کد خبر: ۶۸۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷ 25 November 2018

به گزارش تابناک کرمان، کنایه سایت خبری دقیانوس جیرفت به عملکرد شرکت آب منطقه‌ای کرمان: بگوئید سد آب منطقه‌ای کرمان نه سد جیرفت

مهندس اشرف‌گنجوئی در گفتگو با خبرنگار تابناک نقدی در خصوص عملکرد شرکت آب منطقه‌ای در دهه هفتاد مطرح کردند بدین شرح؛
در شروع بهره‌برداری از سد هلیل شرکت سهامی آب منطقه‌ای کرمان در شهرستان جیرفت شرکتی راه‌اندازی نمود به نام شرکت احیا اراضی سد هلیل ثبت نام سهامداران با این تبلیغات بود که فقط مهندسین و دکترا (برا ارتقاء سطح فرهنگ منطقه) می‌توانند عضو شوند و در شروع کار به پول سال 1373 دویست هزار تومان پرداخت نمایند در ادامه اینکه این شرکت 3200 هکتار از اراضی پایین دست سد هلیل را بین هشتصد عضو تقسیم می‌نمایند. هر عضو چهار هکتار زمین با آب تضمین شده سد هلیل خواهد داشت که دو هکتار آن برنامه‌ریزی شده از طرف شرکت با سیستم آبیاری قطره ای دو هکتار باقیمانده آماده شده برای کشت‌های صیفی‌کاری و پردرآمد خارج از فصل خواهد بود.
بدین ترتیب با سهمیه دادن به اداره‌های استان هشتصد نفر عضو شرکت مطروحه شدند. سال‌ها گذشت و خبری نشد تا اینکه سال 1379 پس از تشکیل نشست‌های مستمر هئیت مدیره در شهر کرمان مرا بعنوان کارشناسی آب و خاک معین نمودند که از طرح بازدید و گزارش تقدیم نمایم. بلافاصله به منطقه عزیمت و پیگیر جمع‌آوری اطلاعات شدم. تحقیقات بیشتر نشان داد که 3200 هکتار از اراضی فاقد کلاس خاکشناسی مجاورت رودخانه هستند. که در پروسه 1373 لغایت 1379 هیچگونه اقدامی در جهت تسطیح و تعیین حریم و یا واگذاری آنها به اعضاء نشده است. برای تأمین آب اراضی هم از پول‌های جمع‌آوری شده ترانشه‌ای حفاری شده که در صورت راه افتادن مسیر جدیدی برای جریان سیلابی رودخانه هلیل خواهد شد. گذشته از این آب جاری در رودخانه و یا آزاد شده پایین هلیل آنچنان آبدهی را ندارد که جوابگوی حق آبه بران پایین دست سد و در کنار آن تامین آب 3200 لیتر در ثانیه آب برای شرکت احیاء اراضی باشد.
کل آبی که در رودخانه جاری بود در حد هشتصد لیتر در ثانیه گزارش یک روز بازدید و موارد مشاهده شده را از برخوردهای مدیر عامل، نقشه برداران و کلا کسانی‌ که مدعی مسئولیت بودند تهیه و ارائه نمودم به دنبال آن بازدید‌های بیشتر اعضاء و خودم که عضو بودم از منطقه شروع شد. صحت گزارش همه را به فکر چاره اندیشی در شرایطی نمود که سرمایه‌شان سال‌ها در اختیار منفعت‌خواهانی بود که مرتبط با شرکت سهامی آب منطقه‌ای کرمان بودند.

تقریباً اکثریت اعضا وقتی‌که با این پدیده مواجه شدند سهام‌شان را با نازلترین قیمت فروختند و رویای ملاک شدن، باغدارشدن، صیفی کار با درآمدهای بالا همه و همه بر باد رفت.
بله سد هلیل از بدو راه‌اندازی سد شرکت سهامی آب منطقه ای کرمان بوده ببخشید شما تازه متوجه شده‌اید؟
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار