مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رفسنجان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 130 هزار نفر ساعت آموزش در رشته های مختلف به متقاضیان ارائه شد.
کد خبر: ۶۳۸۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷ 02 August 2018

علی اکبر عبدالکریمی  افزود: طرح اتم ( آموزش های فنی و حرفه ای، توسعه گرا و مشارکت محور ) بمنظور رونق اشتغال از ابتدای امسال در رفسنجان در حال اجرا است که در قالب این طرح بنا به نیاز سنجی هایی که انجام شده رشته های مورد نیاز بازار کار شهرستان آموزش داده می شود.
وی گفت : این طرح مختص استان کرمان است و در هر شهرستانی نیازسنجی هایی انجام و سپس آموزشها ارائه می شود که در رفسنجان 25 رشته از جمله تأسیسات، ماشین آلات کشاورزی، گیاهان دارویی، صنایع دستی، مس، صنایع غذایی، گردشگری، هتل داری، معماری، صنایع خودرو، امور باغی، طلاوجواهرسازی و آشپزی شناسایی شده و در حال انجام آموزشها هستیم.
عبدالکریمی بیان کرد: این آموزشها در 10 سامانه شامل کارگاههای جوار دانشگاهی، آموزش در محیط واقعی، پادگان، ثابت شهری، روستایی، زندان، سیار شهری، صنایع اصناف، ضمن کار و معتادین بهبود یافته ارائه می شود.
** 270 نفر در طرح کارانه اشتغال جوانان رفسنجان شرکت کردند
عبدالکریمی تصریح کرد: طرح دیگری را بنام ' کارانه اشتغال جوانان' از سال گذشته دنبال می کنیم که دو گروه هدف شامل فارغ التحصیلان دانشگاهی و افراد دیپلم و زیر دیپلم مد نظر هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه بیشترین تأثیر بیکاری بر روی قشر فارغ التحصیلان دانشگاهی است لذا طرح ' کارانه اشتغال جوانان' با همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت ، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بیمه تأمین اجتماعی در حال اجراست و بر این مبنا واحدهای پذیرنده و کارورزان در سامانه اشتغال ثبت نام می کنند و بر اساس نیازها جذب می شوند .
وی ادامه داد: کارورزان در واجد پذیرنده به مدت 6 ماه مشغول به کار می شوند و در این مدت نیز دولت ماهانه به آنها یک سوم حقوق اداره کار را اعطا می کند ضمن اینکه فنی و حرفه ای این افراد را تحت پوشش بیمه خسارت هم قرار می دهد.
عبدالکریمی خاطرنشان کرد: پس از 6 ماه به کارورز گواهی مهارت از سوی فنی حرفه ای اعطا می شود که می توانند در واحد پذیرنده به مدت دو سال مشغول به کار شوند ضمن اینکه تا دو سال دولت نیز آنها را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می دهد و این امر مشوقی برای واحدهای پذیرنده است که هم نیروی کار دارند هم بیمه را دولت پرداخت می کند.
مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رفسجان در مورد جوانانی که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند نیز گفت: در طرح یاد شده می توانند شرکت کنند و مهارت های واقعی را یاد بگیرند .
وی به مزیت های این طرح برای مغازه داران و صاحبان کارگاهها اشاره کرد و افزود: نیرو در محیط کار با بازار کار، نرخ قیمت ها و نحوه برخورد مناسب با مشتریان آشنا می شود ومغازه داران و صاحبان کارگاهها نیز چون کارآموز از قوانین بیمه ای خارج است به راحتی می توانند نیرو را به محیط کار خود اضافه کنند و بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که اصناف و صاحبان مشاغل مختلف از این طرح استقبال کنند تا اشتغال رفسنجان رونق گیرد.
*** بالای 65 درصد کارآموزان وارد بازار کار می شوند
مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رفسنجان گفت: 90 آموزشگاه دولتی در رشته های مختلف در قالب اشتغال پایدار در این شهرستان فعالیت دارند و بالغ بر 70 درصد کارآموزان این آموزشگاهها موفق به دریافت گواهینامه پایان دوره مهارت می شوند.
عبدالکریمی ادامه داد: از این تعداد بالای 65 درصد وارد بازار کار و مشغول فعالیت می شوند.
وی تصریح کرد: تقریبا هر ساله 2 هزار نفر در این آموزشگاههای دولتی زیر نظر فنی و حرفه ای آموزشهای لازم را فرا می گیرند .
عبدالکریمی خاطرنشان کرد: علاوه بر این تعداد، در مجموع سالانه نزدیک به 12 هزار نفر در آزمونهای مهارت شرکت می کنند تا بتوانند از مزایای این مدرک که شامل مشغول به فعالیت شدن و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتن و کسب درآمد است بهره مند شود.
وی بیان کرد: افرادی هم هستند که حرفه هایی مانند پته دوزی، قالی بافی، گلیم بافی و گچکاری را بلد هستند که هر ساله تعدادی در آزمونهای مهارت شرکت و گواهینامه مهارت کسب می کنند و طبق این گواهینامه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.
رفسنجان با جمعیتی بالای 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار