مدیریت بحران آب در استان کرمان زمانی امکان‌پذیر می‌باشد که وزارت نیرو در وهله اول اعتراف و اقرار نماید که نظام منابع آبی استان را به سمت بحران جهت و شتاب داده است.
کد خبر: ۶۹۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 21 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، گزارش‌های جراید حکایتگر مشکلات ناشی از کمبود آب و کاهش بارندگی و در کنار آن هشدار به مصرف بی‌رویه آب‌ سفره‌های زیرزمینی در استانها می‌باشند. به عنوان مثال روزنامه ندای وحدت شماره 2407 در پایان گزارشی به این نتیجه رسیده است که ( وضعیت قبلی بیانگر تابستانی سخت در حوزه منابع آبی است، تا جایی که اگر از هم‌اکنون تدابیر مدیریتی در این حوزه اتخاذ نشود به گفته بسیاری از کارشناسان با مشکلات جدی موجه خواهیم شد، لذا انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این مسئله داشته باشد)

این قبیل هشدارها در مواجه‌شدن با بحران آب در استان کرمان خاصیت خود را به‌صورت صد در صد از دست داده‌اند. وقتی‌که عمق آب‌های زیرزمینی مناطق مختلف استان از 10 متر به دویست و اندی متر می‌رسد، حتماً به ازای هر 10 سانتی‌متر پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی هشدارهایی مطرح و رسانه‌ای شده، به عبارت بهتر بی‌اثر بودن هشدارها، کار را به این نقطه بحرانی سوق و شتاب داده است. کسانی که بایستی در استان کرمان تدابیر در برابر بحران آب بیندیشند یا مجریان قانون توزیع عادلانه آب که در جلسه روز دوشنبه شانزدهم اسفندماه 1361 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در مورخ 22/12/1361 به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده و طی نامه شماره 17335/22 مورخ 26/12/1361 به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردیده یعنی وزارت نیرو امروز مسبب تولید چنین بحرانی در ارتباط با آب در استان کرمان هست. نمایندگان وزارت نیرو یعنی شرکت سهامی آب منطقه‌ای کرمان مسبب شکل گرفتن بحران آب در استان می‌باشند. عدم توجه به 52 ماده قانون توزیع عادلانه آب در فصول مالکیت عمومی و ملی آب، آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی حقابه و پروانه مصرف معقول، وظایف و اختیارات صدور پروانه مصرف معقول، وصول آب‌بها، عوارض و دیون، جبران خسارت- تخلفات و جرائم و مقررات مختلف جبران خسارت دست‌به‌دست هم داده و امروزه بحرانی را در تأمین آب نهادینه نموده است.
حفر چاه‌های غیرمجاز و پمپاژ بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، عدم برنامه‌ریزی برای شناسایی محل‌های مناسب برای مطالعه و اجرای سدهای خاکی و مهار آب‌های سطحی، تشویق حفر چاه‌های صنعتی، تشویق تبدیل چاه‌های صنعتی به کشاورزی، تشویق تخریب و از مدار خارج کردن قنوات با طرح مسئله چاه به‌جای قنات، بی‌توجهی به احداث خاکریزها و طرح‌های سنگ و سیمانی در مسیر رودخانه‌ها به‌طوری‌که پس از هر بارندگی و وقوع سیلاب تخریب و به چاه‌های میله‌ای و کوره‌های قنوات منتقل‌شده‌اند، اجرای طرح‌های بی‌خاصیت که در شأن اصول فنی و مهندسی ارگانی با صدها کارشناس لیسانس و فوق لیسانی و دکتری نمی‌باشد، همه و همه مؤید این مسئله هستند نهادی که منتظریم بحران آب را مدیریت نماید، خود در کل نیاز به مدیریت دارد. مدیریت بحران آب در استان کرمان زمانی امکان‌پذیر می‌باشد که وزارت نیرو در وهله اول اعتراف و اقرار نماید که نظام منابع آبی استان را به سمت بحران جهت و شتاب داده است، پس‌ازآن کلیه اموری که به ایجاد و تشدید بحران آب کمک کرده‌اند شناسایی و اعلام نمایند، در این صورت شاید بتوان با کمک گرفتن از کلیه افرادی که زندگی‌شان را مبنی بر آب چاه‌های غیرمجاز، امور کشاورزی که با بهانه چاه صنعتی راه‌اندازی شده، گرفتن امتیاز تبدیل چاه‌های صنعتی به کشاورزی، چاه به‌جای قنات، کف شکنی‌های پی‌درپی، جابجایی چاه‌ها نهادینه نموده‌اند از شتاب رو به افزایش بحران آب تا حدودی کاسته گردد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار