میزان مصرف آب پادگان چند لیتر درثانیه است؟ آیا پادگان مجاز است که به قیمت تخریب امور کشاورزی منطقه کشاورزی راه اندازی نماید؟ میزان مصرف آب شرب واین قبیل امور چند لیتر درثانیه است؟ آبدهی سه موتور پمپ عمیق تحت مالکیت پادگان چندلیتر در ثانیه است؟ میزان مصرف آّب در پادگان به چه صورتی است که به آب سرآسیاب هم نیاز دارد؟ افزایش آلودگی آب از ورود به پادگان تا خروج از آن به چه صورتی است که آزمایشگاهای محیط زیست وبهداشت را بشدت متحیر ومتعجب نموده است؟
کد خبر: ۶۹۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۷ 18 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، دانشجوی رشته آب وخاک دانشکده کشاورزی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز(شهیدچمران)بودم. تعطیلات بین ترم که کرمان می‌امدم برحسب علاقه ,ارتباط رشته ام ,تشویق پدرم مرتبأ بندروالی آباد بالای سرآسیاب می‌رفتم که سر از منابع تأمین کننده آب کشاورزی دربیارم, قنواتی که منابع تأمین کننده آب بودند, یعنی والی آباد ,انجوجکی ,عباس آباد ,کهن بلند ,فتح آباد ,کهن بلند ,باریکو ,وکیل آباد ,تروده را از نظر موقعیت ,عمق مادر چاه ,طول قنات ,آبدهی بخوبی شناسائی نمودم .آبدهی این قنوات به دویست وپنجاه لیتر درثانیه می‌رسید.ولی در طول مسیر انتقال آب پس از اینکه آب هشت رشته قنات یکی میشد, بسرعت افت پیدا می‌کرد. مصرف آب توسط روستاهای ده یاری گنیه کان حسین آباد ترابی ,ده بالا , شن شوئی هایی که درمجاورت کانال انتقال آب یعنی در طول مسیر رودخانه فصلی راه اندازی میشدند,گردشگرانی که در ایام تعطیلات درکنار کانال اطراق میکردند, همه وهمه از عوامل مصرف آب بودند.درنهایت آب قنوات به پادگان صفر پنج ورود می‌کرد آب خروجی علاوه براینکه از نظر کمیت فوق العاده مسئله داشت از آلودگی برخودار بود که بوی نامطبوع آن هر رهگذری را بشدت آزار می‌داد. این مسئله وسیله اختلاف و درگیری بین بهره برداران آب و مسئولین پادگان هم بود ادامه اختلافات با پادگان, دادگاهی شدن پروندها که سال‌های متمادی طول کشید فرماندهان پادگان اعلام نمودند: که در پی گرفتن پروانه چاه عمیق و تأمین کامل آب مورد نیاز پادگان هستیم. وقتیکه که کارمان به اتمام رسید اجازه انحراف آب از پادگان را خواهیم داد و همه خوشحال و منتظر چنین روزی بودند.پادگان موفق به اخذ سه فقره پروانه برای حفاری و پمپاژ آب به ازاء هر چاه بیش از 25 لیتر درثانیه شد ,و هر سه درموقعیتی قرار گرفتند که بیشترین آبدهی را برای پاگان به ارمغان آوردند. ولی از اجازه انحراف آب هشت رشته قنات همیشه وهمیشه تا امروز بهره برداران محروم ماندند.

آب اضافی و بیش از حد پادگان را به این فکر انداخت که با بکار گرفتن سربازان کار کشاورزی وتولید محصول را راه اندازی نماید. اینکار انجام شد ,و بخش‌هایی از اراضی مجاور پادگان به کشت وکارهایی اختصاص پیدا کرد , که کشاورزان سرآسیاب ناگزیر به اجاره یا خرید هستند(یونجه کاری). به موازات تشخیص این قبیل ازمعضلات به بخشداری ,فرمانداری ,استانداری گزارش می‌کردم تا شاید راهکاری پیدا شود .درسازمان کشاورزی استان کرمان وبعد هم جهاد کشاورزی مسئولیت‌های تأمین آب ,آب وخاک ,آبخیزداری وهمچنین کارشناسی بازرسی استانداری را داشتم. بشدت دنبال راه حل بودم , متأسفانه نه تنها تا این تاریخ مسئله ای حل نشده روز به روز به مشکلات هم اضافه شده است .سئوالات قابل طرح به شرح ذیل می‌باشد:

1- میزان مصرف آب پادگان چند لیتر درثانیه است؟
2- آیا پادگان مجاز است که به قیمت تخریب امور کشاورزی منطقه کشاورزی راه اندازی نماید؟
3- میزان مصرف آب شرب واین قبیل امور چند لیتر درثانیه است؟
4- آبدهی سه موتور پمپ عمیق تحت مالکیت پادگان چندلیتر در ثانیه است؟
5- میزان مصرف آّب در پادگان به چه صورتی است که به آب سرآسیاب هم نیاز دارد؟
6- افزایش آلودگی آب از ورود به پادگان تا خروج از آن به چه صورتی است که آزمایشگاهای محیط زیست وبهداشت را بشدت متحیر ومتعجب نموده است؟
پیگیری مستمر وگسترده‌ام که پروندهای موجود در بازرسی استانداری جهاد کشاورزی شهرستان استان کرمان, فرمانداری کرمان مؤید این مسئله میباشند, همه وهمه گواهند که امروز هم در فکرم از چه طریقی میتوان این معضل زیست محیطی که در عین حال تبعات اجتماعی هم داشته را حل نمود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار