کد خبر: ۶۸۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، در اینکه مدیریت آب در کشور و استان ما با اشتباهات فاحشی همراه بوده است شکی نیست، اما باید تأمل کرد که چرا نتانیاهو دایه‌ی دلسوزتر از مادر شده است.

باید در پیام و پیشنهاد رژیم اشغالگر اسرائیل بررسی شود و اگر راهکارهای مطروحه در آن برای ذخایر آبی کشور مضر است ما به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. اگر هم این روشها مفید است باید به این ضرب‌المثل توجه داشته باشیم که «عدو سطح شود سبب خیر اگر خدا بخواهد» و در عین حال بدانیم که «سلام گرگ بی‌طمع نیست»
ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که در بین رسانه‌های بیگانه بسیار سر و صدا به پا کرد و در نوع خودش بسیار متفاوت بود.
دانشمندان ما باید پیشنهادات او را در زمینه بحران آب بررسی کنند و اگر این راهکارها برای ذخایر آبی ایران مضر است اطلاع‌رسانی کنند اگر طرح مناسبی یافته شد باید با استفاده از آنها ضرب المثل عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد را زنده نگه داریم.

اینکه مدیریت ما در این چند دهه غلط بوده و بسیاری از منابع از بین رفته است.
دیگر قنات‌های خود را تعمیر نکنید و به جای آن چاه نیمه عمیق و عمیق حفر کنید.
همه موارد مطروحه فوق الذکر خبر میدهد که دغدغه و اضطراب‌ها ناشی از عدم شناخت و عملکرد ناصحیح در خصوص تامین آب در استان کرمان میباشد. وقتی که همه تلاش ها برای اثبات ارزش و اهمیت احیاء و مرمت قنوات معنی و مفهوم کاربردی پیدا نمی کند, و برنامه ریزی در جهت خارج کردن قنوات بعنوان اساسی ترین منابع تأمین کننده آب استان اصل و چاه به جای قنات معنی پیدا میکند، به طوری که مالکان و وارثان قنوات هم برای بائر نشان دادن قنوات هماهنگ شده و پیگیر اخذ مجوز چاه به جای قنات می‌شوند. کار و تلاش متناسب با علم و تکنولوژی برای به روز نمودن قنوات و توسعه آنها برای افزایش آبدهی تعطیل می‌گردد.

حریم قنوات جولانگاه افرادی می‌گردد که وسیله‌ای برای تخریب چاه‌های میله‌ای و کوره قنوات می‌شوند. قنوات با بهره‌دهی فوق‌العاده بالا که بخش تران آنها در مسب رودخانه‌ها قرار دارند در جهت حفاظت و حراست آنها در مقابل سیلاب‌ها اقدامی به عمل نمی‌آید، و سیلاب‌ها وسیله تخریب چاه‌های میله‌ای و کوره آنها می‌گردند.

قنوات فاقد شناسنامه و کنترل آنها با تحولات زمین شناسی و فعالیت‌های فرسایشی رودخانه در مدنظر نمی‌باشد. ارزیابی برای کنترل بخش خشکان قنواتی که طول آن در هر قنات گاهاً به ده‌ها کیلومتر می‌رسد، صورت نمی‌گیرد، تا به این ترتیب متناسب با امکانات روز لوله‌گذاری و مشکلات ریزشی و تخریب آنها مرتفع گردد.
سرمغنیان قنوات از مدار کارهای اجرائی خارج و در عوض امور اجرائی به افراد بی‌خاصیت و سودجو محول می‌گردد.

برای جان افرادی که در کوره‌ها و یا چاه‌های میله‌ای قنوات کار می‌کنند ارزشی وجود ندارد. ریزش‌های جانبی کوره‌های قنوات در بخش تران آنها نادیده گرفته شده تا جائیکه از طول بخش زهدار و تأمین کننده آب تنها بخش جزئی به کوره قنات وصل است. شرح خدمات پیمانکارانی که برای کار قنوات قرارداد منعقد می‌نمایند با عملکرد آنها هیچگونه تطابقی ندارد. در هم ریختن کوره‌های قنات با بیل مکانیکی عادی و پس از بائر نمودن قنات آنرا به خشکسالی و کم آبی پیوند می‌دهند. در مقابل ریزش‌های جانبی چاه‌های میله‌ای آنقدر بی‌تفاوت می‌مانند که حداقل نصف کوره قنات را مسدود می‌نماید. لای روبی بستر کوره قنوات از جاهای نرم به راحتی برای سیاه بازی دور چاه در سطح زمین گل خارج و نقاط سخت و دج به حال خود باقی می‌مانند، اجازه اظهارنظر و همکاری به سر مغنیان محلی قنوات داده نمی‌شود، توسعه قنوات از ناحیه مادر چاه و یا در احداث دستک‌های جانبی در طول بخش تران قنات معنی ندارد، برداشت مصالح رودخانه‌ای به عنوان معادل شن و ماسه، آنجا که رشته‌های فرعی کوره قنوات را تخریب می‌نماید مسئله مهمی جلوه نمی‌کند. هیچ‌گونه آمار مدونی از تعداد رشته‌های قنوات و یا مشکلات فنی صفحه سه و مهندسی آنها وجود ندارد، برای احداث خاکریز در بخش بالا دست ما در چاه قنوات و ذخیره نمودن سیلاب‌ها برای تغذیه مصنوعی قنوات تاکیدی وجود ندارد. برای احیاء و مرمت هر قنات برنامه‌ریزی بنیادی صورت نمی‌گیرد، چرا نباید روی اعتبارات تخصیص داده شده برای به روز نمودن قنوات نظارت نمود تا با رشته فساد پیوند نخورد.

آمار چاه‌ها به ساعت افزایش می‌یابند، چاه غیرمجاز بعنوان پایه‌ای حرفه‌ای به جریان افتاده و شکل می‌یابد، تشویق برای کف شکنی چاه‌ها، جابجائی چاه‌ها، حفر چاه دستی با عمق بیش از یکصد و پنجاه متر همراه با دستک‌های جانبی برای جمع آوری و پمپاژ آب سفره‌های زیر زمینی حرفه و تخصص می‌گردد. از شرکت‌های حفاری مجاز و غیرمجاز آمارهای تا 11000حلقه چاه غیرمجاز (اگر آمار درست باشد که قطعاً بیشتر است) در استان کرمان تنظیم می‌گردد و همه و همه اظهار بی اطلاعی می‌نمایند.

قصه اخذ پروانه برای حفر چاه کوره از دو متر مکعب در شبانه روز به بیست الی سی لیتر در ثانیه و به باغ هفتاد هکتاری تبدیل می‌گردد.

در استان پهناور کرمان صنعت سدهای خاکی علی رغم خسارت‌های کلان سیلابها جایگاهی ندارد، حرکت‌های خوب و بد مورد بررسی و تحقیق قرار داده نمی‌شوند برای مثال ساختن سد خاکی با کیفیت ویژه و سد خاکی که با اولین آبگیری در هم شکسته و شهره جهانی می‌شود با یک چشم و با دیدگاه دیده می‌شوند. مسئولین هم زبان شاکیان و مردم فریاد وای آب نیست، وای آب نیست سر می‌دهند، در این جا مسئولین دست اندرکار ناتوانی خودشان را در ارزیای و امور اجرائی خود را در معرض نمایش قرار داده‌اند، صداهایی که دشمنان این مرز و بوم به خوبی می‌شنوند و اعلام طریق و راه‌اندازی وب‌سایت می‌نمایند.

نگرش دقیق و دقیقتر در تمامی امور اجرائی آب و خاک استان کرمان از ابعاد فنی و مهندسی نشان میدهد که طرح‌های آب و خاک اجرا شده و یا در دست اجرا هیچگونه تطابق و یا سنخیتی با معیارهای کارشناسی و مهندسی حتی با معیارهای استابنائی هم ندارند.

وقتیکه گزارش کارشناسی از طرحی تهیه و به استحضار عالی ترین مقام دستگاه میرسد، با خشونت اعلام می‌نماید مگر کم طرحی خراب شده این هم روی آنها، وقتی که طرح وقایع آب و خاک برای اصلاح امور اجرائی معنی بر باد رفتن آبروی ارگان پیدا می‌کند، وقتی که برای امضاء صورت وضعیت‌های طرح‌های آب و خاک تأکید بر امضاء آنها است تا رسیدن به کیفیت و در جواب تأکید بر دقت در اجرا پاسخ داده می‌شود که سهمی از اعتبار نفت به این استان داده می‌شود موظفیم آنرا بین افرادی تقسیم نمائیم، یا طرح مسئله صحیح نیست که سخت‌گیری نمائیم، بله همه این کارنامه سیاه که در همه جا بی‌اعتمادی و ناباوری به کار تأمین آب در استان ایجاد شده، مطرح نمودن طرح‌های فانتزی و به دور از ذهن که صرفاً در حد وعده و وعید تبلیغاتی می باشند، امروزه همه را خسته و مضطرب نموده، تا جائیکه گفته یک صهیونیست بیگانه که ریشه دشمنیش نسبت به کشورمان تاریخی است یکدفعه تا این حد سر و صدا به پا میکند. آقای نتانیاهو چه شناختی میتواند از منابع آبی استان‌مان داشته باشد که بر اساس آن ها توصیه و اظهارنظر نماید، به جز این که خواسته باشد درگیری و تضاد بین ما ایجاد نماید. این خود ما هستیم که بایستی به هماهنگی و همبستگی عهد نمائیم که برای حل و مهار بحران کم آبی، راهکار پیدا کنیم، و قاطعانه آنها را به مورد اجرا بگذاریم.

عدم برنامه ریزی و تحلیل راهکارها است که اعتماد به نفس را از آحاد مردم گرفته و هر روز به بحث و تبادل نظر در مورد پدیده ای مشغول می‌شوند. اینجاست که تحلیل‌های عملکرد شرکت سهامی آب منطقه‌ای یا نماینده وزارت نیرو در استان کرمان که توسط اینجانب به صور مختلف در روزنامه‌ها چاپ و منتشر شده‌اند. جایگاه پیدا می کنند شرکت سهامی آب منطقه ای کرمان در این شرایط است که محک می‌خورد، اگر درست برای استانمان کار کرده بودند امروز گرگی به لباس میش برای نجاتمان کمر همت نمی بست.
نویسنده: مهندس حسن اشرف گنجوئی
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار