شناسنامه‌دار نمودن کلیه قنوات دائر استان، ارزیابی وضعیت هر قنات و برطرف نمودن مشکلات و موانع افزایش آبدهی آن‌ها، نیز ارزیابی سرعت اقدامات اجرایی به‌روز...
کد خبر: ۶۹۳۳۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ 21 December 2018

به گزارش تابناک کرمان، متن گزارش آب‌های امروز، سراب‌های فردا!! چاپ شده در هفته‌نامه سخن تازه شماره 504 با توجه به‌عنوان مطرح‌شده را که مطالعه نمودم به این منظور تا راهکارهای گزارش را برای متوقف و یا کاهش سرعت به سمت تشدید بحران را پیدا کنم. متأسفانه آنچه که بیان‌شده است فقط وصف شرایط است و تعریف از تز یا تئوری همیاران آب، سوابقی تاریخی در ارزیابی‌های گذشته نشان داده است که این قبیل موارد در شرایط کنونی متناسب با نیاز مبرم و ضروری جامعه نبوده و تاریخ‌مصرف آن‌ها ده‌ها سال گذشته، طرح مسئله صرفه‌جویی 5/1 میلیارد مترمکعبی آب سفره‌های زیرزمینی پایه و اساس علمی ندارد.

در سراسر دوران شروع و شکل گرفتن بحران آب در استان کرمان همواره برای کمرنگ نشان دادن بحران و گذر مقطعی مطالبی را تنظیم و تدوین و ارائه نموده‌اند ولی آنچه می‌تواند ماندگار باشد اثربخشی تئوری در مقام اجراء و ایجاد تغییرات بنیادی برای سمت کاهش و یا متوقف نمودن بحران است. بررسی‌های دقیق کارشناسی در خصوص مهار بحران آب در استان کرمان تنها با آغاز بدون فوت وقت موارد مطروحه ذیل امکان‌پذیر می‌باشد و بهتر است که ارباب رسانه در این خصوص گفته‌ها و شنیده‌ها و نوشتارها را محک زده و تشویق و ترویج فرمایید.
1- شناسنامه‌دار نمودن کلیه قنوات دائر استان، ارزیابی وضعیت هر قنات و برطرف نمودن مشکلات و موانع افزایش آبدهی آن‌ها، نیز ارزیابی سرعت اقدامات اجرایی به‌روز.

2- کنترل کلیه چاه‌های تأمین آب صنعتی و حذف کشت و کارهای انجام‌شده اطراف آن‌ها. بررسی امکان انتقال آبدهی زیرسطحی شهر کرمان برای تأمین آب کوره‌های صنعتی و بدین ترتیب حفاظت و حراست از سفره‌های آب زیرزمینی.
3- پایان بخشیدن به کار بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری آن‌ها در موارد موردنیاز و ضروری.
4- برنامه‌ریزی برای مهار آب‌های سطحی استان کرمان.
5- ارزیابی کارشناسی کلیه طرح‌های آب‌وخاک اجرا شده برای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی استان پس از پیدا کردن شناخت از نارسایی‌های آن‌ها برنامه‌ریزی برای برطرف نمودن نارسایی‌ها و یا تخریب طرح‌هایی که قابلیت اصلاح را ندارند.

6- آسیب‌شناسی طرح‌های آبیاری تحت‌فشار در استان کرمان و برنامه‌ریزی برای مطالعه اجرای اصولی سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار.
7- برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری بهینه از آب‌های پایه دائمی کلیه دره‌های استان.
انتهای پیام/ حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار