تحقیقات شرکت آبفار در خصوص چاه‌های غیرمجازی که حوالی هر چاه تأمین‌ کننده آب متعلق به شرکت در چه حد است؟ و چاه‌های غیرمجاز متعلق به چه افراد و یا خانواده‌هایی می‌باشند؟
کد خبر: ۶۹۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، مدیرعامل آبفار کرمان طی یکی از جلسات ستاد بحران استان کرمان گفت: اگر امسال فکری برای آب آشامیدنی نشود این مسئله باعث فاجعه در سطح استان خواهد شد. وی افزود یک‌میلیون و سیصد و یک هزار و یکصد و بیست نفر مجموعه جمعیت روستایی استان کرمان که یک‌میلیون و بیست‌وپنج هزار و چهارصد و شصت و هست نفر در دو هزار و پانصد و سی روستا در سطح استان تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند(استقامت شماره 617)

مسائل مطرح‌شده از طرف مدیرعامل محترم بیانگر بن‌بستی است، که برای تأمین آب شرب روستائیان ایجاد شده سؤال اینجاست که این بن‌بست چگونه شکل گرفته؟ تحقیقات و بررسی‌های صحرایی از منابع تأمین‌کننده آب یعنی قنوات، چاه‌ها، چشمه‌سارها، سیستم انتقال آب نشان می‌دهد:
1- قنوات و چشمه‌سارهایی که به‌عنوان منابع تأمین‌کننده آب آبفار بوده‌اند، برای کنترل وضعیت آن‌هابه‌روز نمودن، تهیه شناسنامه، انجام امور اجرایی برای افزایش آبدهی آنها و به‌طور خلاصه حفاظت و حراست از آنها اقدام مؤثری صورت گرفته است؟ قطعاً وقتیکه این منابع آبی که از نوع بسیار پایدار و ارزنده هم هستند، به آنها بی‌توجهی شده و مورد سهل‌انگاری قرارگرفته باشند، امروزه این منابع آبی‌ کاری ندارند که بحران خشکسالی و کمبود آب است، به‌تدریج کارایی خود را از دست داده و در شکل گرفتن بحران سهیم شده‌اند.
2- در خصوص تأمین آب از چاه‌ها مدیرعامل محترم در همین روزنامه و همین شماره مطرح کرده‌اند که 625 حلقه چاه در سطح استاندارند که 201 حلقه از آن‌ها کارایی خود را از دست‌داده‌اند. قطعاً 201 حلقه چاه اشاره شده به‌صورت ناگهانی و یک‌ دفعه خشک نشده‌اند، بلکه در پروسه‌ای چندین ساله چنین وضعیتی را پیدا کرده‌اند. سؤال این است که در این مدت‌ زمان برای هماهنگی و جایگزین نمودن آب مدیر عامل محترم چه اقداماتی انجام داده است؟ شکی نیست که سایر چاه‌ها هم در ردیف خشک شدن قرار دارند. در اینجا مسائل ذیل مطرح است:
1- تاریخ اولین حفاری هر حلقه تأمین‌ کننده آب شرب روستاها چه زمانی و عمق چاه برای بهره‌برداری از آب سفره‌های زیر زمینی چه اندازه و آبدهی مجاز آنچه مقدار بوده است؟
2- فواصل مجوزهای صادرشده از طرف وزارت نیرو نسبت به هر چاه شرکت آبفار در بدو حفاری چه اندازه بوده است؟
3- فواصل مجوزهای صادر شده بعدی و یا به‌عبارت‌دیگر فواصل چاه‌های حفاری شده فعلی تا هر چاه آبفارچه اندازه است؟ نقش مدیرعامل محترم در کنترل فواصل و صدور مجوزهای صادرشده از طرف وزارت نیرو چه بوده است؟
4- عمق هر چاه، میزان آبدهی فعلی چاه‌های آبفار در حال حاضر چقدر است؟
5- تعداد حلقه چاه‌های غیرمجازی که در محدوده‌ چاه‌های تأمین‌کننده آب آبفار حفاری و مورد بهره‌برداری قرارگرفته؟ نقش مدیرعامل محترم برای جلوگیری از حفر آن‌ها چه بوده است؟
6- تحقیقات شرکت آبفار در خصوص چاه‌های غیرمجازی که حوالی هر چاه تأمین‌ کننده آب متعلق به شرکت در چه حد است؟ و چاه‌های غیرمجاز متعلق به چه افراد و یا خانواده‌هایی می‌باشند؟
7- برای کمک گرفتن از چاه‌های غیرمجاز به‌ موازات تشدید شدن بحران شرکت آبفار مقدمتاً چه تمهیداتی را اتخاذ نموده است؟
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار