گروه ویژه اقدام مالی امروز جمعه اعلام کرد تصمیم گرفته تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر تمدید کند.
کد خبر: ۶۶۹۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۵ 20 October 2018

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعلیق «اقدامات تقابلی» علیه ایران را برای یک دوره دیگر و تا فوریه ۲۰۱۹ تمدید کرد.

اعضای FATF بر این نظر بودند که ایران در زمینه اجرای برنامه اقدام پیشرفت داشته است.

این گروه همچنین ایران را تشویق کرده است که لایحه‌های مربوطه مصوب شده در مجلس را تایید نهایی کند.

بنابراین، تلاشهای آمریکا و متحدانش در اجلاس FATF برای وضع مجدد اقدامات مقابله ای علیه ایران ناکام ماند.

در این بیانیه آمده است: اف‌ای‌تی‌اف در ژوئن ۲۰۱۶ از تعهد سطح بالای سیاسی ایران به منظور پرداختن به نواقص راهبردی AML/CFT و تصمیم‌اش برای دریافت کمک فنی به منظور اجرای برنامه اقدام استقبال کرد. با توجه به اینکه ایران این تعهد سیاسی را تامین کرده و گامهای مرتبط را برداشته است، FATF تصمیم گرفت که در ژوئن ۲۰۱۸، تعلیق اقدامات تقابلی را تمدید کند.

در این بیانیه آمده است: از ژوئن ۲۰۱۸، ایران اصلاحیه‌هایی را برای قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب کرده و مجلس متمم‌هایی را برای قانون مبارزه با پولشویی و لوایحی را برای امضای پالرمو و کنوانسیون‌های گروه ویژه تصویب کرده است. FATF پیشرفت در تلاش های تقنینی را مورد توجه قرار داده است.

بیانیه فوق افزود: زمانی که لایحه باقیمانده کامل نهایی شود، FATF این مورد را در کنار لایحه نهایی شده بررسی خواهد کرد تا اینکه تعیین کند که آیا اقدامات مزبور در برنامه اقدام ایران، در راستای استاندارهای FATF هست یا نه.

در ادامه این بیانیه با بیان اینکه گروه ویژه انتظار دارد ایران تا فوریه ۲۰۱۹ اصلاحات مربوط به سی‌اف‌تی و لایحه مقابله با پولشویی را تکمیل کند، آمده است:FATF در نشست هفته جاری خود تصمیم گرفت تا به تعلیق اقدامات تقابلی ادامه دهد.

FATF در بیانیه خود ۹ مورد را شمرده است که ایران باید آنها را تکمیل کند.

بیانیه FATF در حالی تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران را تمدید می‌کند که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی اخیرا در پاریس به شدت تلاش کردند که اقدامات تقابلی علیه ایران فعال شود، اما این مثلث ضدایرانی در انجام پروژه ضد ایرانی خود موفق نشد. بیانیه FATF در ادامه ناکامی‌های فنی، سیاسی و حقوقی آمریکا اتفاق می‌افتد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ با اعزام نیکی هیلی، سفیر خود در سازمان ملل به وین، تلاش کرد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در زمینه گزارش‌دهی در خصوص پایبندی ایران به برجام تحت فشار قرار دهد، اما آژانس در ۱۲ گزارش خود بر پایبندی کامل ایران بر مفاد برجام تاکید کرد.

دولت ترامپ پس از خروج از برجام، در مجمع عمومی سازمان ملل و در نشست شورای امنیت سعی کرد ایران را به لحاظ سیاسی دچار انزوا کند، اما به تعبیر مقامات و تحلیلگران آمریکایی، این دولت ترامپ بود که به دلیل مواضع مخالف متحدان و رقبای خود، منزوی شد.

دادگاه لاهه نیز زمینه نبرد حقوقی ایران و آمریکا بود. در حالی که آمریکا تلاش کرد استدلال کند که رسیدگی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با توجه به معاهده مودت، در حوزه صلاحیت دادگاه لاهه نیست، حکم دیوان لاهه ضربه دیگری علیه آمریکا، این بار در بستری حقوقی بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار