زاهدی در نشست پرسش و پاسخ پیرامون تصویب CFT بیان کرد؛
کد خبر: ۶۷۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲ 22 October 2018

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از کسانی که دم از شفافیت می‌زنند برای آمریکا‌یی‌ها که حوزه پولی را شفاف کنیم، حاضر نیستند رأی خود در مجلس را شفاف کنند، مردم ایران نامحرمند اما مصوبات برای آمریکایی‌ها باید شفاف باشد.

به گزارش تابناک کرمان، محمدمهدی زاهدی در نشست پرسش و پاسخ پیرامون تصویب CFT در کرمان با بین اینکه FATF  یک بحث داغ در همه محافل هست که در این زمینه بحث تخصصی را مطرح می‌کنیم نه جنجالی، شعاری و کوچه بازاری اظهار داشت: خیلی مستند سعی می‌کنم با پشتوانه بحث را مطرح ‌کنم و قابل ارائه است و با هر کسی که فکر می‌کند قابل دفاع است در هر محفلی برای بحث مناظره‌ای دو طرفه آمادگی دارم.

اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در ارتباط با FATF  

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در ارتباط با FATF  بیان کرد: ریچارد نفیو در اداره امنیت بین‌المللی وزارت خارجه سمت معاون هماهنگ کننده سیاست‌های تحریمی علیه ایران را دارد که کتاب هنر تحریم‌ها را دارد، وی می‌گوید: هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران فشار به مردم ایران و ناراضی ساختن آنها از اوضاع است و به صراحت دارد، می‌گوید مردم را ناراضی کنیم تقریباً کاری مثل انقلاب شیلی که مردم را تحریک کردند دقیقاً همان چیزی را که در شیلی پیاده کردند هدف و طرح و توطئه آنها همین است.

زاهدی با بیان اینکه سیگال مندلکر، مسئول فعلی دفتر تررویسم و حمایت‌های مالی وزارت خزانه ‌داری آمریکا یک سال پیش اعلام کرد، تمرکز خود را فعلا روی سپاه پاسداران و تحریم شرکت‌هایی است که به نوعی مراورده با ایران و وابستگان با آنها دارد، گذاشته‌ایم، افزود: مندل‌کر همچنین حدود چهار ماه پیش همزمان با زمانی که ترامپ اعلام کرد از برجام خارج می‌شود در لندن در سخنرانی به صراحت اعلام کرد نظام مالی ایران اصلاح‌ناپذیر است زیرا با گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس و سوریه مراوده بانکی دارد.

وی ادامه داد: مارک دویوویتس از اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی می‌گوید، وزارت خزانه‌داری آمریکا برنامه دارد مبادلات دیگر کشورها را با ایران ممنون کند و همچنین از طریق افزایش نرخ ارز در برابر ریال یعنی کاهش ارزش پول ملی جمهوری اسلامی ایران موجبات بی‌ثباتی وسیع اقتصادی را فراهم آورد.

زاهدی با اشاره به اینکه معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت کردن شرایط رأی این کشور به حضور و کامل FATF  در ایران نیاز است، گفت: هیچ‌گاه در وزارت خزانه‌داری آمریکا این حجم از کارشناسان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران حضور نداشتند.

اعلام می‌کنند، 200 کشور عضو FATF هستند اما 37 کشور عضو آن هستند

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: FATF  مخفف کارگروه کاری اقدام مالی است در سال 1989 با گروه جی 7 شروع شده که در پاریس جلسه‌ای داشتند و این را پیشنهاد کردند و این دستپخت آمریکایی‌ها است که به تصویب رسید، اول 49 ماده گذاشتند و در سال 2012 در رابطه با پولشویی و تروریسم تقلیل دادند به 40 ماده و 9 تا توصیه جدی دارند.  

زاهدی تصریح کرد: خیلی‌ها این روزها می‌شنویم و حتی یکی از نمایندگان در مجلس اعلام کرد که 200 کشور عضو FATF هستند اما 37 کشور عضو آن هستند، دو کشور ناظرند که مهمترین وظیفه این دو ناظر این است که کشورها را بررسی حقوقی، مالی و حسابرسی کند که آیا بندها را دقیق انجام دادند یا نه و یا از FATF خارج شدند یا نه که این دو عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هستند.

وی بیان کرد: روند کار عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی چهار مطلب است یکی رصد بررسی اجرا و پیاده شدن توصیه‌ها در کشورهای مختلف و صدور بیانیه‌ها اما جالب است در صدور بیانیه‌ها دو کشور هستند که اقدامات سختگیرانه علیه آنها است ایران و کره شمالی و کشوری مثل سعودی‌ها که خودش تروریسم را در منطقه خاورمیانه و آسیای غرب ایجاد کرده جریان القاعده و داعش و در یمن جنایات را انجام می‌دهد جزو کشورهایی است که دارد اقدام شفاف می‌کند از نظر آنها و جایگاه نظارت دارد و دیگری رژیم صهیونیستی که این همه جنایات انجام داده و اینها کاملا شفاف هستند.

ملاک FATF این نیست که شفافیت مالی باشد

 

زاهدی با تأکید بر اینکه FATF  بهانه است برای شفاف بودن مسائل مالی عنوان کرد: چرا باید ایران و کره شمالی که در مرکزیت دنیا برای مقابله با آمریکا قرار گرفتند عضو باشند در حالی که بحث اصلی FATF  پولشویی و مبارزه با تروریسم است، ما حامی شویم، اما رژیم صهیونیستی و عربستان هیچی و ضد تروریسم هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بین اینکه ساده نباید برخورد کنیم و بگوییم تحت فشار این و آن افزود: ملاک FATF این نیست که شفافیت مالی باشد چون کشورهایی زیادی می‌شناسیم از جمله سعودی‌ها که به تروریسم کمک می‌کند و خود آمریکایی‌ها و این یک بهانه است پولشویی و مبارزه با تروریسم برای اینکه خفه کنند نهضت‌های آزادی‌بخش را و صدای کسی درنیاید.

وی گفت: موضوع FATF  را وارد شورای امنیت سازمان ملل کردند و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه صادر کرد به شماره 2083  در سال 2012 که شورای امنیت قویا از تمام اعضا می‌خواهد استانداردهای بین‌المللی و جامع مندرج در توصیه‌های 40 گانه پولشویی و 9 گانه ویژه تأمین مالی توریسم را اجرا کند، برای اینکه هر وقت خواستند، بتوانند کشورها را محکوم کنند و اگر لازم باشد اقداماتی علیه آن کشورها انجام دهند، دستشان باز باشد.

زاهدی بیان داشت: در سال 1395 طیب‌نیا در اروپا امضا کرد موضوع الحاق ایران به FATF را در صورتی که اولاً هیچ اجازه‌ای از درون نظام و کشور نداشته برای امضای این و هیچ چراغ سبزی به وی داده نشده بوده از طرف نظام و ثانیاً هر توافق‌نامه بین‌المللی باید به تأیید مجلس شورای اسلامی برسد و بعد اجرا شود که متأسفانه وقتی امضاء کردند برخی از بانک‌های ما در درون کشور به نهادی فشار آوردند که باید حساب‌های خود را ببنیدید چون FATF  گفته و این یعنی خودتحریمی و اینکه خودمان در درون کشور خودمان را بزنیم.

وی عنوان داشت: FATF  بعد از امضاء توسط طیب‌نیا بیانیه‌ای صادر می‌کند و به ایران تبریک می‌گوید و تعهد بالای سیاسی را خوشامد می‌گوید و در بخشی از بیانیه آنها آمده است که تأکید می‌کند اگر ایران پیشرفت کافی در اجرای برنامه اقدام در پایان زمان تعیین شده نداشته باشد، FATF  اقدامات متقابل را دوباره تمدید می‌کند.

حواله سر خرمن دادن در FATF

 

زاهدی گفت: حالا بحث ما این است که اگر اجرا کردیم آنها چه می‌کنند؟ اگر ایران تا پایان زمان تعیین شده که چهار ماه تمدید شد به تمام تعهدات خود عمل کند، FATF  گام‌های بعدی را در نظر می‌گیرد و سؤال ما این است گام‌های بعدی چه هست؟ اروپایی‌ها تعهد بدهید که اگر ما پذیرفتیم و شورای نگهبان تأیید کرد و مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید کرد آن موقع این اتفاق می‌افتد و حداقل بگویید روابط اروپایی‌ها را با بانک مرکزی ایران برقرار می‌کنیم و رد و بدل ارز را آزاد می‌گذاریم و پشتیبانی مالی برای سرمایه‌گذاری توسط بانک‌های اروپایی را تأیید می‌کنیم و می‌گوییم چه می‌کنید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خواسته خود را پایین می‌‌آوریم، اینکه بگویید اگر ایران همه این کارها را کرد بعد بگویید کارهای بعد، این حواله سر خرمن دادن است.

وی با بیان اینکه رهبری در دیدار با نماینده‌ها به صراحت فرمودند: هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم ته آن چیست یا حتی می‌دانیم که مشکلاتی هم دارد به خاطر آن جهات مثبت قبول بکنیم، تصریح کرد: چه دلیلی دارد واقعاً ما این را تصویب کنیم.

زاهدی اظهار داشت: طیب‌نیا تعهد داده بود که دو کنوانسیون پالرمو و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را تا آذر سال قبل عملیاتی کند که برای همین دولت چهار تا لایحه مبارزه با پولشویی، مبارزه با تأمین مالی تروریسم، سی اف تی و پالرمو را به مجلس داد.

حق تحفظ افغانستان در پذیرش پالرمو روی هوا رفت

 

وی گفت: اقدامات فوری در توصیه 36 FATF  بسیار مهم است بر اساس آنها و خواسته شده طی این چهار لایحه، فوری عملیاتی شود، حالا به ما فشار آوردند که ما حرف‌های شما را در تعریف تروریسم قبول نداریم و باید آنچه را ما می‌گوییم بیایید و به عنوان تروریسم معرفی کنید.

زاهدی افزود: دوستارانی که متأسفانه این متن را نخواندند و در مجلس هم دفاع می‌کردند، می‌گویند ما حق تحفظ می‌گذاریم و مصادیق تروریسم و پولشویی را قبول نداریم بر اساس آنچه که خودمان می‌گوییم قبول داریم حق تحفظ می‌گذاریم، اما جواب ساده و دقیقا از متن FATF در اینجا وجود دارد.

وی عنوان داشت: در متن FATF آمده که کشورها می‌توانند تغییر بدهند برخی از مواد را اما نه آن مواد اصلی که به ماهیت اصلی FATF و گروه اقدام مالی ضربه بزند و آن را از بین ببرد اما ماهیت اصلی را حق ندارید و ما مقابل شما می‌ایستیم، نمونه ساده دو سال پیش اتفاق افتاد، افغان‌ها پالرمو را پذیرفتند و پروتکل 12 کنوانسیون مقابله با قاچاق مهاجران از مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی بود و افغانستان روی آن شرط گذاشت و حق تحفظ گذاشت شبیه به مدافعان آن در مجلس ما اما وقتی فرستادند، گفتند شما اساس کنوانسیون را زیر سوال می‌برید و ما قبول نداریم و 22 کشور جلوی آن ایستادند بنابراین حق تحفظ افغان‌ها روی هوا رفت.

زاهدی تصریح کرد: حق تحفظی که ایران گذاشته این است که ما تروریسم را از منظر خودمان تعریف کردیم، رژیم صهیونیستی، سعودی‌ها و داعش تروریسم و آمریکا حامی تروریسم است، آن وقت ما بگوییم شما هر غلطی می‌خواهید بکنید و بگویید در هفت قطعنامه کنگره آمریکا اسم حاج قاسم به عنوان حامی تروریسم آمده و در متن FATF داریم که دقیقاً می‌گوید هر کشوری که عضو این شد وقتی که یک نفر مشکوک به تروریسم شد بلافاصله آن کشور باید آن فرد را برای محاکمه تحویل بدهد.

حق تحفظ قابل قبول نیست از جانب آنها وقتی که ماهیت را عوض کند و وقتی امکان دارد که همه اعضا به اجماع این حق تحفظ را بپذیرند و آیا آمریکا این را می‌پذیرد؟ باید بدانیم چکار می‌کنیم؟

کار کارشناسی این است که یا خواندن دقیق FATF به این نکته برسیم که این اشکال دارد

 

وی عنوان کرد: در نامه‌ای که به ما نوشته ایران ذیل بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند تا وقتی که برنامه به صورت کامل اجرا شود و FATF  قویا از ایران می‌خواهد که به صورت کامل نواقص مربوط به پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را اجرا کند.

زاهدی با اشاره به متنی که رئیس مجلس در روز رأی‌گیری در مجلس خواند و کار کارشناسی افزود: می‌گوییم قبول اما حرف ما این است که شما این جمله آقا دیدید اما اینکه به صورت شفاف گفتند که زیر بار کنوانسیون‌هایی که نمی‌دانید ته آن چیست، نروید، آن را ندیدید؟

وی تصریح کرد: کار کارشناسی این است که یا خواندن دقیق FATF و تعهد داده شده توسط طیب‌نیا، به این نکته برسیم که این اشکال دارد و ما نباید زیر بار FATF  برویم نه اینکه کار کارشناسی دهیم که خوب است و باید زیر بار آن برویم که متأسفانه این کار نشد.

زاهدی عنوان کرد: یکی از دکترای حقوق بین‌الملل کشور که روی مصوبه‌های کنگره آمریکا کار کرده، می‌گفت: سه نفر تأثیرگذار در ایجاد لوایح علیه کشور ما در کنگره آمریکا، لایحه‌ای را آماده کردند که به محض امضای FATF لایحه را به کنگره آمریکا ببرند و اگر جایی بتواند کمکی به ایران بکند جلوی آن را بگیرند، پس FATF چه خاصیتی برای ما می‌تواند داشته باشد.

چطور شفافیت برای غیر خوب است اما برای مردم ایران خوب نیست!

 

وی بیان داشت: برخی طرفداران می‌گفتند که چین و روسیه گفتند، بپیوندید به FATF ما کمکتان می‌کنیم، اولاً بیایند تعهد بدهند که اگر ما پیوستیم کمک کنند ثانیاً الان چین و روسیه خودشان با آمریکا درگیر هستند و پوتین گفته بنا داریم دلار را از مبادلات خود حذف کنیم و چین هم درگیر شده با آمریکا، پس ما باید دیپلماسی را فعال کنیم و صحبت کنیم که اگر دیپلماسی فعال باشد ما به راحتی می‌توانیم این دو کشور را راضی کنیم که خارج از FATF با ما کار کنند و حتماً با ما کار خواهند کرد.

زاهدی با بیان اینکه هیچ بانک بزرگ و مرکزی اروپایی با بانک مرکزی ما کار نمی‌کند و اگر کسی ادعا دارد نام آن را اعلام کند، اظهار کرد: سوئیفت بحث دیگری است و برای تبادلات و معاملات کوچک است ما به معاملات و تبادلات بزرگ نیاز داریم آنها تضمین بدهند به ما و تاکنون این طور تضمینی به ما ندادند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که دم از شفافیت می‌زنند برای آمریکا‌یی‌ها که حوزه پولی را شفاف کنیم، حاضر نیستند رأی خود در مجلس را شفاف کنند، مردم ایران نامحرمند اما مصوبات برای آمریکایی‌ها باید شفاف باشد و اگر به چیزی باور دارند بیایند اعلام کنند.

زاهدی گفت: واقعاً اگر مردم از رأی موافق ما عصبانی می‌شوند، بگذارید به ما رأی ندهند اما با مردم رو راست باشیم، چطور می‌شود شفافیت برای غیر، خوب است اما برای داخل کشور و مردم خوب نیست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار