از نظر شرکت سهامی آب منطقه ای برداشت آب از محل چاه های در دست حفاری غیر مجاز صحیح بوده؟ اگر خلاف کار انجام می داده اند، اقدامات آب منطقه ای چه بوده است؟ ممکن است در این استان شرکت های حفاری را آب منطقه ای نشناسد؟ اینها شرکت هایی بوده اند که برای چاه های مجاز کار می کرده اند.
کد خبر: ۶۹۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 21 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، حفاظت و حراست از منابع آبی هر استان طبق قانون توزیع عادلانه آب به عهده شرکت سهامی آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو در استان کرمان می‌باشد. آنچه که در استان کرمان امروزه زبانزد عام و خاص می‌باشد حفر و وجود چاه‌های غیر مجاز استان که آمار آنها را خیلی بیشتر از 11000 حلقه عنوان می نمایند.

برای حفر هر چاه از زمان تصمیم‌گیری تا قرارداد با شرکت حفار و شروع حفاری و پس از آن حفاری کامل چاه موردنظر به عمق یکصد تا دویست متر مجموعاً زمانبر می‌باشند. یعنی مدت زمانی که واحدهای حساس و مسلط به کلیه مناطق استان کرمان با ارتباطات گسترده به سرعت از موقعیت و کار حفاری آگاه و باخبر می شوند.

سوال بنیادی که در اینجا قابلیت طرح دارد این است که شرکت سهامی آب منطقه ای در مقابل این قبیل موارد چه عکس العملی از خود نشان می داده است؟ آیا از نظر شرکت سهامی آب منطقه ای برداشت آب از محل چاه های در دست حفاری غیر مجاز صحیح بوده؟ اگر خلاف کار انجام می داده اند، اقدامات آب منطقه ای چه بوده است؟ ممکن است در این استان شرکت های حفاری را آب منطقه ای نشناسد؟ اینها شرکت هایی بوده اند که برای چاه های مجاز کار می کرده اند. میشده رابطه ای ایجاد نمود که از این طریق از کار حفاری چاه های غیرمجاز محدودیت ایجاد نمود؟ آمار دقیق چاه های غیر مجاز در استان کرمان چند حلقه و میزان آبدهی هر یک آنها به چه میزان است؟ به فرض اینکه هر حلقه چاه بطور میانگین بیست لیتر در ثانیه آب پمپاژ نماید، 220،000 =20×11000 یا دویست و بیست متر مکعب در ثانیه، یعنی اساسی ترین و بنیادی ترین منبع تأمین کننده آب برای رفع کمبودهای آب شرب شهری و روستایی در سراسر کشور، با مدیریت صحیح برای پروسه‌های بسیار طولانی، قبل از اینکه به صورت متمرکز پمپاژ شده، و در ساختار پوسته‌ی زمین اختلال ایجاد نماید. در اینجا سوالات ذیل مطرح است:

1. چرا در روستاها و شهرهایی از استان کرمان که با کمبود و بحران شدید تأمین آب شرب مواجه هستند، به این موضوع بهاء داده نشده و اصلاً مطرح نمی گردد؟
2. چرا شرکت سهامی آب منطقه ای استان کرمان نماینده وزارت نیرو به موقع در جهت ممانعت و پلمب این چاه ها اقدام مؤثر انجام نداده است؟
3. تعطیل نمودن کار چاه های غیر مجاز، برای عدم تحقق تئوری کوچ شهر اشکالی ایجاد می‌نماید؟
4. مطالعه دقیق کارشناسی و لغو پروانه چاه های مجازی که عمق کف شکنی آنها از حد معینی تجاوز نموده چه مشکلاتی را ایجاد می نماید؟ آیا بدین ترتیب نمی توان اندوخته ای هر چقدر مختصر در سفره های آب زیرزمینی برای رفع حداقل نیاز آیندگان باقی گذاشت؟
5. چه دلایلی وجود دارد که وزارت نیرو به مسائل بنیادی حل بحران آب در استان کرمان نمی اندیشد؟
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار