«استاندار کرمان: باید ابطال چاه‌های غیرمجاز، در دستور کار قرار بگیرد»
کد خبر: ۶۹۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، جملات نقل شده از مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کرمان: «235 رشته قنات و چاه در استان کرمان با چالش کمبود آب مواجه شده‌اند، منابع اصلی آب سطحی در کرمان در تنش بی‌سابقه بی‌آبی، خواب از سر کرمانی‌ها ربوده و افت شدید آب‌های سطحی هفته‌نامه فرا صنعت سه‌شنبه و صدها جمله عناوین مختلف» در مجموعه روزنامه‌های محلی استان کرمان همه گواهی می‌نمایند که بایستی برای ابطال چاه‌های غیرمجاز به‌جای قرار دادن آنها در دستور کار بایستی اقدام مؤثر انجام داد. تلاش‌های شبانه‌روزی و مستمرمان در موقعیت‌های مختلف اجرایی در این استان آمار صحیح ازچاه‌های غیرمجاز را معین نکرده است، آمار و ارقام مطرح بین 11000 تا 34000 حلقه چاه مطرح می‌نماید. فرض بر اینکه رقم بیست هزار حلقه چاه را داشته باشیم و حداقل آبدهی هر چاه سی لیتر در ثانیه باشد یعنی 30×20000 که برابر است با 600000 (ششصد هزار لیتر در ثانیه) آب از سفره‌های زیرزمینی نقاط مختلف استان به‌صورت غیرمجاز پمپاژ می‌گردد. با مدیریت و برنامه‌ریزی بر این آب حاضر و آماده می‌توان به‌تمامی گفته و شنیده‌ها و پیش‌بینی‌های بحران آب در استان خاتمه داد. بلافاصله پس از طرح این مسئله پاسخ داده می‌شود که تکلیف خانواده‌هایی که از این آب‌ها امرارمعاش می‌نمایند چه می‌شود؟ اینجاست که نیاز به برنامه‌ریزی به شرح ذیل دارد:

1- اعلام صریح مالکین و حق آبه بران کلیه چاه‌های غیرمجاز.
2- اعلام صریح سهام و حق آبه کارمندان مرتبط با وزارت نیرو.
3- رصد نمودن کارمندانی که بعد ازکارمند شدن به سهام آب دسترسی پیدا کرده‌اند و یا سهام خود را به افراد خانواده‌شان به نحوی واگذار نموده‌اند، و حذف صددرصد آنها.
4- معین نمودن افرادی که از شرایط حفر چاه غیرمجاز و عدم ممانعت سوءاستفادهنموده و از سهام بالایی برخوردار هستند، تعیین سقف مجاز برای آنها.
5- شکی نیست که به‌ این‌ ترتیب و با مرحله‌بندی دقیق و با پشتوانه قانونی می‌توان به کار آنها خاتمه و در پایان خانواده‌های محق و مسئله‌دار را تا برنامه‌ریزی و ایجاد پشتوانه کاری برای آنها فرصت داد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار