کد خبر: ۶۹۳۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 21 December 2018

ندا عساکره کارشناس و مربی ورزشی در خصوص تمرینات فارتلک “Fartlrk” گفت: در واقع تمرینات بازی با سرعت می‌باشند. این نوع تمرینات از دسته تمرینات استقامتی هستند.

به گزارش تابناک کرمان، «ندا عساکره» در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار تابناک در توضیح درباره علم تمرین در کشتی در ابتدای سخن تمرینات فارتلک را اینگونه تشریح نمود: در دومیدانی به معنی تمرینات استقامتی هستند که در آن دوندگان به شکل متناوبی در آن سرعت خود را تند و کند می‌کنند.

وی ادامه داد: تمرینات فارتلک معمولاً در فضای باز و کوه‌ها و تپه‌ها انجام می‌گردد. این تمرینات به صورت دویدن‌های آرام و سریع، قدم زدن و درجا دویدن انجام می‌شود. از کاربردهای تمرینات فارتلک افزایش استقامت، تنوع تمرینات، جلوگیری از تمرین زدگی را می‌توان نام برد.

وی اضافه کرد: تمرینات فارتلک بر اساس توان فردی برنامه‌ریزی می‌گردند و از فردی و به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در این نوع تمرینات دوندگان در مسیر خود به صورت تند و کند می دوند. مقدار مسافتی که سریع و آهسته دویده می شود بستگی به میزان آمادگی ورزشکار دارد.

این کارشناس خبره ورزشی افزود: تمرینات فارتلک پیش نیاز تمرینات تناوبی هستند. با این اختلاف که مسافت سریع و آهسته دویدن در آن پیشبینی نمی‌گردد و خود ورزشکار است که در مسیر خود سرعت حرکت را تعیین می‌نماید. با اینکه این تمرینات اغلب توسط دوندگان استفاده می شود اما برای دیگر ورزشکاران و همچنین رزمی‌کاران و تمرینات کشتی‌گیران می تواند استفاده گردد.

عساکره مربی باتجربه و سرشناس کشوری بیان کرد: همانگونه که گفته شد تمرینات فارتلک بر اساس مشخصه‌های فردی برنامه‌ریزی می‌گردند اما به عنوان نمونه می‌توان طرح زیر را به عنوان الگویی برای تمرینات مورد استفاده قرار داد.

✓دویدن آرام جهت گرم کردن 10 دقیقه

✓دویدن با سرعت متوسط و به صورت یکنواخت به میزان 1500 متر

✓دویدن به صورت آرام در حدود 3 دقیقه

✓دویدن به صورت استارت با تمام سرعت به میزان 100 متر

✓دویدن به صورت آرام جهت ریکاوری

✓تکرار حرکت استارت و ریکاوری به تعداد 5 بار

✓دویدن با سرعت متوسط به میزان 1500 متر

✓دویدن با سرعت حداکثر به میزان 500 متر

✓دویدن به صورت آرام جهت ریکاوری

✓راه رفتن و انجام حرکات کششی و نرمش جهت پایان

در ادامه «ندا عساکره» ضمن تأکید و یادآوری اخلاق پهلوانی گفت: به یاد داشته باشیم کشتی، عشق می‌خواهد، مربی عاشق می‌خواهد، سواد می‌خواهد، تمرين می‌خواهد، اخلاق پهلوانی می‌خواهد، صبر می‌خواهد، صداقت می‌خواهد، تلاش می‌خواهد.

این مربی و کارشناس ورزشی اظهار کرد: فراموش نکنیم کشتی؛ ادعا نمی‌خواهد، غرور نمی‌خواهد، تمسخر نمی‌خواهد، دروغ نمی‌خواهد، بزرگ بینی نمی‌خواهد و در یک کلام جوانمرد و ذات پاک می‌خواهد.

عساکره در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح اینکه مکمل غذایی مثل پروتئین وی در مقابل غذاهای طبیعی، کدام بهتر است، بیان داشت: فرآیند عضله‌سازی و ریکاوری شما به وسیله پروتئین وی بسیار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این پروتئین به مراتب نسبت به بقیه اشکال پروتئین در آماده کردن بدنتان با آمینواسید عالی برای عضله سازی، قدرت و ریکاوری برتری دارد.

این مربی موفق ورزشی تأکید کرد: بدنسازها و ورزشکاران حرفه‌ای به خاطر خواص هضم سریع پروتئین وی بیشتر به این نوع پروتئین اعتماد دارند. به این دلیل است که شیک پروتئین می‌نوشند ولی کمتر از مرغ و ماهی استفاده می‌کنند. مصرف روزانه پروتئین باید فراتر از سهمیه هر روزتان باشد.

وی یادآور شد: باید از منابع گوناگونی استفاده کنید پروتئین وی که از شیر گرفته می‌شود بهترین منبع پروتئین است.

وی ادامه داد: اجازه دهید توضیح دهیم که چرا مکملهای پروتئین وی از غذاهای طبیعی حاوی پروتئین گاهی اوقات بهتر هستند؟
ارزش بیولوژیکی
پروتئین وی بالاترین ارزش بیولوژیکی هر پروتئین را دارد. ارزش بیولوژیکی تعیین می کند چه مقدار از پروتئینی که مصرف می شود، جذب بدن می شود. اگر ارزش بیولوژی یک پروتئین 100 باشد یعنی کل پروتئین جذب شده است.

عساکره گفت: جالب است بدانید تخم مرغ ارزش بیولوژیکی 100 را دارد و پروتئین وی 104 است.
آمینو اسید
پروتئین ها مولکول های بزرگی هستند که متشکل از زنجیره آمینواسید می باشند. بعضی از آمینو اسیدها مسئول رشد ناخن و پوست هستند و برخی برای تولید هورمون می باشند و بعضی دیگر مسئول رشد عضله و ریکاوری هستند.

وی تأکید کرد: اگر غذاهای طبیعی غنی از پروتئین مثل مرغ، ماهی یا تخم مرغ بخورید تمامی آمینواسیدهای مورد نیاز برای سلامتی بدن را دریافت می کنید. به همین دلیل است که این مواد غذایی باید همیشه در رژیم غذایی تان باشد و به یاد داشته باشید که مکمل ها فقط برای کمک به رژیم غذایی شما هستند.

اضافه کرد: اما گاهی اوقات پروتئین وی از بقیه منابع پروتئین برتر است چون پروتئین وی براحتی قابل هضم و سریعاً جذب بدن می شود. وقتی تمرین استقامتی خود را تمام می کنید بدنتان به اسیدآمینه‌های خاصی نیاز دارد تا فرآیند ریکاوری را شروع کند و چیزی را ترجیم می‌دهد که سریعتر قابل هضم باشد. پروتئین وی به عنوان یک ماده غذایی بعد از تمرین بسیار ایده آل است چون سریعا جذب می شود و مورد استفاده بدن قرار می گیرد.
هضم
پروتئین وی سریعترین پروتئین قابل هضم است و خیلی سریعتر از تخم مرغ، پروتئین شیر یا دیگر پروتئین ها جذب بدن می شود، بعد از تمرین، بدن از گلیکوژن محروم می شود و میزان سنتز پروتئین را کاهش می دهد و میزان تجزیه پروتئین را افزایش می دهد. مصرف منبع پروتئین وی به طور موفقیت آمیزی این روند را بر عکس می‌کند.

ابراز کرد: پروتئین وی، بهترین نوع پروتئین با حداقل چربی و کربوهیدرات را دارد. دیگر غذاهای پروتئینی مثل مرغ یا تخم مرغ می تواند مقدار چربی بالایی داشته باشند و منابعی مانند شیر یا ماست دارای کربوهیدرات بالایی می‌باشند.
انتهای پیام/*

برچسب ها: ندا عساکره ، کشتی ، علم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Hoda
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ایشون حرف ندارن‌ بهترین کارشناس ورزشی هستن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار