دلیل ارتباط مناسبی با تجار خوشنام عراق برقرار نشده است.
وی با بیان اینکه باید روابط اقتصادی ایران و عراق را افزایش داد ،عنوان داشت: باید دریافت ویزای تجاری تسهیل شود زیرا اعطای ویزای زیارتی شایسته بازرگانان این 2 کشور نیست.
حسینی گفت: بدلیل استانداردهای متفاوت، از تعداد 10 کالای صادراتی ایران، تنها سه کالا تایید استاندارد عراق را دریافت کرده و مابقی مناسب برای صادرات تشخیص داده نشده است.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد: نشست های منظم بین استانداران و دستگاه های دولتی 2 کشور برگزار شود تا مشکلات بازرگانان به سرعت رفع شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیازهای روز بازار عراق را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد و ارتباطات را تسهیل می کند تصریح کرد: مرکز تجاری این اتاق در شهر بصره با ظرفیت 32 شرکت و کنسرسیوم خدمات مهندسی و فنی برای ساخت مسکن در کشور عراق در حال راه اندازی است.
این نشست روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد و همچنین در این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان به ارائه نظرات در زمینه تجارت با کشور عراق پرداختند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار