بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این قنات به‌خوبی قابل توسعه بوده و بالای روبی و مرمت و احداث دستک‌های جدید برای مهار، زه آب‌ها می‌توان آبدهی آن را تا سی‌وپنج لیتر در ثانیه افزایش داد.
کد خبر: ۶۹۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، در مسیر جاده کرمان - زرند، کیلومتر هشت رشته‌ کوه‌های بازرگان قرار دارند، که بخش شمالی حوض دق را تشکیل می‌دهند. 

در دامنه‌های این مناطق کوهستانی بی کندهای قدیمی وجود دارد که محل سکونت و دامداری ، دامداران بوده است. این منطقه درمجموع متعلق به خانواده ایرانمنش‌ها بوده که امروزه هم به کار دامداری مشغولند.
در پیچ‌وخم دره‌های این منطقه کوهستانی در محلی که از همه طرف کوه‌های مرتفع احاطه نموده‌اند قنات ایرانمنش‌ها وجود دارد. بالا بودن میزان بارندگی و نوع ریزش‌های جوی که عمدتاً به‌صورت برف می‌باشند، سبب شده که این قنات بسیار آبدار و مطرح باشد. حق آبه بران از آب این قنات برای کشاورزی و آبشخوردام‌هایشان استفاده می‌نمودند.

عمق مادرچاه قنات بیست متر و طول آن به یک کیلومتر می‌رسد. همان‌طوری که تشریح شد این قنات ازجمله قنات‌های پرآب و دایر می‌باشد. ولی متأسفانه در حال حاضر با ریزش‌های مختصری که در حوالی مظهر قنات اتفاق افتاده است، فاقد آبدهی می‌باشد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که این قنات به‌خوبی قابل توسعه بوده و بالای روبی و مرمت و احداث دستک‌های جدید برای مهار، زه آب‌ها می‌توان آبدهی آن را تا سی‌وپنج لیتر در ثانیه افزایش داد. ازآنجایی‌که مشکل بیکاری یکی از مشکلات حاد استان‌مان است و اکثر جوان‌های بیش از ده خانوار ایرانمنشها بیکار هستند، می‌توان با راه‌اندازی قنات مشکل بیکاری آن‌ها برطرف نمود.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار