رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم تر از تغییر یک فرد می بایست برنامه ها، راهبرد ها و موضوعات تصمیم گیری در حوزه بانک مرکزی تغییر کند. اولویت رئیس کل بانک مرکزی از نگاه ما اصلاح سیاست های ارزی است.
کد خبر: ۶۳۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷ 28 July 2018

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرمان در گفت و گو با  خبر فوری در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص رفتن سیف از بانک مرکزی چیست؟ آیا خروج سیف از بانک مرکزی در بازار اثری مثبت داشته است یا خیر؟ گفت: بله تغییر رئیس کل بانک مرکزی در بازار اثری مثبت و آغاز تحولات در تیم اقتصادی دولت با این تغییر را به فال نیک می گیریم و از این رویکرد دولت استقبال می کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که طبیعتاً تغییر در بانک مرکزی دارای اثرات مثبت در بازار خواهد بود تصریح کرد: اما تغییر به مفهوم اینکه یک فرد برود و فردی دیگر جایگزین شود در گام اول تغییرات مدیریتی شاید مثبت ارزیابی شود اما مهم تر از تغییر یک فرد می بایست برنامه ها، راهبرد ها و موضوعات تصمیم گیری در حوزه بانک مرکزی تغییر کند.

وی با اشاره به انتظارهای مردم و مسئولین از همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی تاکید کرد: همه انتظار دارند که رئیس کل جدید بر اساس ماموریت هایی که در بانک مرکزی مطرح است نسبت به تغییر رویکرد های و سیاست های گذشته بانک مرکزی برای صیانت از آن اهداف بانک مرکزی برای غلبه بر مشکلات بوجود آمده اقدام کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که بزودی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با دکتر همتی رئیس کل جدید بانک مرکزی نشستی خواهد داشت خاطر نشان کرد: باید برنامه های دکتر همتی و فرایند کاری ایشان را رصد کنیم و برنامه های ایشان را بشنویم و در نهایت نظرات و دغدغه های اعضای کمیسیون اقتصادی را به ایشان منتقل کنیم.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه اولویت رئیس کل بانک مرکزی از نگاه ما اصلاح سیاست های ارزی است، افزود: آن چیزی که می تواند پس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی فضای مثبتی را در جامعه فراهم کند؛ اعلام راهبرد ها و استراتژی های شفاف در حوزه سیاست های پولی و ارزی در کشور است.

نماینده مردم کرمان با تاکید بر اجتناب از اشتباهات فاحش در تصمیمات قبلی بانک مرکزی تصریح کرد: می بایست از تکرار آن اشتباهات قبلی جلوگیر شود و باید تلاش شود که به سمت رویکرد استقلال گرایانه در بانک مرکزی حرکت کنیم.

به دنبال حکم حکومتی برای اصلاح ساختار بانک مرکزی هستیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقص قوانین موجود در کشور در خصوص استقلال بانک مرکزی گفت: مجلس چندین بار برای اصلاح ساختار بانک مرکزی و استقلال آن از دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داد ولی به علت اختلاف نظری که بین مجلس و شورای نگهبان وجود داشت این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال رفت.

پور ابراهیمی با اشاره به عدم تصویب قانون استقلال بانک مرکزی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: با تصمیم سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص موضوع استقلال بانک مرکزی، دولت نسبت به گذشته امکان دخالت در تصمیمات بانک مرکزی را پیدا کرده که این تصمیم وضعیت را بدتر کرد و همه چیز را وابسته به تصمیمات دولت کرده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصلاح ساختار و استقلال بانک مرکزی توسط مجلس پس از عدم تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این قانون، گفت: در تلاشیم که این موضوع را با رهبر معظم انقلاب در میان بگذاریم.

پور ابراهیم با اشاره به پیگیری موضوع اصلاح ساختار بانک مرکزی از مسیر های قانونی تصریح کرد: ما تمام مسیر های قانونی در خصوص موضوع اصلاح ساختار بانک مرکزی را طی نموده اما به نتیجه نرسیدیم برای همین در نظر داریم با طرح این موضوع خدمت مقام معظم رهبری و دریافت حکم حکومتی در صورت صلاح دید ایشان این مشکل را برطرف کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی خود را کارمند دولت محسوب نکند

نماینده مردم کرمان با اشاره به اینکه انتظار می رود که رئیس کل بانک مرکزی خود را کارمند دولت محسوب نکند خاطر نشان کرد: تا زمانی که اصلاح ساختار و مواردی از این دست در حال پیگیری است، انتظار می رود رئیس کل بانک مرکزی با رویکردی کاملا ملی و با در نظر گرفتن منافع ملی در کنار دولت تصمیمات خود را عملیاتی کند و برای حل مشکلات اقدام کند.

نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توقع مجلس از رئیس جدید بانک مرکزی این است که جلوی صحبت های غیر کارشناسی و هزینه های سنگینی که به کشور و نظام اقتصادی وارد می شود را بگیرد، گفت: رئیس بانک مرکزی می بایست در خصوص مسائل حساس به صراحت موضع نشان دهد. اگر دولت اعلام می کند ما با بازار ثانویه را به رسمیت نمی شناسیم حتما رئیس کل بانک مرکزی باید به صراحت از این بازار حمایت کنند یا وقتی که آقایان اعلام می کنند که ما به هر کسی، برای هر کالایی، به هر مقدار ارز دولتی 4200 تومانی اختصاص می دهیم، اینجاست که رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص باید موضع بگیرد و اعلام کنند که این حرف ها غیر کارشناسی است.

وی با بیان اینکه انتظار ما از رئیس کل بانک مرکزی احیا رویکرد کارشناسی و تخصصی در سیاست های پولی و ارزی در کشور است افزود: احیای رویکرد کارشناسی و تخصصی را مطالبه جدی خود و مجلس می دانیم این درحالی است که با توجه به نگاه و رویکردی که از دکتر همتی سراغ داریم امیدواریم این تحقق پیدا کند.

پور ابراهیمی تصریح کرد: امیدواریم این نگاه مثبتی که با تغییر یک فرد در بازار به وجود آمده است با اجرای برنامه هایی که ماهیت آن با دوره قبل متفاوت خواهد بود بتواند کمک کند در بازار ارز کشور ثباتی را داشته باشیم.

نماینده مجلس با تاکید بر اتخاذ سیاست های کارشناسی و علمی و تخصصی اظهار کرد: با این سیاست ها می تواند ثبات را به بازار ارز و پول کشور برگردانند، انتظار از رئیس جدید بانک مرکزی می رود که با همین رویکرد عقلانی و تخصصی عمل کند و آن رفتارها و اقداماتی که در ماه های اخیر شاهدش بودیم را جبران کند.

پور ابراهیمی با اشاره به تغییرات در تیم اقتصادی دولت افزود: امیدواریم این تغییرات به تغییر رئیس کل بانک مرکزی تمام نشود، تیم اقتصادی دولت در بخش های مختلف نیازمند ترمیم است تا صدای واحد از آن ها به گوش برسد.

 منبع: خبر فوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار