عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز در حوزه اقتصادی مشکل ما نداشتن نیست، تصریح کرد: ظرفیت کشور ظرفیت بالایی است. امروز در جنگ اقتصادی اولین  ضعف ما ناکارامدی در این عرصه و ضعف مدیریت است.
کد خبر: ۶۶۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹ 12 October 2018

نظر قالیباف درباره مشکلات اقتصادی کشور

به گزارش تابناک کرمان، محمدباقر قالیباف در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید سرلشگر حاج حسین همدانی که امروز- ۱۹ مهرماه ۹۷- بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد، با درود به روان پاک شهدا و امام شهدا گفت: بدون شک هدف از جمع شدن در سایه و نام شهدا این است که ما راه شهید و مسیر شهدا و انقلاب و صراط مستقیم را بشناسیم. شهید همدانی‌ها چراغ راه ما هستند.

 
فرمانده لشگر ۵ نصر با پرداختن به آشنایی با شهید همدانی در دوران دفاع مقدس و جبهه‌های جنگ گفت: آخرین دیدار من با ایشان ۴۸ ساعت قبل از شهادتش بود. شهید همدانی از قبل از انقلاب تا آخرین روز حیاتش برای مردم و ایران اسلامی صادقانه و بی نام و نشان زحمت کشید. در هرجا که فتنه‌ای علیه انقلاب بود ایشان حاضر می‌شد و میدرخشید و مبارزه می‌کرد. در این بیش از ۳ دهه‌ای که با هم آشنا بودیم ایشان را کمابیش شناختم. ایشان همیشه خود را وظیفه مند می‌دانست. چه هنگامی که در مسوولیت بود و چه هنگامی که نبود. هیچ وقت در فراز و نشیب مسوولیت‌ها از وظیفه خود و ارتباط با مردم غافل نبود. برایش مهم نبود در چه مسوولیت و پستی قرار گرفته است. بسیار انسان با محبتی بود و در عین حال بسیار صبور و شجاع. در لحظات سخت دوران جنگ مردانه می‌ایستاد. روحیه مقاومت، تلاش و شجاعت ایشان در کربلا ۵ هنوز در ذهنم نقش بسته است. ایشان یک مظلومیت خاصی هم داشت. در عالم دوستی متوجه می‌شدیم که بی توجهی دیگران به خودش اصلا برایش موضوعیت نداشت. بیشتر به دنبال جذب افراد بود تا دفع آن‌ها از اسلام و انقلاب، خیلی وقت‌ها زخم زبان هم می‌شنید که من بار‌ها شخصا شاهدش بودم، اما به تمام معنا با محبت و با گذشت بود. در جریانات سال ۸۸ زحمات بسیاری کشید. بعد با کسانی که نااگاهانه در این فتنه بودند وقتی روبرو می‌شد مانند فرزندانش برخورد و رفتار می‌کرد. همین خصایص اخلاقی‌اش بود که باعث شد نه در همدان ونه در ایران که در امت اسلامی برای همیشه تاریخ بدرخشد. 

قالیباف ادامه داد: همین روحیه و همین فرهنگ مجاهدت و فرهنگ شهادت و مبارزه است که ما را از روز‌های سختی سقوط خرمشهر، از آن روز‌های سخت آغازین دفاع مقدس با سربلندی بیرون اورد؛ روز‌هایی که کسانی در کشور حکومت می‌کردند که معتقد بودند نباید بجنگیم با اینکه بخش‌هایی از کشور به تصرف دشمن درآمده بود می‌گفتند باید آتش‌بس صورت گیرد و با کدام امکان می‌خواهید مبارزه کنید.

وی با بیان اینکه وقتی فرهنگ مجاهدت و مبارزه هست باعث می‌شود تا امروز ما بتوانیم به عنوان یک قدرت در منطقه باشیم و امنیتی که در کشور ما حاکم است بی نظیر باشد، ادامه داد: همه شرق و غرب پشتیبان دشمن متجاوز بودند و ما با حداقل امکانات و در شرایطی که منافقین از مردم عادی گرفته تا رییس جمهور و نخست وزیر را ترور می‌کردند، تلاش کردیم و سنت‌های الهی به یاری مان آمد و پیروز شدیم.

فرمانده لشگر نصر ۵ با اشاره به سختی‌های دوران دفاع مقدس حتی بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ اظهار کرد: یکی از بحث‌هایی که مطرح بود این بود که چرا بعد از آزادسازی خرمشهر جنگ را ادامه دادید؟ چه دستاوردی از جنگ یافتید؟ اگر ادامه نمی‌دادید این طور و آنطور نمی‌شد. البته همانند حرکتی که در استادیوم ۱۰۰ هزارنفری دیدیم، آن موقع هم در سال ۶۷، در حالی که مقام معظم رهبری رییس جمهور بودند، مردم یکبار دیگر جمع شدند و ایشان آمدند و در جبهه دشمن را سرجای خود نشاندیم. منظورم این است که آن زمان هم با سختی‌های بسیاری مواجه بودیم. اما امروز با افتخار می‌گوییم دستاورد‌های شهدای ما، دستاورد مبارزه و دستاورد در راه خدا گام برداشتن و معتقد بودن به سنت‌های الهی این است که امروز امنیتی در کشور ما حکمفرماست که در بین کشور‌های دیگر بی‌نظیر است. افتخار مان این است که در حوزه صنایع نظامی که به مراتب پیچیده‌تر از صنایع دیگر است، امروز پیشرفت کشور ما قابل توجه است. این دستاورد همان رشادت‌ها و خون شهداست.

وی با بیان اینکه همه هدف اسراییل و امریکا از بین بردن نظام اسلامی و انقلاب ما بود، اظهار کرد: همه هدف اسراییل این بود که برای توطئه بیشتر خود را با ما هم مرز بکند؛ با هزاران توطئه‌ای که اتفاق می‌افتاد و اخرینش را در قالب داعش دیده اید. امروز شهدا در ظاهر در کنار ما نیستند، اما عظمت انقلاب اسلامی و امت اسلامی و احیای مجدد اسلام روحیه مبارزه با ظالم و استکبار از شبه قاره هند تا مدیترانه به برکت انقلاب اسلامی و به لطف خدا و به برکت خون همان شهدا است؛ به طوری که چه در اهل سنت و چه در شیعه شاهد مبارزه با ظلم هستیم. جایی که در طول تاریخ جولانگاه بریتانیای کبیر و مرکز نفوذ امریکا بود امروز به برکت انقلاب اسلامی در منطقه باثبات مانده و دارای قدرت و نفوذ منطقه‌ای است. همه فشار‌هایی هم که دشمنان وارد می‌کنند برای این است که جلوی این قدرت و عظمتی که به برکت خون شهدا حاصل شده را بگیرند. البته قادر نیستند و قادر هم نخواهند بود. 

قالیباف با اشاره به مبارزات ملت یمن و فلسطین گفت: سابقه جنگ اعراب و اسراییل را دیده ایم که در ۵ روز اسراییل همه آن‌ها را از پا درآورد، اما امروز می‌بینیم که شرایط چگونه است و برکت و عزت اسلام را می‌بینیم. این‌ها همه به برکت فرهنگ مجاهدت، فرهنگ قرانی و اهل بیت و زحمت و مجاهدت‌های رزمندگان و خون شهدا و زحماتی است که این ملت متحمل شده اند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: امروز البته نکته‌ای که باید همه ما بدان توجه کنیم این است که دشمن که در ان میادین نتوانست به اهدافش برسد در عرصه مسئل اقتصادی و در جنگ روانی به دنبال فشار مضاعف از داخل کشور به ماست. امروز در چهلمین سال انقلاب دشمن اولویتش را حوزه اقتصادی قرار داده، چون تشخیصش این است که ضعف ما در اینجاست. بد هم تشخیص نداده ما متاسفانه درحوزه اقتصادی ضعف داریم. با این فشار اقتصادی و جنگ روانی که درست کرده می‌خواهد باور‌های ما و جوانان ما را نسبت به ارمان‌های انقلاب تضعیف کند. شرایط امروز ما سخت‌تر از دهه ۶۰ نیست. باید همان مسیری را که در پیروزی انقلاب و در تداوم انقلاب طی کرده ایم، امروز در حوزه مبارزه اقتصادی و جنگ رسانه‌ای که دشمن اغاز کرده، نیز پیش بگیریم. یعنی با همان روحیه مجاهدت. امروز دشمن آمده روی آن بخشی که از مدافعان جدی انقلاب هستند یعنی همان مستضعفان جامعه زوم کرده و آنان را هدف قرار داده است. امروز می‌بینیم مستضعفان بیشترین آسیب را از این جنگ اقتصادی می‌خورند. به تعبیر امام راحل این انقلاب انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است و دشمن برنامه‌ای ریخته تا آن‌ها بیشترین ضربه را بخورند.

فرمانده لشگر ۵ نصر در دوران جنگ تحمیلی با تاکید بر حضور همیشگی مستضعفان در عرصه‌های مختلف انقلاب و دوران دفاع مقدس اظهار کرد: شهدای مدافع حرم را نگاه کنید. قبلا می‌گفتند اگر جنگی اتفاق بیفتاد آیا باز هم کسی می‌رود؟ امروز شهدای مدافع حرم ثابت کردند که بله می‌روند و اتفاقا جوانان هم می‌روند. مانند دوران دفاع مقدس.

وی افزود: بیشترین زحمت و هزینه را چه در عرصه حضور و خون دادن و چه در عرصه مادی که البته کم توقع‌ترین اقشار جامعه همین مستضعفان هستند، این قشر بردوش دارند.

قالیباف با بیان اینکه امروز در حوزه اقتصادی مشکل ما نداشتن نیست، تصریح کرد: ظرفیت کشور ظرفیت بالایی است. امروز در جنگ اقتصادی اولین ضعف ما ناکارامدی در این عرصه و ضعف مدیریت است. دلیل روشن این ضعف مدیریت هم این است که زمانی که درآمد کشور به ۵ برابر هم افزایش یافت ما مشکلات اقتصادی داشتیم. آن زمانی هم که این ظرفیت در اختیارمان نبود باز هم مشکل اقتصادی داشتیم. ازقضا ان زمانی که افزایش درآمد نداشتیم رشد اقتصادی بیشتری داشتیم. خب نشان می‌دهد که مشکل ما به وضوح در حوزه کارآمدی است. 

وی به ضعف دوم در حوزه مشکلات اقتصادی پرداخت و گفت: به جای اینکه مشکل اقتصادی را بخواهیم با راهکار اقتصادی حل کنیم به دنبال راهکار سیاسی هستیم که از طریق دیگری مشکل را حل کنیم. درست است تحریم در جا‌هایی برای ما مشکلاتی ایجاد کرده، اما همین تحریم می‌تواند بزرگترین فرصت هم برای ما باشد به شرط آنکه با مدیریت درست به آن بپردازیم.

قالیباف افزود: نقدینگی که به عنوان که یک چالش جدی اکنون در کشور مطرح است به این دلیل چالش است که نقدینگی که در حقیقت متعلق به همه مردم کشور است و در اختیار بانک هاست، عملا در دست درصد بسیار کمی از مردم است. سود این نقدینگی که امروز در کشور است بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و بیش از ۷۵ درصد این بیش از سیصد هزار میلیارد تومان به کمتر از ۱۰ درصد سپرده گذاران تعلق می‌گیرد. این در حالی است که می‌بینیم برای ۱۰ میلیون وام جهیزیه جوان ما معطل می‌ماند، اما کسانی هستند که در یک هفته هم وام می‌گیرند هم سود پول بدون دادن مالیات دریافت می‌کنند. خب این نقدینگی اگر در چرخه تولید باشد می‌شود موفقیت و فرصت و اگر در چرخه دلالان و یک قشر خاص باشد می‌شود چالش و طبیعی هم است. 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رییس محترم دولت اعلام کرد دلار در اقتصاد کشور نقش زیادی ندارد، گفت: با این حساب چرا با افزایش دلار قیمت کالا‌هایی مانند رب گوجه فرنگی تا این حد افزایش می‌یابد؟ چه ضعف مدیریتی است که هزینه‌ها باید برود بالا با بالا رفتن نرخ دلار؟ البته بعدش هم عذرخواهی می‌شود. بله عذرخواهی خیلی خوب است، اما بهتر از عذرخواهی این است که کار را خوب انجام دهیم و تلاش کنیم تا این ناکارآمدی باعث فشار بیشتر بر زندگی مردم نشود. این گرانی بر مردم و به خصوص قشر مستضعف دارد فشار می‌آورد.
 
قالیباف با اشاره به قشر کم درآمدی که بعضا ماه هاست حقوق هم نگرفته اند، خاطرنشان کرد: گرانی به این افراد فشار بیشتری می‌آورد و ان‌ها دارند تحمل می‌کنند. اگر امروز به سیاست‌های جبرانی توجهی نکنیم و به این افراد مستضعف کمکی نکنیم و بگوییم ۶ ماه دیگر کمک می‌کنیم، زندگی‌هایی فرو می‌ریزد. 

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم این مشکل را حل و فصل کنیم، این انقلاب با این همه عظمت، با این همه پیشرفت که توضیح دادم خدایی ناکرده آسیب می‌بیند، افزود: ظرفیت برای حل مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد فقط باید دست به دست هم دهیم. البته که مسوولیت این کار با دولت محترم است و حتما دولت قادر است این کار را انجام دهد به شرط آنکه تصمیم بگیرد، اراده کند و به میدان کار بیاید. دولت امروز اختیارات لازم را حتی اختیاراتی که در حوزه رهبری هم بود در اختیار دارد. رهبر معظم انقلاب ان اختیارات را هم در اختیار سران قوا گداشته اند که هر تصمیمی گرفتند این حمایت انجام شود. پس امروز همه ظرفیت‌ها برای انجام کار فراهم است. فقط دولت باید گام بردارد و همه ما مکلف هستیم به دولت کمک کنیم. حتما در این مسیر نباید دولت را تضعیف کنیم. بنده به عنوان کسی که در عرصه سیاسی هستم حتما با دولت نگاه‌های کاملا متفاوتی دارم، اما در حوزه اقتصادی و حل مشکلات مردم حاضرم هر گونه همکاری که دولت بخواهد انجام دهیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه راهکار اقتصادی که به سران سه قوه ارسال کرده، ادامه داد: توقع مردم این است که دولت در این مسیر محکم‌تر از گذشته به میدان بیاید. افراد متعددی هم طرح‌های پیشنهادی شان را ارائه داده اند. مهم این نیست کدام طرح را دولت اجرا می‌کند. هر طرحی که دولت تشخیص داد ما آن را قبول داریم و انجام می‌دهیم، اما دولت باید سریع‌تر تصمیم بگیرد و زمان را از دست ندهد و بیش از این آسیب به جامعه و تولید کنندگان ما وارد نکند.

وی با بیان اینکه امروز مجاهدت ما، ادامه راه شهدا و امام (ره)، خدمت به کشور، عزت به ایران عزیز و خدمت به همه مردم این است که بایستیم و این ناکارآمدی‌ها را حل و فصل کنیم و دشمن را ناامید و جوانان و جامعه مان را امیدوار کنیم، گفت: باید فرصت را برای جوانان فراهم کنیم. یکی از ضعف‌ها در عرصه مدیریتی کشور این است که مردم را از عرصه اقتصاد خارج کردیم. در دوره جنگ جوانان جنگ را اداره می‌کردند. بیشترین شهدای ما جوانان هستند، اما امروز اصلا این فرصت را در اختیار جوانان قرار نمی‌دهیم و انان گله مندند و حق دارند. فرصت را باید برای آن‌ها فراهم کنیم و راه انقلاب و مجاهدت هرروز به نوعی است و جبهه متفاوت. امروز جبهه ما حوزه اقتصادی و رسانه‌ای است. همه دست به دست هم دهیم و به فضل الهی اگر مثل گدشته مقاوم و پرکار و باتدبیر حرکت کنیم با وجود سختی‌ها حتما موفق می‌شویم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار