از دست رفتن 90 درصد محصول پسته استان کرمان در سال جاری
کد خبر: ۶۹۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳ 04 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، کرمان از پهناورترین استان‌های کشور است که با شرایط آب و هوایی متنوع، قابلیت مطالعه و بررسی هر نوع کشت و کاری را دارد. ارز آوری محصول پسته در دهه‌های گذشته، کشاورزان را به بهترین وجهی تشویق نمود که برای کشت و کار این نوع محصول از هیچ کوششی فروگذار ننمایند. برداشت محصول پسته و قیمت بالای آن تا اینجا پیشرفت نمود که هر کوره‌ای که پروانه برداشت تا حد دو متر مکعب در شبانه روز از آب سفره‌های زیرزمینی را داشت بعد از هر خاکبرداری و تهیه گل برای آجر زنی به درختکاری پسته روی می‌آورده و بر حسب توان یک دفعه کوره به باغ پنجاه هکتار پسته و در کنار آن برداشت آب تبدیل به بیست الی سی لیتر در ثانیه می‌گردید.

مسئله تأمین آب باغ‌های پسته اساسی‌ترین پارامتری بود و فقط وصل به آب سفره‌های زیر زمینی دشت‌های مختلف استان بود. به عبارت بهتر تأمین آب از سفره‌های آب زیرزمینی تنها راهکار ممکن بود و تقریباً تمامی بهره‌برداران و مسئولین استان هم از این موضوع آگاهی داشتند. همه کسانیکه وضعیت آب را می‌دانستند برای بهره‌برداری بهینه توان هماهنگی و هم فکری را نداشتند. بنابراین مسئله برداشت آب از این منابع محدود به رقابت افتاده و هر کس سعی می‌کرد به نوعی از آب سفره‌های زیر زمینی با حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز سهیم شود. توجه به تأمین سم، کودهای شیمیایی، تعویض خاک باغ‌های پسته، تأمین آب به هر شکل ممکن از سفرهای زیرزمینی اساس دغدغه ها و پیگیریهای کشاورزان به شمار می‌رفت. و کودهای مجاز و غیرمجاز بصورت علنی و یا قاچاق با تلاش کشاورزان تهیه و به بهره‌برداران می‌رسید.

بهره‌برداران که از درآمدهای کلان و غیره منتظره برخوردار بودند. دیگر حاضر نبودند به مبلغ قیمت فکر کنند. بلافاصله خریداری و مصرف می‌نمودند تا به هر شکل ممکن در بازار رقابت کاذب صاحب اسم و رسمی از تولید بیشتر محصول شوند. سازمان جهاد کشاورزی بنیادی‌ترین ارگان استان که در تمامی شهرها نمایندگی و کارشناسان متخصص در امور زراعت و باغبانی را دارد و تنها مرجعی است که با ارتباطات گسترده با سازمانهای تحقیقاتی و ترویجی وزارتخانه می‌توانست از تمامی مسائل مرتبط با تولید محصول پسته باخبر باشد. با پیش‌بینی به موقع تحولات آب و هوایی تأثیر کود و سم‌های گوناگون بر روی باغ‌های پسته با چگونگی مواجه شدن به بن‌بست رسیدن آب سفره‌های زیرزمینی و سایر مشکلات کشاورزان را آگاه و برای عبور از این بحران همه را آگاه و به موقع راهنمایی نماید. نیز مقدور این سازمان بود که از سال‌های قبل مسئله شکستن ناگهانی تولید محصول پسته را بررسی و به آگاهی کشاورزان برساند مگر از نظر صاحب‌نظران این پدیده قابل پیش‌بینی نبوده ؟ و در پایان مسائل ذیل مطرح می گردد؛

1- دلایل علمی و کارشناسی شکست ناگهانی تولید محصول و از دست رفتن 90 درصد محصول پسته چه بوده؟

2- نقش مصرف سم‌های مجاز و غیرمجاز در از دست رفتن 90 درصد محصول پسته بررسی شده؟

3- نقش مصرف کودهای مجاز و غیرمجاز در از دست رفتن 90 درصد محصول پسته چه بوده؟

3- نقش بی‌توجهی به منابع تأمین کننده آب در از دست رفتن 90 درصد محصول پسته بررسی شده؟

4- نقش حاصلخیزی زمینهای پسته‌کاری شده در از دست رفتن 90 درصد محصول پسته؟

6- نقش آفات و بیماری‌های گیاهی که به دنبال مصرف سموم غیرمجاز بروز نموده اند در از دست رفتن 90 درصد محصول پست چه بوده است؟

شکی نیست که همه دست اندرکاران پسته از تولید کننده تا فروشنده‌ها از سازمان جهاد کشاورزی استان انتظار دارند که با تحلیل دقیق دلایل کاهش تولید محصول پسته برای آینده خود برنامه‌ریزی نمایند. اینکه صرفاً اعلام شود و یا خبر دهند که 90 درصد محصول پسته استان در سال جاری از دست رفته است دردی از بهره‌برداران پسته دوا نمی‌کند و فقط غمی بر غم‌هایشان می‌افزاید.
انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

برچسب ها: پسته ، نود درصد ، کود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار