کد خبر: ۶۹۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 13 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، براساس هدف گذاری طرح همیاران آب باید سالانه 19 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان کرمان به سیستم‌های آبیاری تحت فشار مجهز شوند.

از اول انقلاب تا سال 1393 معمولأ 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند و در چهار سال اخیر بیش از 20 هزار هکتار، ضمنأ برای تحقق طرح همیاران آب همکاری و همراهی کشاورزان بسیار تأثیرگذار است
بطوریکه بیانات جناب آقای مهندس سعیدی نشان می‌دهد دریک پروسه 36 ساله تا سال 1393 بطور میانگین سالی 1194هکتار و چهار سال اخیر سالانه 5000 هکتار آبیاری تحت فشار درسطح استان اجرا شده است. طرح همیاران آب قصد ارتقاء آنرا تا حد 19هزار هکتار در سال را دارد.

همکاری و همراهی کشاورزان تأثیرگذار شرط موفقیت طرح قلمداد شده است. بررسی‌های کارشناسی از وضعیت پروژهای آبیاری تحت فشار سراسر استان که بهترین وسیله برای ترویج و قضاوت کشاورزان و بهره‌برداران بوده است، نشان می‌دهد که برای هموار نمودن راه و تشویق ، جذب کشاورزان رفع ابهامات ذیل ضروری و از اهمیت بسیار بالائی برخودار می‌باشد.

*یکسری از طرح‌های آبیاری تحت فشار در سطح استان بلافاصله پس از اجراء جمع‌آوری شده و آبیاری مزارع با روش‌های سنتی معمول تداوم پیدا کرده است، دلایل جمع‌آوری و تقاضای کشاورزان که ناگزیر به جمع آوری شده‌اند چه بوده است؟

*بخشی از طرح‌های آبیاری تحت فشار به دلایل نداشتن ارزیابی‌های کارشناسی از جهت آزمایشات آب وخاک مالکان آنها ناگزیر به جمع‌آوری طرح شده‌اند دلایل این قبیل موارد چه بوده وچه دلائلی برای جلوگیری و تکرار مجدد در نظر گرفته شده است.

*کیفیت پایین ابزار و لوازم آبیاری تحت فشار خود شکست بعضی از طرح‌های آبیاری تحت فشار را سبب شده است.
مسلمأ با تقویت تیم‌های نظارتی و فروش لوازم با کیفیت میتوان بیشتر برای کشاورزان جاذبه ایجاد نمود.

همکاری و همراهی کشاورزان برای زمینه‌سازی و استقبال ازطرح‌های آبیاری تحت فشار درسطح 19 هزار هکتار در سال زمانی تحقق می‌یابد که سازمان جهادکشاورزی استان کرمان بصورت صادقانه مسائل ذیل را تجزیه و تحلیل و با آگاهی دادن به کشاورزان اثرات ذهنی منفی ایجاد شده را زدوده و آنها را برای پذیرش و پیگیری اجراء آماده نماید.

*آمارطرح‌های جمع‌آوری شده از 20+43 یعنی 63 هزار هکتار بعداز اجراء ودلایل جمع آوری آنها.

*آمار طرح‌هایی که به تصویب بانک رسیده و وام هم دریافت نموده اند ولی هرگز اجراء نشده‌اند.

*آمارطرح‌های آبیاری تحت فشاری که بصورت صوری و به قصد اخذ وام کار گذاشته شده وپس از تصویب واخذ وام فورأ جمع‌آوری شده‌اند.

*از 63 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده سطحی که در حال حاضر بصورت فعال و با کارائی مناسب درحال تأمین آب کشاورزی هستند چقدر و آدرس آنها کجاست؟

*منابع تأمین کننده آب 63 هزار هکتار اجراء شده چیست؟چاه، قنات و غیرو هرکدام چند درصد از کل منابع آبی استان هستند.

*موفقیت‌های علمی بدست آمده برای آبیاری تحت فشار باغ‌های پسته‌کاری در شرایطی که در کنار طرح آبیاری تحت فشار به روش سنتی هم آبیاری می‌نمایند چیست؟ تا بدین ترتیب کشاورزان با اطمینان بیشتری اقدام به اجرای طرح نمایند.

باتوجه به موانع که تنها گوشه بسیار اندکی از آنها بیان شد امکان اجرای 19 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در هر سال در استان کرمان وجود دارد؟ سازمان جهاد کشاورزی برای انجام مطالعات بنیادی از طرح‌های مسئله‌دار اجرا شده تا این تاریخ چه قدم‌های برداشته است؟ بنابراین پیشنهاد می‌شود که با جدی گرفتن پارامترهای فوق‌الذکر شرایطی ایجاد فرمایند که از 19 هزار هکتار درصد بیشتری به اجراء واقعی برود نه اینکه اعتبارات یا برگشت خوردند و یا اینکه بصورتی هزینه شوند که آبیاری تحت فشار را معنی ننمایند.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار