آنگونه که قانون می گوید هر 10 سال یکبار می توان تعداد نمایندگان مجلس را افزایش داد که البته در این زمینه آنچه که تصریح شده است ، ملاک 150 هزار نفر جمعیت و یک نماینده است. اخیرا بحث این افزایش مطرح شده است و احتمال اجرای آن وجود دارد.
کد خبر: ۶۹۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶ 29 December 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد / مدت زیادی است که بحث بر سر افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح است و آنگونه که قانون می گوید هر 10 سال یکبار می توان تعداد نمایندگان مجلس را افزایش داد که البته در این زمینه آنچه که تصریح شده است ، ملاک 150 هزار نفر جمعیت و یک نماینده است. اخیرا بحث این افزایش مطرح شده است و احتمال اجرای آن وجود دارد.
تعداد نمایندگان مجلس بر اساس طرحی که در کمیسیون امورداخلی تصویب شده از ۲۹۰ نماینده به ۳۳۰ نماینده می‌رسد که همین امر یعنی افزایش ۴۰ نماینده می‌‎تواند علتی باشد که این طرح تصویب شود زیرا با توجه به افزایش ۴۰ نماینده، اکثر استان‌ها سهیم خواهند بود و زمینه تصویب طرح افزایش تعداد نمایندگان نیز مهیاتر است.

خبرگزاری خانه ملت، نوشت؛ افزایش تعداد نمایندگان هر 10 سال یکبار می‌تواند انجام شود که مبنای قانونی این امر اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

اصل شصت و چهارم اشعار می‌دارد:"عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یک هزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود."

باید توجه داشت که این اصل در سال 1368 به تصویب رسیده است، در آن زمان تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر بوده است.

این اصل در قانون اساسی مصوب 1358 چنین بوده است:"عده نمایندگان مجلس شورای ملی دویست و هفتاد نفر است و پس از هر ده سال در صورت زیاد شدن جمعیت کشور در هر حوزه انتخابی به نسبت هر یکصد و پنجاه هزار نفر یک نماینده اضافه می‌شود."
 

احمد مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، گفته است: به ازای هر 150 هزار نفر باید یک نماینده در مجلس باشد و اگر این فرمول را به کل کشور تعمیم بدهیم اکنون باید حدودا 500 نماینده در مجلس حاضر باشند تا به سهولت کار مردم پیگیری شود.

علی کرد بنا بر لایحه‌ای که وزارت کشور تهیه کرده، به طور میانگین به ازای هر 150 هزار نفر جمعیت، باید یک نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشد، بیان کرد: وقتی که تعداد جمعیت بیشتر می‌شود به ازای هر 500 هزار نفر باید 2 نماینده در مجلس حضور داشته باشد.

اکنون با توجه به اینکه اصل 64 قانون اساسی در زمینه افزایش تعداد نمایندگان از سال 1378 تاکنون اجرا نشده است، در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز امکان افزایش 40 نماینده وجود دارد زیرا به ازای هر 10 سال می‌توان 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه کرد و اکنون 20 سال است که این قانون اجرا نشده است؛ به بیان دیگر به ازای 2 دوره 10 ساله باید 40 نماینده به تعداد فعلی نمایندگان مجلس اضافه شود.

محمدجواد کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت گفت: این بار امیدوار هستیم که طرح افزایش تعداد نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود، دلیل اینکه طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجالس قبلی تصویب نمی‌شد این بود که در آن زمان قرار بود فقط 20 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه شود ولی اکنون 40 نماینده اضافه می‌شود.

بنابر آنچه گفته شد تعداد نمایندگان مجلس از 290 نماینده به 330 نماینده می‌رسد که همین امر یعنی افزایش 40 نماینده می‌‎تواند علتی باشد که این طرح تصویب شود. در پایان دوره 10 ساله قبلی نماینده نتوانستند به جمع بندی نهایی در این زمینه برسند ولی این بار با توجه به توزیع افزایش تعداد نمایندگان به همه استان‌ها، زمینه تصویب قانون وجو دارد.
افزایش تعداد نمایندگان مجلس به تفکیک استان
باید توجه داشت که طرح افزایش تعداد نمایندگان اکنون در کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تصویب شده و هنوز به صورت قطعی تبدیل به قانون نشده زیرا ممکن است در صحن مجلس نیز مانند دیگر طرح‌ها و لوایح دچار تغییر شود.
 

طرح افزایش تعداد نمایندگان پس از تصویب مجلس و تایید در شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود، در نتیجه آنچه که در این گزارش مطرح می‌شود صرفا بر اساس مصوبه کمیسیون امورداخلی است.

در طرح افزایش تعداد نمایندگان 4 نماینده  به تعداد کل نمایندگان استان تهران اضافه می‍‌‌شود. استان تهران اکنون 35 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که در این طرح مقرر شده تا این تعداد به 39 نماینده افزایش پیدا کند.

استان‌های خوزستان و کرمان نیز هر کدام 3 نماینده به تعداد کل نمایندگان آن‌ها در مجلس اضافه می‌شود.استان خوزستان 18 نماینده در مجلس دارد که با این افزایش، 21 نماینده در مجلس خواهد داشت همچنین استان کرمان اکنون 10 نماینده در مجلس دارد که این تعداد به 13 نماینده می‌رسد.

براساس طرح افزایش تعداد نمایندگان به تعداد نمایندگان هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و یزد دو نماینده اضافه خواهد شد.

آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان نیز آنگونه که در طرح افزایش تعداد نمایندگان دیده شده، هر کدام یک نماینده به تعداد نمایندگان آن‌ها افزوده خواهد شد.

استان‌‎های چهارمحال و بختیاری و زنجان نیز بدون افزایش تعداد نمایندگان باقی می‌مانند و فقط حوزه‌های انتخابیه آن‌ها اصلاح می‌شود.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، گیلان و سمنان بدون تغییر در حوزه های انتخابیه و بدون افزایش تعداد نمایندگان و به شیوه قبلی به کار خود ادامه خواهند داد./
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار