کد خبر: ۶۸۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، طی بازدید میدانی از طرح‌های مرتبط با فضای سبز رابه شرح ذیل انجام گرفت؛

1ـ کمربند سبز فازیک و دو
سرتاسر مسیرهائی که آبهای زیر سطحی و مزاحم شهر منتقل و برای آبیاری نهال ها و درختان استفاده می‌شود.

2 ـ بلوار شاهد وجاده جوپاری: با پیش‌بینی چگونگی توسعه شهری در نظر گرفتن بلوار شاهد وبرنامه‌ریزی برای درختکاری در دوطرف و وسط بلوار و زمینه‌سازی برای طرح‌های ایجاد مجتمعی منطبق با فرهنگ هر شهر استان و معرفی مکان‌های دیدنی، مشاهیر، سوغات مربوطه.

3 ـ مجموعه تولید شهرداری کرمان در جاده ماهان ـ اساسی ترین رکن تولید گل وگیاه ودرختان مناسب با شرایط آب هوائی شهر در این مجموعه انجام میگیرد، گل خانه‌های متنوع، برنامه‌ریزی که برای مراحل مختلف نهال‌ها تا فراهم شدن شرایط مناسب برای انتقال آنها به خیابان‌ها، زیر نظر متخصصین مرکز تحقیقات کشاورزی و یا باهماهنگی اساتید دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

4 ـ محل آرامستان جدید، این مکان که دربخش شرقی جنگل قائم طوری واقع شده است که حدفاصل آنها رشته کوه قراردارد. از ویژگی‌های خارق العاده مکان جدید مرزبندی وجداشدن جهت شیب زمین‌ها است بطوریکه با توسعه درختکاری وفضای سبز،جریانات زیرزمینی آنها به سفره آبهای زیر سطحی شهرکرمان اضافه نمی‌شوند.
بنابراین بهاء دادن وتشویق در انتقال آرامستان جدید بزرگترین ره آورد را برای آینده شهرکرمان به دنبال خواهد داشت.

متأسفانه با آماده نمودن مسیر انتقال آب به دلیل عدم همکاری شرکت سهامی آب منطقه‌ای در تخصیص بخشی از آب‌های زیرسطحی و مزاحم شهر امور اجرائی درحال حاضر به حالت تعلیق درآمده‌اند.

5 ـ بزرگراه شمالی و دریاچه ذخیره آب بلدالامین دراین دریاچه آب‌های زیرسطحی و مزاحم شهر جمع‌آوری می‌گردد، از این محل لوله‌ای اصلی آب سایر لوله‌های فرعی را انتقال آب را یکی و بطرف زنگی‌آباد هدایت میگردد.
درست در شرایطی که بخش آرامستان و سرتاسر بزرگراه شمالی برای تأمین آب مورد نیاز گل‌ها ودرختان نیاز مبرم به آب دارند.

6 ـ میدان آزادی و بلوارجمهوری اسلامی: باتوجه به وضعیت فعلی پل‌ها و زیرگذرها زه آب‌های محدوده در گودترین نقطه جمع‌آوری می‌شوند.
سیستم پمپاژ طراحی و آبهای جمع‌آوری شده را به بلوارها جهت توسعه فضای سبز منتقل می‌نمایند.
ابتکارات و نوآوری‌های علمی درآماده نمودن واریته‌ها (گونه‌های) گیاهی و انتقال به این مکان‌ها بازدید شد، قابل تحسین و حکایت از زحمات پیوسته تیم سازمان فضای سبز شهرداری با مدیریت آقای مهندس سیف الهی داشت.
مخصوصأ زمانیکه صددرصد اطمینان حاصل شد که منابع تامین کننده آب آبیاری دروهله اول آبهای مزاحم یا زه آبهای جاری شده زیرسطحی مجموعه پلها وزیرگذرها هستند.آنها پس از جمع آوری درگودترین نقطه پمپاژ به وسیله لوله به محل‌های مورد نیاز منتقل وبا سیستم آبیاری تحت فشار (آبیاری قطره ای) نهالها،درختان را آبیاری می نماییم.

پس از آشنا شدن باشیوه های عملی وکارشناسی درتوسعه فضای سبز متناسب با شرایط شهرکرمان ابهامات ذیل همچنان باقی ماند.
1 ـ آمارچاه‌های عمیقی که شهرداری کرمان برای آنها جهت پمپاژ آب‌های زیرزمینی از آب منطقه‌ای مجوز اخذ نموده چند فقره و در کجا واقع شده‌اند؟

2ـ وضعیت فعلی چاه‌های عمیق مجوزدار به چه صورت وچگونه ازآنها بهره برداری میشود؟

3 ـ آیا چاه بدون مجوز هم شهرداری کرمان دارد؟محل وموقعیت آنها کجاست؟

4 ـ چرا شرکت سهامی آب منطقه‌ای ترجیح نمی‌دهد که بجای انتقال آب‌های مزاحم و زیرسطحی به بلدالامین و از آنجا به زنگی‌آباد آنها را به آرامستان برای تامین آب طرح‌های شهرداری منتقل نماید؟

5 ـ تعیین تکلیف این حقیقت روشن یعنی آب‌های زیرسطحی (بمب خفته) درشهرکرمان بطور متمرکز بعهده شهرداری است یا شرکت سهامی آب منطقه ای؟

6 ـ اگر متولی آب‌های مزاحم و زیر سطحی شهرداری است پس چگونه توسط آب منطقه‌ای در بلدالامین متمرکز و برای فروش به زنگی‌آباد هدایت می‌شوند؟ اگر آب منطقه‌ای متولی است چه طرح طولانی مدتی برای جلوگیری از تشدید مزاحمت آب‌های زیرسطحی شهرکرمان دارد؟ تا همه همشهری‌ها به آینده شهر کرمان بهتر فکر کرده واز بمب خفته این همه نهراسند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار