سرپرست استانداری:
سرپرست استانداری کرمان گفت: تشکیل کمیته چندگانه رفع موانع کشاورزی راهکار مهمی برای رفع مشکلات کشاورزی جنوب کرمان به شمار می رود و باید طی 10 روز آینده برای آن برنامه ریزی شود.
کد خبر: ۶۳۲۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 19 July 2018

محمدجواد فدائی روز پنجشنبه در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی جنوب استان کرمان در شهرستان جیرفت افزود: باید با سنجش اقتصادی بودن محصولات تولیدی و تعیین بازارهای فروش با مشکلات کشاورزی منطقه جنوب کرمان مقابله کنیم.
وی ادامه داد: کیفیت و تنوع محصولات کشاورزی این منطقه بیانگر ظرفیت های استان در حوزه کشاورزی است و هدف اصلی از برگزاری این نشست، برنامه ریزی برای کاهش مشکلات کشاورزی منطقه با استفاده از تجربه های گذشته است.
سرپرست استانداری کرمان گفت: یکی از مسائل عمده کشاورزی جنوب استان، افزایش و کاهش تولید محصولات کشاورزی منطقه است که گاهی ضرر و زیان زیادی به کشاورزان و سایرین به عنوان مصرف کننده تحمیل کرده است.
فدائی اظهار داشت: برای رفع مشکلات این حوزه می توان 2 راهکار ارائه کرد، در وهله نخست باید اقتصادی بودن تولید محصولات مشخص و در وهله دوم نیز باید بازار استان، کشور و صادرات سنجیده شود تا با توجه به صرفه اقتصادی محصولات، تولید انجام شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز گفت: جیرفت چهار عنوان هند کوچک، گلخانه طبیعی، مینیاتور کشاورزی و کالیفرنیای ایران را به خود اختصاص داده است.
سید یعقوب موسوی افزود: کرمان تنها استان ایران است که دارای 2 سازمان جهاد کشاورزی است و این به دلیل اهمیت کشاورزی جنوب استان است که نقشی ملی در تأمین مواد غذایی کشور دارد است.
وی با اشاره به خشکسالی تقریبا 15 ساله حاکم بر کشور اظهار داشت: متوسط بارندگی منطقه جنوب استان در سالهای گذشته به طور متوسط 170 تا 180 میلیمتر و از میانگین کشوری پایین تر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با اشاره به بخشی از افتخارات کشاورزی این منطقه گفت: با وجود همه مشکلات در توسعه کشت گلخانه ای رتبه نخست کشور را بدست آوردیم و با یکهزار و 27 هکتار آبیاری قطره ای در کشور رتبه سوم را کسب کرده ایم.
وی اضافه کرد: همچنین با تولید 85 نوع محصول زراعی و باغی در کشور، چهار درصد از کل تولیدات کشور را در منطقه جنوب داریم.
موسوی افزود: میزان خسارت منطقه ناشی از حوادث طبیعی در سال 1394 مبلغ 304 میلیارد تومان، سال 1395 مبلغ 167 میلیارد تومان، در سال 1396 مبلغ 278 میلیارد تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون 178 میلیارد تومان بوده است.
موسوی تصریح کرد: 86 درصد این موارد مربوط به سرمازدگی است.
وی گفت: پیشنهاد ما در سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان استفاده از مالچ های تجزیه شده، توسعه کشت نشائی، توسعه کشت محصولات زودرس در حوزه کشاورزی و اصلاح و جایگزینی محصولات کم آب، توسعه گلخانه ها و پوشش دار کردن باغات با سایبان است که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.
جنوب استان کرمان با سطح زیر کشت بیش از 260 هزار هکتار و با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، 60 درصد تولیدات این بخش را در استان پهناور کرمان به خود اختصاص داده و دارای بزرگترین گلخانه های طبیعی جهان است.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان، جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار