غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با «صبح‌نو» فرایند شکایت از نحوه اداره مجلس توسط نمایندگان را تشریح کرد؛
اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون جری تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است. علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مذکور رسیدگی به اقدام مغایر قانون رییس محترم مجلس توسط اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به‌عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضاست
کد خبر: ۶۸۵۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵ 01 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد استیضاح آقای علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی خبر داده است. این اقدام نمایندگان به‌دلیل ارسال لایحه CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رییس مجلس است.

بعد از ارسال لایحه CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط رییس مجلس، جمعی از نمایندگان درنامه‌ای به رییس و اعضای مجمع، خواستار بازگرداندن این دو لایحه به مجلس جهت طی کردن مراحل قانونی و جلوگیری از اقدامات خلاف قانون شدند، چراکه طبق قانون تا وقتی که ایرادات شورای نگهبان برطرف نشده است مصوبه مجلس جنبه قانونی پیدا نمی‌کند و مجلس نمی‌تواند آن‌را به مجمع ارسال کند.

حال نمایندگان ارسال این لایحه بدون طی تشریفات قانونی، یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود، را مغایر با اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌دانند. بنابراین در نامه‌ای به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درخواست استیضاح علی لاریجانی را داشته است. در نامه نمایندگان خطاب به رییس این کمیسیون آمده بود:
«همان‌گونه که می‌دانید شورای محترم نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷ (پیوست یک و دو) اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است.

متعاقب آن، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده است بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند. (پیوست ۳)
پر واضح است که به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای محترم نگهبان را تأمین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس وافی نظرات شورای نگهبان نباشد مجدد در مجلس مطرح می‌گردد و در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند.

تصدیق می‌فرمایید که اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون جری تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است.
علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مذکور رسیدگی به اقدام مغایر قانون رییس محترم مجلس توسط اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به‌عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضاست.»
نمایندگان امضای خود را پس گرفتند
غلامرضا کاتب عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درباره این اقدام نمایندگان گفت: نامه شکایت نمایندگان از لاریجانی به کمیسیون آمده اما عدد ندارد و برخی از امضاکنندگان، امضای خود را پس گرفته‌اند.
وی افزود: طبق ماده 24 و 26 آیین‌نامه جدید نمایندگان اختیار دارند در نامه‌ای کتبی با 25 امضا از نحوه اداره مجلس، رییس یا اعضای هیأت‌رییسه مجلس شکایت کنند و درخواست خود را به کمیسیون تدوین آیین‌نامه ارسال کنند.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این کمیسیون بعد از دریافت شکایت‌نامه، هیأتی را به منظور بررسی و ارزیابی درخواست نمایندگان تشکیل می‌دهد. اگر اکثریت اعضای هیأت رأی به عدم صلاحیت فرد بدهند آن طرح به صحن علنی مجلس خواهد رفت. در نخستین جلسه صحن علنی مجلس هم این موضوع بدون رأی‌گیری در دستور کار قرار خواهد گرفت و موضوع شکایت به رأی نمایندگان گذاشته می‌شود.

وی با تأکید براینکه اصطلاح استیضاح در آیین‌نامه داخلی مجلس نیامده است، گفت: از نظر محتوا این روند بررسی مانند استیضاح است اما درآیین‌نامه کلمه استیضاح نیامده است.
بسیاری از نمایندگان اعتقاد دارند که آقای لاریجانی در برخی از مواقع آن پایبندی لازم را به آیین‌نامه مجلس ندارند و در همین دوره دهم هم موارد متعددی از نقض آیین‌نامه وجود دارد اما به هر شکل با توجه به اینکه مجلس دارای سه فراکسیون هست و هر سه اقلیت هستند لذا تا الان موردی برای الزام رییس مجلس برای اجرای آیین‌نامه صورت نگرفته است و به نوعی فراکسیون‌ها قدرت کامل و تعداد کاملی برای وادار کردن رییس مجلس به اجرای آیین‌نامه و قوانین ندارند، همچنانکه از همین 25 نفر نیز تعدادی امضای خود را پس گرفتند.

بنابراین گزارش اسامی 25 نفری که ابتدا این نامه را امضا کرده بودند بدین شرح است: آقایان حسین علی حاجی‌دلیگانی، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، سید جواد حسینی‌کیا، ضیاء الله اعزازی، اکبر ترکی، سید ناصر موسوی لارگانی، عامر کعبی، نصرالله پژمان‌فر، مجید ناصری‌نژاد، سید حسین نقوی حسینی، عباس گودرزی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، عبدالله سامری، حسن نوروزی، ذبیح نیکو، محمود شکری، صدیف بدری، سید قاسم جاسمی، سید احسان قاضی‌زاده، سید جواد ساداتی‌نژاد، عباسعلی پوربافرانی، سید راضی نوری، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، سید جواد ابطحی.
پایان بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی
حال اما بعد از انتشار خبر شکایت نمایندگان از رییس مجلس، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد که «بررسی لایحه CFT در جلسه دیروز این کمیسیون به پایان رسید و این لایحه برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع شد.»

آقای علی نجفی خوشرودی عصر  سه شنبه- با اشاره به جلسه یک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در این جلسه که با حضور آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد، بررسی لایحه CFT به پایان رسید.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بعضی از ایرادات شورای نگهبان را اصلاح و در برخی از موارد بر نظر خود اصرار کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: ما تمامی موارد را به صحن ارجاع دادیم، مواردی که در آن نظرات شورای نگهبان را اصلاح کردیم، پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود و مواردی که به آن اصرار کردیم به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.
بررسی لایحه CFT در کمیسیون ماهیت ملی نشان می‌دهد که مجمع این لایحه را به مجلس بازگردانده است و روند عادی و قانونی خود را برای تصویب طی خواهد کرد.
انتهای پیام/*

برچسب ها: استیضاح ، لاریجانی ، مجلس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار