گفت‌وگو با مدیرمسوول ماهنامه «فیلم»؛
مدیرمسوول ماهنامه فیلم با انتقاد از وضعیت گرانی کاغذ در مطبوعات، از صداوسیما برای تبلیغ مافیای کنکور که نیمی از بودجه این رسانه را تأمین می‌کند و مطبوعات را با آشفتگی مواجه کرده است. انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۸۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶ 04 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، مسعود مهرابی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از وضعیت دشوار انتشار ماهنامه فیلم به دلیل مشکلات گرانی کاغذ گفت: متاسفانه با وضعی که کاغذ پیدا کرده است، کل مطبوعات با این مشکل مواجه هستند اما مجبوریم ادامه دهیم؛ بویژه اینکه به دلیل افزایش قیمت‌ها، کالای فرهنگی در سبد خانواده‌ها کمتر می‌رود و سبد فرهنگی خالی‌تر خواهد شد، که جای تاسف دارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری برای بهبود این وضعیت به عنوان یک فعال رسانه‌ای دارید؟ اظهار کرد: حالا برای راهکار ارایه کردن دیر است. شما حساب کنید نزدیک ۳۷۰۰ نشریه مجوز گرفته‌اند. آیا واقعا کشش این همه نشریه وجود دارد؟ از میان این همه نشریات شاید چندصد نشریه پیدا کنید که ضروری و خوب و کارساز باشد ولی متأسفانه بخش عمده‌ای از آنها نشریه‌های آماتوری هستند. اصلا به این میزان نویسنده حرفه‌ای مطبوعات نداریم که بتوانند پاسخ‌گوی ۳۷۰۰ نشریه در تهران و شهرستان‌ها باشند.

مهرابی سپس ادامه داد: ماجرای این موضوع از مجلس پنجم شروع شد که به تعداد زیادی از نماینده‌های مجلس مجوز نشریه داده شد و آن‌ها این مجوزها را به آدم‌های غیرحرفه‌ای اجاره دادند و باعث شدند نشریات مملکت در کلیت زرد و بی‌خاصیت شوند و حالا وقتی که آتش در این خرمن افتاده است، طبعاً دامن همه را می‌گیرد هم نشریات خوب و هم نشریات زرد و این اشتباهی بود که انجام شد و متأسفانه تداوم دارد و در حال حاضر نیز ماجرا به این برمی‌گردد که این شرایط مطبوعات، نیازها را بالا می‌برد و توان انجام این نیازها توسط دولت بسیار دشوار است.

وی با انتقاد از مافیای کنکور گفت: ناشران کتاب‌های کنکوری یکی از عاملان کمبود کاغذ برای مطبوعات هستند و شما می‌بینید که تلویزیون نیمی از بودجه خود را از تبلیغات همین مافیای کنکور تأمین می‌کند با وجود این‌که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که قرار است با مافیای کنکور مبارزه کند، اما تلویزیون که خود معتقد است دانشگاه است، کاملاً برعکس عمل می‌کند. من مطبوعاتی زمانی لطمه می‌خورم که به محض این‌که کاغذ در این سال‌ها نایاب شده این مافیا با سرمایه کلانش بخش عمده‌ای از کاغذ در بازار را میلیاردی می‌خرد و پولش را با افزایش قیمت کتاب‌هایش از خانواده‌ها می‌گیرد. بخشی از لطمه‌ای که ما مطبوعاتی‌ها می‌بینیم، از این مافیای کنکور است که کاغذ بازار را به هر قیمتی که می‌دهند می‌خرند و انبار می‌کنند.

وی با اشاره به تبلیغات ناشران کنکور در خلال بازی‌های جام جهانی که زبانزد خاص و عام شده بود، گفت: آن لحظات گران‌ترین زمان آنتن تلویزیون بود که به تبلیغات همین کتاب‌های کنکور و مافیای کنکور اختصاص داشت.

مهرابی که سال‌هاست ماهنامه فیلم را منتشر می‌کند، با یادآوری این‌که این مجله قرار است به سی‌وهفتمین سال انتشار خود وارد شود، درباره فراز و نشیب‌های انتشار این ماهنامه به ایسنا گفت: در تاریخ مطبوعات ایران مجله و ماهنامه‌ای نداریم که عمر مجله فیلم را داشته باشد. مجله فیلم قدیمی‌ترین و پابرجاترین ماهنامه در مطبوعات ایران است. فرازونشیب‌های زیادی را هم برای آن طی کرده‌ایم. به ویژه این‌که در سال‌های 60 که مجله مجوز نداشت، شماره به شماره آن هم با خیلی زحمت و دردسر برای آن مجوز می‌گرفتیم.

وی در پایان با بیان این‌که وضعیت فروش مجله فیلم با اکران سینمای ایران در ارتباط است، توضیح داد: اگر فیلم خوب بیاید کار ما هم رونق می‌گیرد؛ به عنوان مثال حالا که فیلم‌های سینمایی روی فیلم فارسی را سفید کرده‌اند، دست ما در نوشتن بسته می‌شود نه خواننده‌ای که آنگونه فیلم‌ها را می‌بیند کتابخوان یا مجله‌خوان است نه منتقد دستش می‌رود که چیزی بنویسد؛ بنابراین ما علاوه بر این‌که مشکل کاغذ داریم مشکل فیلم خوب روی پرده را هم داریم. در حالی که اگر فیلم خوب ساخته شود هم مردم می‌توانند فیلم خوب ببینند و هم افرادی که باسوادترند و فیلم خوب می‌بینند، از آن طرف مجله خریداری می‌کنند تا ببینند درباره آن فیلم چه نقدهایی نوشته شده است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار