قابل توجه مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان و شهردار کرمان؛
مهندس علیزاده: « شهر کرمان با کسری 700 لیتر آب بر ثانیه مواجه است».(نقل از کرمان امروز شماره 2736)
کد خبر: ۶۹۳۳۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 21 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، جناب آقای علیزاده مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان، جای تأسف است که جنابعالی به‌عنوان مدیرعامل دستگاهی که از طیف کارشناسان با درجات تخصصی لیسانس، فوق‌لیسانس، دکتری برخوردار هستید اینقدر با کلی‌گویی نظر می‌دهید. اگر شما تصور می نمایید که 700 لیتر در ثانیه کسری آب دارید، موارد ذیل را در نظر داشته باشید.

1- در فاصله چهل کیلومتری از شهر کرمان از رودخانه دهنه غار (200) لیتر در ثانیه آب به‌صورت پیوسته در دهه های قبل از محل دهنه غار تخلیه و هیچ‌گونه بهره‌برداری از آن برای زراعت، باغ‌کاری و یا ... نشده، بدون اینکه این آب کوچک‌ترین معترضی داشته باشد.
2- آمار چاه‌هایی که به‌صورت مجاز و غیرمجاز در شهر کرمان از آب‌های زیرزمینی عمق بالای 150 متر به شهرداری کرمان داده‌شده چه تعداد است؟ آیا به نظر جنابعالی صحیح است در شهری که آب‌های زیرسطحی بیداد می‌کنند و زندگی مردم را مختل نموده‌اند، کشاورزی سنتی با بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی تشویق و اعمال گردد؟ چه دلایلی در کار است که به این کار خاتمه داده نمی‌شود؟ نیاز آبی شهرداری کرمان در سطح شهر کرمان به چه میزان است؟

آیا پروانه‌های چاهی که دارد و آب‌هایی که پمپاژ می‌نمایند جوابگوی رفع نیازهای آبی شهرداری نیستند. اضافه برداشت‌ها را چرا آب منطقه‌ای کرمان مهار نمی‌نماید؟
3- نیاز آبی کارخانه ذوب مس کرمان با استدلال علمی و مبتنی بر استانداردهای تعیین‌شده چه میزان یا چند لیتر در ثانیه است؟ میزان آبی که هم‌اکنون از دشت‌های خاتون‌آباد شهربابک و رفسنجان برداشت نموده و یا با ساختن بند انحرافی و سد پس از ذخیره‌سازی مصرف می‌نمایند چه میزان است؟ نسبتی بین میزان نیاز و میزان مصرف وجود دارد؟
4- برای منطقه تنگل راور به عنوان برجسته‌ترین دره برای تأمین آب اضافی تا یکصد و پنجاه لیتر در ثانیه نسبت که استعداد دارد به‌ غیر از شرکت آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو چه ارگانی بایستی این منطقه را مطالعه و طراحی متناسب و با شرایط موجود اجرا نماید؟
5- دهنه غار، دهنه فرسکی، کوهپایه، حرمک، هنزاء اندوهجرد، جهر، کشیتوئیه، آبشار راین، حسین آباد، گروه راین، گیشیگان، عرب آباد، تیگرونی، لنگری، بلوچی، قریه العرب (گلزار ) ، پاقلعه رفسنجان، دره های شهربابک، سیرجان، عنبرآباد، جیرفت، ساردوئیه، قلعه گنج، کهنوج، کوهبنان، زرند، را چه ارگانی به غیر آب منطقه‌ای بایستی مطالعه و در فکر تأمین آب یا به‌روز نمودن قنوات، ذخیره‌سازی سیلاب‌ها و این قبیل موارد باشد؟
جناب آقای مهندس علیزاده اگر مشکل جنابعالی با 700 لیتر در ثانیه حل شود، هر منطقه استان کرمان در صورت اجرای طرح‌های اصولی قادر به تأمین آب است آن ‌هم در مکان‌هایی که کشاورزان نیاز دارند، می‌باشد.
به شرطی که دیدگاه ارگانی با حداکثر امکانات مالی، فنی، پرسنلی، یعنی آب منطقه‌ای نماینده وزارت نیرو در استان کرمان موارد ذیل را در دستور کارش قرار دهد:
1- به کار صدور پروانه مجاز و یا بی‌تفاوتی در قابل‌حفر چاه‌های غیرمجاز، کف شکنی، چاه به‌جای قنات، تبدیل چاه‌های صنعتی به کشاورزی خاتمه دهد.
2- بهاء دادن به کار قنوات که با ارزیابی‌های انجام‌شده قادرند تا 40 مترمکعب در ثانیه در استان تأمین آب‌نمایند.
3- مهار آب‌های سطحی در سطح استان.
بدین ترتیب می‌توان به نازلترین قیمت ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی در داخل استان تأمین آب نمود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجوئی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار