«استان یزد» یکی از فرمانداری‌های استان کرمان بوده، امروزه دفتر بین‌المللی برای احیاء و مرمت قنوات دارد و با شناسنامه‌دار نمودن قنوات و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات آنها قنات و قنات داری را به جهانیان آموزش می‌دهد، بهتر نیست که مسئولین استان از مسئولین فرمانداری سابق خود درس بگیرند.
کد خبر: ۶۸۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، بررسی‌های کارشناسی از قنوات سراسر استان کرمان نشان می‌دهد که این منابع تأمین کننده آب پایدار و ماندگار در ذهن مسئولی تعیین کننده استان و یا وزارت نیرو جایگاهی ندارند.

برای اثبات موضوع به موارد ذیل اشاره می گردد:
1- شناسنامه دار نمودن قنوات تا امروز در استان کرمان معنی پیدا نکرده، اهمیت ثبت طول قنات موقعیت مادرچاه، عمق مادر چاه، طول بخش تران یا خشکان، موقعیت مظهر قنات، طول هرنج قنات، میزان آبدهی و تعقیب نوسانات آبدهی هر قنات برای مسئولین دست‌اندر کار مسائل آبی استان روشن نشده است.
توجه به پارامترهای مطروحه و کنترل آن ها کمک می نماید که از تبدیل قنات دائر به بائر جلوگیری بعمل آمد.

2- در استان کرمان ارگان متمرکزی برای انجام مطالعات فنی و مهندسی قنوات، اجتماعی و حقوقی قنوات که بتواند برنامه پایداری را به حق آبه بران ارائه نماید وجود ندارد، برهمین اساس کارهایی که انجام می‌شود پراکنده و فاقد کارآئی موثر برای بالا بردن راندمان تولید آب قنوات می‌باشد.

3- قانون چاه به جای قنات وزارت نیرو در استان کرمان فاجعه به بار نموده و بطور مشخص در بعضی از قنوات وارثین را تشویق به بی‌توجهی و پیگیری پروانه چاه به جای قنات نموده است.

4- اعتبارات بعضی از ارگان‌ها که برای قنوات هزینه می‌گردد، با پیمانکاران غیر بومی به شکلی کار می‌شود که افراد محلی با سابقه و با تجربه از مسائل قنات, به کار گرفته نمی‌شوند.

5- رونق شگفت‌انگیز حفر چاه برای تأمین آب به قسمی سطح آب سفره‌های زیرزمینی را دست خوش برداشت آب از نوع مجاز و غیرمجاز نموده که بسیاری از قنوات بدین ترتیب برای همیشه بائر و از مدار تأمین آب خارج شده‌اند. تنها آن بخش از قنواتی که در مناطق کوهستانی واقع شده‌اند قابلیت حفاظت و نگهداری را دارند که متأسفانه با مشکلات مطروحه مواجه می‌باشند.

6- بخش خشکان بسیاری از قنوات دائر موجود طولانی و متناسب با امکانات صدها سال قبل برای انتقال آب به مزارع طراحی و اجرا شده‌اند. این بخش با ریزش‌های مستمر برای قنوات همیشه مسئله بوده‌اند. با بررسی موردی آنها می‌توان با توجه به تکنولوژی روز در صورت مناسب بودن پس از خاتمه بخش تران قنات آب را به وسیله لوله منطبق با شیب زمین از سطح زمین به محل مزرعه هدایت نمود.

در پایان این سوال مطرح است که «استان یزد» یکی از فرمانداری‌های استان کرمان بوده، امروزه دفتر بین‌المللی برای احیاء و مرمت قنوات دارد و با شناسنامه‌دار نمودن قنوات و برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات آنها قنات و قنات داری را به جهانیان آموزش می‌دهد، بهتر نیست که مسئولین استان از مسئولین فرمانداری سابق خود درس بگیرند.
انتهای پیام/ حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار