با احداث خاک ریز در بخش بالادست مادر چاه قنات و ذخیره‌سازی بخشی از آب سیلاب‌های فصلی می‌توان شرایط را برای افزایش آبدهی قنات فراهم نمود. آبدهی قنات مزبور در حال حاضر ده لیست در ثانیه می‌باشد که با انجام عملیات اجرایی فوق‌الذکر آبدهی قنات به سی لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد. هزینه های اجرای برای افزایش آبدهی این قنات سی میلیون ریال می‌باشد.
کد خبر: ۶۹۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، منطقه پیچوئیه در فاصله‌ی کبوتری کرمان در یک منطقه کوهستانی واقع شده بیست و پنج کیلومتر از این مسیر در جاده کرمان - ماهان و آسفالته و پنج کیلومتر آن خاکی می‌باشد.در این محل سه رشته قنات وجود دارد:

1- قنات پیچوئیه بالا: طول کورهاین قنات پانصد متر عمق مادرچاه آن چهارده متر و منطقه آن در فاصله چهارونیم کیلومتری بالادست پیچوئیه در دره کبکوها که منتهی الیه آن کوه‌های سیرچ قرار دارند واقع شده، طول هر نج قنات چهارونیم کیلومتر و کلا در مسیر رودخانه با نفوذپذیری بسیار بالا در رسوبات رودخانه‌ای قرار دارد با توجه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده مشکلات فنی این قنات عبارتند از:
1-1- کوره قنات در بخش تران فاقد دستک می‌باشد در حالیکه با توجه به موقعیت احداث دستک برای افزایش آبدهی بسیار موثر می‌باشد.
2-1 ریزش‌های انجام شده در طول کوره قنات از جریان سریع آب ممانعت بعمل آورده و لای روبی آن الزامی می‌باشد.
3-1 چاهای میله‌ای قنات کلا در مسیر رودخانه واقع شده‌اند و هیچگونه ایمنی در برابر جریانات سیلابی ندارند، به منظور جلوگیری از انتقال رسوبات رودخانه‌ای به داخل قنوات کمربند نمودن کلیه چاهای میله‌ای بسیار ضروری می‌باشد.
4-1 احداث خاکریز در بخش بالا دست مادر چاه قنات به منظور ذخیره نمودن بخشی از سیلاب‌ها و انجام عمل تزریق مصنوعی جهت افزایش آبدهی قنات آبدهی قنات مزبور در حال حاضر حدود ده لیتر در ثانیه می‌باشد و با انجام عملیات اجرایی فوق‌الذکر آبدهی قنات را به سی لیتر در ثانیه می توان افزایش داد. هزینه‌های اجرایی این قنات سی میلیون ریال می‌باشد.

2- قنات وسطی پیچوئیه، طول کوره این قنات سیصد متر، عمق مادر چاه آن دوازه متر، قطر قنات در فاصله سیصد متری پیچوئیه قراردارد، طول هر نج قنات سیصد متر و از بستر رسوبات رودخانه‌ای دره کبکوها عبور می‌نماید. مشکلات فنی قنات مزبور بشرح ذیل می‌باشد؛

1-2- قنات در بخش تران فاقد دستک می‌باشد و برای بالا بردن آبدهی قنات احداث دستک در این بخش از کوره قنات بسیار ضروری می‌باشد.
2-2- بواسطه ریزش‌های انجام شده در طول کوره قنات و پس زدن آب در بعضی از چاه‌های میله‌ای لای روبی قنات الزامی می‌باشد.
3-2- چون اغلب چاه‌های میله‌ای در بستر رودخانه واقع شده‌اند برای جلوگیری از خسارت ناشی از سیلاب‌های فصلی کمربند نمودن آنها الزامی می‌باشد.
4-2- با احداث خاک ریز در بخش بالادست مادر چاه قنات و ذخیره‌سازی بخشی از آب سیلاب‌های فصلی می‌توان شرایط را برای افزایش آبدهی قنات فراهم نمود. آبدهی قنات مزبور در حال حاضر ده لیست در ثانیه می‌باشد که با انجام عملیات اجرایی فوق‌الذکر آبدهی قنات به سی لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد. هزینه های اجرای برای افزایش آبدهی این قنات سی میلیون ریال می‌باشد.

* قنات زیربنه

*با توجه به موارد مطروحه برای توسعه کشاورزی برطرف نمودن مشکلات فنی قنوات و افزایش آبدهی آنها بسیار ضروری می‌باشد. این قنات در مجاورت پیچونه واقع شده با طول کوره آن یکصد متر عمق مادر چاه پنج متر و آبدهی آن در حد پنج لیتر در ثانیه می‌باشد ایجاد دستک در بخش تران این قنات و کمربند نمودن چاه‌های میله‌ای که در بستر رودخانه قرار دارند می‌توان آبدهی آنرا به بیست لیتر در ثانیه تا افزایش داد، هزینه اجرایی برای افزایش آبدهی این قنات بیست میلیون ریال می‌باشد.

در رابطه ما منطقه مطروحه موارد ذیل قابل طرح است:
1- وسعت اراضی قابل کشت و حاصلخیز براساس شواهد موجود (استخر مخروبه مسیرهای انتقال آب، کرت بندی) یکصد هکتار می‌باشد. این اراضی در رابطه با تولید گندم، جو، علوفه، صیفی کاری تجربه شده و نتیجه بسیار خوبی داشته‌اند.

2- کیفیت آب قنوات مطورحه برای تولید محصولات گندم، جو، علوفه، صیفی کاری بادام کاری بسیار مطلوب برداشت.

3- میزان آب مورد نیاز برای تأمین آب اراضی منطقه مطروحه بیست و پنج لیتر در ثانیه می‌باشد.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

برچسب ها: ماهان ، سد ، آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار