گزارش تصویری؛
این انشعابات فرعی یا خطوط انتقال غیرمجاز آب در قالب انشعابات غیرمجاز آب شرب مردم را به سرقت برده و سالها است شهر را دچار بحران آب کرده‌اند به نوعی شبهه وجود داشتن مافیای آب آنهم در تأمین آب شرب شهر کرمان را دآرد نوید می دهد به راستی استاندار و مدیر عامل آب و فاضلاب کرمان چگونه برنامه‌ریزی می‌نمایند.
کد خبر: ۷۰۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵ 29 January 2019

به گزارش تابناک کرمان، وقتیکه از کارخانه تولید شدم، شنیدم که مرا بارگیری می‌نمایند تا به دره مورگن حسین آباد کرمان منتقل نمایند. از اینکه آگاه شده بودم ,که آب مورگن عالی‌ترین شرایط را برای شرب دارد و برای انتقال آب با کیفیت مورگن به شهر کرمان کاربرد دارم، خیلی خوشحال بودم، اینکارها خیلی به سرعت پس از تنظیم توافقنامه بین آب فاضلاب کرمان و کشاورزان حسین آباد عملی شد. بگو و مگوهای اطرافم از زمانیکه مرا کار گذاشتند، با خبرم نمود که از مظهر قنات اصلی مورگن که از مورگن تر شروع می‌شود، آب قنات واردم می‌شود. ابهت و عظمت مورگن نیز بعنوان منطقه‌ای کوهستانی، با آب و هوای بسیار خنک در تابستان‌ها، گردشگران زیادی را به این منطقه جلب می‌نماید. خرده مالکینی هم هستند که در اینجا سهام آب دارند و برای باغکاری و کشت و کار برنامه‌ریزی می‌نمایند. حواس من همیشه متوجه این مسئله بود که آب شرب را به منابع آب شهر و شبکه هدایت می‌نمایم، آب شرب بایستی کنترل شده و بدور از هر آلودگی باشد. از فورماسیون بستر یا عرصه مورگن نیز بخوبی اطلاع داشتم , که با توجه به شیب زمین، دره‌ها، آبراهه‌های مناطق کوهستانی اطراف آن هر نوع زه آبی را به مظهر قنات هدایت می‌نماید. شاهد بودم که مالکین شروع کردند به ساختمان‌سازی همراه با سیستم سرویسهای بهداشتی، ظاهراً کسی با آنها مخالفت نکرد. یا اینکه با مخالفت جدی مواجه نشدند، به این ترتیب سرویسهای بهداشتی دائر و مورد بهره‌برداری هم قرار گرفتند. از آنجایی‌که این منطقه به دور از چشم مصرف کنندگان آب هست بر ایشان محسوس نیست که این نوع آلودگی را به زه‌آب آبهای این منطقه دیکته نمودند. من هم شاهد ورود زه آبهای آلوده بودم. مرا بطور یکنواخت تا منابع آب شهر کرمان برای صرفاً انتقال آب در نظر گرفته بودند. تنها قرار بود که در محل تقسیم یعنی ساختمانهای سیلوی کرمان آب را سه قسمت، دو قسمت آن از طریق من به شهر کرمان و یک سوم باقیمانده از طریق کوره سابق قنات حسین آباد به حسین آباد هدایت نمایند.

مسیری که برایم انتخاب کرده بودند از پهنه زمینهای حسین آباد می گذشت. پهنه‌ای که بواسطه آب مورگن هر ساله عرصه باغکاری و زراعت گسترده مالکین و کشاورزان بود. وقتیکه آب قنات در من جریان یافت، کم کم به زمینهای لم یزرع و بتدریج خشک تبدیل شدند. رونق کشت و کار بکلی از حسین آباد رخت بربست و همه و همه خوشحال که آب مورگن تأمین کننده آب شرب شهر کرمان است. اطرافم حرف‌هایی را می‌شنیدم که چطور در دره مورگن درختکاری گردو راه‌اندازی شود. انحراف آغاز شد و اولین سوراخ را بر تنم وارده نموده و لوله‌ای انشعاب دادند که درختکاری‌های گردوی دور و بر دره مورگن را آبیاری نمایند. مجریان و برنامه‌ریزان همه خط و برنامه را با هماهنگی مسئولین تراز بالای آب و فاضلاب شهری طراحی و به مورد اجرا می‌گذاشتند. خلاصه امروز و فردا کلیه مکانهای مناسب را درختکاری آنهم از نوع گردو و به شکل ردیفکاری انجام گردید. اینکار بشدت توسعه پیدا کرد تا برای تولید فشار بیشتر در سیستم آبیاری قطره‌ای باغکاری‌ها ناگزیر به اجرای شیری در پایین دست انشعاب شدند. بطوریکه آب در لوله پس زده و با توجه به شیب منفی فشار لازم را تولید و آبیاری تحت فشار برقرارگشت. راه اندازی مهمانسرا و ایجاد مکان تفریحی و به دنبال آن انشعابی دیگر برای تأمین آب کشت و کارها سوراخ بعدی بر تنم بود که زدند. شاهد بودم که چگونه به بهانه‌های مختلف سعی در کاهش میزان آبدهی من دارند. در حوالی مقسم آب در خصوص شن‌شویی و همینطور در طول میسرم انشعابات بعدی و بعدی برای کشاورزی و با باغکاری و کلا سوراخ سوراخم کردند. در مقابل مردمان کرمان شرمنده شدم از اینکه قرار بوده آب مظهر قنات مورگن را به منابع آب شهر کرمان منتقل نمایم در حالیکه هر روز نوآوریهای جدیدی برای به تاراج بردن آب درونم و سوءاستفاده تنظیم و اجرا می‌شد. روز به روز بیشتر متأسف شدم و به این فکر افتادم، که مسئولین تأمین آب شرب شهر کرمان چگونه این حالت‌ها را تحمل می نمایید، قطعاً خودشان دست اندر کارند. مسئولینی که سرتاسر سال داد کمی آب شرب می زنند و به قول خودشان با خرید آب از چاه تلبمه‌ها آب شرب را تأمین می‌نمایند. چگونه تن مرا سوراخ سوراخ و از هر نقطه‌ای, انشعابی تنظیم نموده‌اند.

این انشعابات فرعی یا خطوط انتقال غیرمجاز آب در قالب انشعابات غیرمجاز آب شرب مردم را به سرقت برده و سالها است شهر را دچار بحران آب کرده‌اند به نوعی شبهه وجود داشتن مافیای آب آنهم در تأمین آب شرب شهر کرمان را دآرد نوید می دهد به راستی استاندار و مدیر عامل آب و فاضلاب کرمان چگونه برنامه‌ریزی می‌نمایند. با خودم فکر می‌کردم که اگر قرار کشاورزی و تولید محصول بود مالکان و کشاورزان قدیمی حسین آباد هزار بار بهتر از تازه به دوران رسیده‌ها از عهده کشاورزی و بهره‌برداری صحیح از آب برمی‌آمدند. یعنی اینکه قرار است با سوءاستفاده از آب راهکاری برای خرید آب از چاه تلمبه ها باز نمایند؟ از تمامی مسئولین و دست اندرکاران کشور تقاضا دارم تیمی با هماهنگی شورای شهر کرمان سازماندهی نموده و امور ذیل را پیگیری نمایند.

1-عرصه مورگن تر که منطقه زهدار اصلی قنات مورگن می باشد, بصورت کارشناسی معین گردد.

2-بجای خرید آب از چاه‌های غیرمجاز و تشویق بیشتر آنها به راه‌اندازی چاه غیر مجاز سهام مالکیت همه کشاورزان منطقه مورگن تر خریداری گردد.

3-برای توسعه قنوات و چشمه سارهای مورگن تر پس از انجام مطالعات کارشناسی دقیق اقدام گردد.

4-حل مسائل مالکیت مورگن خشک، توسعه چشمه سارهای و قنوات آن.

5-احداث سدخاکی در گلوگاه مورگن خشک به منظور ذخیره‌سازی بخشی از سیلاب‌هایی که وسیله خسارت در پایین دست می‌گردند.

6-احیاء و مرمت شش رشته قناتی که از زمان واگذار شدن قنات مورگن به آب و فاضلاب شهری بعلت بی توجهی بتدریج بایر شده‌اند.

7- از مظهر قنات مورگن تا محل منابع آب کرمان مرا کنترل و تمامی انشعابات را شناسایی نمایند.
8-برنامه‌ریزی برای مسدود نمودن کلیه انشعابات.

به این ترتیب و با اجرای موارد فوق الذکر میتوان تا یکهزار لیتر در ثانیه آب بصورت پایدار و ماندگار برای تأمین آب شرب شهر کرمان تأمین نمود.
با توجه به اینکه این سرقت و انتقال آب اینقدر واضح جلوی چشم مسئولین آبفا صورت گرفته لذا بایستی دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و این افراد که طی این سالها مبادرت به استفاده از این آب می‌کردند خسارت وارده را پرداخت کنند.
نماینده عالی دولت در استان کرمان قطعاً تاکنون این مطلب را درک نموده که خطر اول پدافندغیرعامل و تهدید جدی استان کرمان خود کارمندان و مسئولینی هستند که تا به امروز فقط با بستن چشم هایشان اجازه استفاده غیرمجاز از منابع آبی استان را داده‌اند و خود عامل تشدید بحران شدید منابع آبی کرمان بودند.


انتهای پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار