در شرایط بحران خشکسالی و کمبود آب که بحث صرفه‌جویی و تأکید بر آن تا حد خانوادگی و فردی پیش رفته، آب‌های زیرزمینی دشت‌های خاتون‌آباد و رفسنجان از اعماق زمین پمپاژ و راهی «شرکت ذوب مس» می‌شوند.
کد خبر: ۶۹۹۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، امروز که در حوزه آب از کلیه مسئولین استان کرمان ناامید شده‌ایم جا دارد که برادر گرامی جناب آقای پرفسور زاهدی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در بحث شکستن سد خاکی گروه راین (سال 1392) را بررسی نمایند در شرایطی که بحران خشکسالی و کمبود آب تأکید به صرفه‌جویی می‌نمایند، تا حد خانوادگی و فردی پیش رفته که آب‌های زیرزمینی دشت‌های خاتون‌آباد و رفسنجان از اعماق زمین پمپاژ و راهی شرکت ذوب مس می‌شوند !!!

چرا برنامه‌ای برای توصیه و تأکید بر مسئولین ذوب مس به‌منظورصرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف آب تا حد نیاز در سطح استان نمی‌باشد؟ چرا در شرایط بحرانی آبی که مسئولین آبفار به‌صورت مستمر از کم‌آبی صحبت دارند، در مصرف آب در کارخانه ذوب مس صرفه‌جویی نشده و بخش عمده سفره‌های زیرزمینی هم به مخزن سد خاکی مرتفع هدایت می‌شوند؟ جناب «پرفسور زاهدی» تأسیساتی که در محل ذوب مس به‌عنوان بند انحرافی، سد خاکی، انتقال آب مطالعه، بررسی و اجرا شده‌اند. هزینه‌های آنها برحسب میلیون , میلیون دلار و در شرایطی طراحی و اجرا شده‌اند که سرمایه اولیه تأمین آب آنها سفره‌های آب زیرزمینی دشت‌های خاتون‌آباد و رفسنجان و .... از این استان هستند. آنجایی که جایگزین نمودن و یا جبران نمودن آنها در سالها و یا قرنهای آینده غیرممکن می‌باشد. جنابعالی به‌عنوان یگانه نماینده پیگیر امورات استان کرمان این سؤالات را از مسئولین وزارت نیرو بفرمایید:
1- آمار چاه‌هایی که برای تأمین آب ذوب مس حفاری شده‌اند همراه با موقعیت آن‌ها.
2- عمق اولیه حفاری هر چاه، آبدهی و عمق آبدهی فعلی.
3- سد خاکی با ارتفاع بیش از پنجاه متر ذوب مس برای چه وسعت حوزه آبریز با چه برآورد سالانه‌ای طراحی و اجرا گردیده؟ آیا این سد خاکی با روان آب‌های حوزه آبریز آبگیری می‌شود یا با آب سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان کرمان؟
4- تأسیسات آبی فوق‌العاده پرهزینه داخل ذوب مس با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌بارانی استان کرمان به‌ویژه منطقه ذوب مس برای آب‌های زیرزمینی دشت‌های کرمان طراحی و اجرا شده‌اند؟
5- جمع‌بندی هزینه‌های انجام شده محدوده‌ی ذوب مس و خسارات ناشی از اجرای طرح‌های مطرح شده و مقایسه آن با انتقال آب از دریا برای تأمین آب.
قطعاً با عدم طرح چنین مسائلی مسئولین «شرکت ذوب مس» به این موضوع فکر نمی‌کنند که چه خسارات جبران‌ناپذیری به منابع آبی استان وارد نموده‌اند. برایشان مطرح نیست که اساسی‌ترین نقاط استان را به بیغوله و بیابانی تبدیل نمایند , که با تولید تدریجی ریزگردها منطقه‌ای صدچندان بدتر از استان خوزستان بسازد. چطور ممکن است که شرکت ذوب مس با توانایی ویژه‌ای که دارد منتظر بماند که خط لوله برای تأمین آب استان از دریا راه‌اندازی نمایند تا آن‌هم بهره ببرد.
جناب «پرفسور زاهدی» تابناک حاضر است که مأموریت کنترل تمامی پارامترهای مطرح شده را بپذیرد و به شرط همکاری بهترین اطلاعات را در اختیار جنابعالی قرار دهد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار