موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد تومان و مساحت ۱۲ هزار متر مکعب، افتتاح شد.
کد خبر: ۷۰۳۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ 15 January 2019

در این موزه‌ که امروز با حضور برخی مدیران وزارت نفت، مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی افتتاح شد اشیاء و اسناد مربوط به صنعت نفت گردآوری و نگهداری شده تا ضمن معرفی و بازنمایی در پژوهش و آموزش مورد بهره برداری قرار گیرند.

به گزارش"تابناک"؛ بیشترین آثار ثبت ملی در صنعت نفت مربوط به آبادان می باشد که از همه نقاط کشور بیشتر است و با توجه به تاریخ نفت در شهر این امکان و ظرفیت وجود دارد که 500 مکان در این فهرست ثبت ملی شود.موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان، اولین و بزرگترین موزه صنعتی کشور است که با 12هزار مترمربع مساحت دارای هفت هزار متر فضای موزه‌ای است.

مدیر موزه ‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در آیین افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت آبادان با اشاره به این که 124 منطقه، تاسیسات، اماکن و ابنیه صنعت نفت ثبت ملی شده است گفت: نهضت ثبت ملی ابنیه، ساختمان‌ ها و تجهیزات صنعت نفت ادامه می‌ یابد و میراثی بدون ثبت ملی در صنعت نفت باقی نمی‌ ماند.

اکبر نعمت الهی با بیان این که با افتتاح موزه کارآموزان صنعت نفت، تعداد موزه های آبادان به 2 موزه رسید افزود: تا پایان سال موزه‌ های کرمان، تهران و سبزوار نیز به بهره‌ برداری می ‌رسند و بدین ترتیب تعداد موزه‌ های صنعت نفت به عدد پنج می ‌رسد.وی اظهار داشت: 2 موزه در مسجدسلیمان و کرمانشاه نیز سال 98 افتتاح می شوند.

مدیر موزه ‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت با بیان این که حدود 25 میلیون برگ سند در انبار صنعت نفت موجود است تا به یکی از مراکز اسناد صنعت تخصصی کشور تبدیل شود تصریح کرد: امیدواریم سال آینده سایت مرکز اسناد صنعت نفت رونمایی شود و در اختیار همه دانش پژوهان و دانشجویان قرار گیرد.

نعمت الهی با یادآوری این که در مطالعات اولیه که ازسوی مشاوران میراث فرهنگی موزه ‌های نفت انجام گرفت، آبادان با توجه به ظرفیت‌ های عظیم آن به عنوان یک شهر موزه در نظر گرفته شده است، افزود:بیشترین ثبت‌ های ملی در نفت، در شهر آبادان انجام شده است.

وی به موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین موزه نفت در شهر آبادان اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد موزه‌ها سبب رونق گردشگری در آبادان خواهد شد.

سید علی اکبر میرقادری مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان در این مراسم اظهار کرد: جهانگردی هدفدار و بررسی حوادثی که در سیر تاریخ رخداده است، به روش درست مدیریتی منتهی می‌شود؛ در نتیجه آمار و ارقام موجود باید هدفمند استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه 110 سال از صنعت نفت می‌گذرد، افزود: آبادان شهری زنده بود که در دورانی که کشورهای اسیایی واروپایی هنوز در دوره کشاورزی سنتی به‌سر می بردند، تمام امکانات مدرن صنعتی در این شهر وجود داشته است.
 
میرقادری بیان کرد: واحدهایی در پالایشگاه وجود دارد که پس از 80 سال در حال سرویس دهی به شرکت هستند و هنوز استفاده از این واحدهای صنعتی مرقوم به صرفه است.

وی افزود: متاسفانه هنوز بعد از ۳۰ سال از جنگ، کم کاری و مشکلات و موانع برای توسعه صنعتی شهر  برطرف نشده است؛ برای رفع موانع  توسعه دیر شروع کرده‌ایم اما نباید عقب کشید.

مدیرعامل پالایش نفت آبادان عنوان کرد: در حاضر پالایشگاه آبادان با 30هزار بشکه نفت خام، 12 هزار لیتر بنزین یورو چهار و 20 میلیون لیتر گازوئیل، بسیاری از خوراک‌های پتروشیمی آبادان و دیگر واحدها را تأمین می‌کند.

وی افزود: با تلاش و کار بی‌وقفه دانشمندان انواع کاتالیزورها، قطعاتی که از خارج وارد می‌شود را در داخل کشور داریم و چندبرابر آن‌را در پالایشگاه آبادان داریم.

میرباقری بیان کرد: امروز خوشحالم که این پالایشگاه با کلید زدن فازهای 2 و4 در سال‌های بسیار نزدیک به یکی از مدرنترین و سودآورترین پالایشگاه های جهان تبدیل خواهد شد.

محمدرضا کارگر اظهار داشت: این موزه بالندگی، رشد، فرانگری و توسعه در صنعت نفت است. وی بر ضرورت حمایت همه کارکنان صنعت نفت بر نگهداری میراث این صنعت تاکید کرد و گفت: اگر دوستدار صنعت نفت هستیم و می ‌خواهیم به تاریخ و پدرانمان احترام بگذایم، اگر می‌ خواهیم برای آیندگان یک میراث ملموس و افتخارآفرین به جا گذاریم، باید میراث صنعت نفت را برای آیندگان نگاه داریم.

کارگر تصریح کرد: توسعه و بالندگی یک جامعه به این اتفاق ‌هاست و این اتفاق برای نخستین بار در دوره وزارت مهندس زنگنه که بدون شک معمار این جریان بودند، در حال انجام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار