معاون وزیر تعاون :
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: راه نجات کشور در شرایط جنگ اقتصادی کنونی که دشمن به راه انداخته با حمایت از کارآفرینان ممکن است و اگر تقویت این حوزه نادیده گرفته شود مشکلات بیشتری ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۶۳۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 28 July 2018

نصرالله بازوند روز شنبه در دوازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان کرمان از فقدان فرهنگ و فرهنگسازی که از نوآوری و خلاقیت حمایت کند، ضعف تعهد سازمانی در جامعه کار، نبود فرایند گسترده و فراگیر کارآفرینی و تخصیص ندادن منابع کافی به عنوان موانع موجود بر سر راه کارآفرینان کشور نام برد .
وی اظهار داشت: متاسفانه منابع به دست کارآفرینان واقعی نمی رسد زیرا گروهی با استفاده از ضوابط تسهیلات کارآفرینی را جذب می کنند و معوقات بانکی هم مربوط به افراد سوء استفاده گر است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: زمان و انرژی کافی برای رفع موانع کارآفرینان در کشور صرف نشده است و یک کارآفرین برای دیدار با یک مدیر ماهها زمان صرف می کند و این مشکلات در جامعه مشهود است.
بازوند افزود: مدیران دستگاه های دولتی باید به سراغ کارآفرینان بروند و برای رفع موانع آنها اقدام کنند زیرا با کارآفرینی می توان بدون دغدغه اشتغالزایی پایدار را توسعه داد.
وی با اشاره به اینکه فقدان مهارت یکی از دهها موانع پیش روی کارآفرینی است، اظهار داشت :رفع مشکلات کارآفرینان نیازمند همت دولت، کارگران، نمایندگان دولت، بانک ها و فرهنگ سازی توسط رسانه ها در جامعه است و با این اتحاد می توان موانع سر راه تولید و کسب و کار را برداشت.
**برنامه ریزی اقتصادی دولت پس از تحریم های آمریکا
بازوند افزود: دولت دوازدهم برنامه ریزی اقتصادی خوبی پس از تحریم های آمریکا و در شرایط فعلی کشور داشته و در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ای منسجم در 9 بند به برای حمایت از تولید و اشتغال دولت و مجلس ارائه کرده است.
به گفته بازوند نباید تحت تاثیر مشکلاتی که دشمن ایجاد کرده، در هدف گذاری اشتغال سال های 97 و 98 خللی ایجاد شود چرا که این وزارت برنامه ها را بر اساس شرایط تحریم ها ترمیم کرده است.
وی گفت: شناسایی حفظ و نگهداشت استعدادهای انسانی، کشف استعدادهای سخت افزاری و نرم افزاری و ایجاد رابطه بین استعدادهای انسانی و محیطی و جغرافیایی، استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع انسانی، تقویت فعالیت نوآورانه و استفاده از ظرفیت کارآفرینی جزو برنامه هایی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مقابله با تحریم ها تعریف کرده است.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حفظ اشتغال موجود اولویت نخست دولت است زیرا با استفاده از روش های کشت و محصولات جایگزین می توان با کمترین مصرف آب تولیدات و صادرات را افزایش داد.
**وجود 300هزار شغل در بخش کشاورزی کرمان
وی گفت: استان کرمان با چالش کم آبی و اضافه برداشت بیش از 110 درصدی از منابع آبی روبرو است و این در حالیست که 300 هزار شغل در بخش کشاورزی این استان وجود دارد.
بازوند افزود: زیرساخت ها با آموزش های موجود در استان کرمان هماهنگ نیست زیرا رشته های دانشگاهی باید به سمت ظرفیت های استان از جمله افزایش گیاهان دارویی، توسعه کشت گلخانه ای، مداخله در ارتقای بهره وری معادن خصوصی برود و آموزش های لازم در این حوزه ها کافی نیست.
** ضرورت گسترش ظرفیت بخش خدمات در استان کرمان
وی تاکید کرد: با توجه به مشکل کم آبی، در بخش خدمات استان کرمان برنامه مناسبی وجود ندارد و باید حوزه گردشگری را توسعه و گسترش داد زیرا محبوبیت جاذبه های این استان بین گردشگران خارجی بسیار است.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کمبود هتل های پیشرفته در استان کرمان مشهود است و باید به سمت بومی گرایی و ساختار سازی رفت زیرا در کشور تنها الفاظ عوض می شود اما از ساختار مناسبی استفاده نمی شود.
بازوند اضافه کرد: خدمات دانش بنیان در استان کرمان با داشتن 32 رسته، حدود 450 هزار نفر و 70 درصد اشتغال ایجاد شده را به خود اختصاص داده است لذا باید این رسته ها را حفظ، تقویت و حمایت کرد.
وی گفت: در برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 10 رسته جدید با کمک کارشناسان در این استان شناسایی شده است که این رسته ها می تواند 70 هزار شغل جدید مستقیم و 50 هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، گردشگری و صنایع دستی با محوریت طبیعت و دستبافت ها، کشت گلخانه ای، مدیریت تولید، فناوری اطلاعات فرآوری گیاهان دارویی، کشت زعفران، حنا و زیر تولید فرآوری پسته، خرما، حمل و نقل و ترافیک، تولید گردو، سنگ های تزیینی و قالی بافی را از جمله این رسته ها برشمرد که می توانند 70 هزار شغل جدید ایجاد کنند.
وی گفت: نداشتن تناسب آموزش عالی و آموزشگاهی با اشتغال استان کرمان مشهود است زیرا 40 درصد از دانشجویان این استان در رشته های علوم انسانی مشغول تحصیل هستند و بیشترین آمار بیکاری بین فارغ التحصیلان این رشته ها است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رشته فنی و مهندسی 30 درصد از تحصیلکرده های این استان را به خود تخصیص می دهد ، اما ترکیب نامناسبی دارد زیرا میزان تحصیلکردگان برای اشتغال در معادن باید افرایش یابد و رشته ها تحصیلی این استان سمت و سوی معادن معطوف شود.
وی اظهار داشت: بیش از 30 درصد اشتغال استان کرمان در حوزه کشاوری است اما تنها 6 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه های استان در رشته کشاورزی مشغول تحصیل هستند و رشته های تحصیلی متناسب با کشاورزی استان هم تعریف نشده است .
بازوند گفت: آموزش های مهارتی در استان کرمان حوزه های مراقبت و زیبایی، صنایع پوشاک و فناوری اطلاعات بیش از 50 درصد مراکز فنی حرفه ای را به خود اختصاص داده است و برای جذب آنها مشاغل خرد و خانگی پاسخگو نیست و لذا مهارت های مورد نیاز استان کرمان در آموزش ها جایگاه مناسبی ندارد.
به گفته بازوند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون می توانند نیازهای مهارتی را شناسایی و از طریق استانداری کرمان ابلاغ کنند زیرا آموزش های فنی و حرفه ای باید به سمت نیاز بازار پیش برود.
دوازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان کرمان روز شنبه با حضور سرپرست استانداری کرمان و مدیران دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی و کارآفرینان در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان برگزار و از کارآفرینان بخشهای مختلف این استان تقدیر شد .

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار