معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در استان کرمان شهرستان‌های زرند، راور، رودبار، ریگان و فهرج از قطب‌های پرورش شتر محسوب می‌شوند، اما این قطب‌ها کاملا سنتی و برپایه عادت مردم در پرورش این دام شکل گرفته اند.
کد خبر: ۶۳۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 29 July 2018

علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در استان کرمان شهرستان‌های زرند، راور، رودبار، ریگان و فهرج از قطب‌های پرورش شتر محسوب می‌شوند، اما این قطب‌ها کاملا سنتی و برپایه عادت مردم در پرورش این دام شکل گرفته اند و برنامه منسجم و دقیقی برای توسعه این صنعت در این شهرستان‌ها وجود نداشته.

باقری با بیان این که جمعیت شتر دنیا را حدود ۲۷ میلیون نفر و جمعیت شتر کشور در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد می‌شود، اظهار داشت: از این جمعیت حدود ۱۸ هزار تن شیر و نزدیک به ۱۳ هزار تن گوشت تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: از جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شتر کشور، ۹۹ درصد شتر تک‌کوهانه هستند، ضمن این که جمعیت کوچکی از شتر‌های دوکوهانه در مناطق شمال استان نظیر شهرستان راوراز این حیوانات باقی مانده است.

وی افزود: شتر به علوفه بسیار کم، آب محدود، عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد و در مقابل بیماری‌های و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم است و از تمام اعضای این حیوان نیز می‌توان بهره اقتصادی برد.

باقری در ادامه اظهار کرد: محدودیت آب و علوفه به مشکل اصلی دامداران تبدیل شده است و قاچاق دام و واردات بی رویه و گسترش برخی بیمار‌ها نیز هر روز از ارزش اقتصادی پرورش دام می‌کاهد. هرچند با انجام تمهیداتی نظیرهویت گذاری دام وتشدید مبارزه با قاچاق، واکسیناسیون و... تا حدی زیادی از این مشکلات کاسته شده است، اما با محدودیت علوفه که به دلیل کاهش نزولات جوی است دراستان کرمان می‌توان با تغییر دیدگاه در کنار پرورش دام‌های سبک و سنگین پرورش شتر را نیز با جدیت بیشتر دنبال کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار