قابل توجه استانداری استان کرمان؛
نشتی سرویس‌های بهداشتی بصورت قطع به سمت زه آب‌هایی است که وارد لوله آب شرب شده و به کرمان منتقل می‌گردند.
کد خبر: ۷۱۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 08 February 2019

به گزارش تابناک کرمان، تقریباً همه شهروندان کرمانی با اسم مورگن آشنا هستند. مورگن منطقه‌ای است کوهستانی که در جنوب شرقی شهر، در فاصله بیست کیلومتری واقع شده است.

کوهستانی بودن مورگن با گستردگی آن قابل ارزیابی است. مرتفع بودن کوه‌ها و استمرار آنها تا منطقه جوشان، گلباف، هشتادان، سیرچ توان مهار ابرهای باران زا و حتی المکان تبدیل باران به برف را دارد. به همین علت بیشتر ریزش‌های جوی این مناطق کوهستانی به صورت برف می‌باشد. برف‌های پایدار و ماندگاری که تداوم آنها به چندین سال هم می‌رسد. با کنترل عینی این مناطق کوهستانی و یا عبور از آنها بخوبی می‌توان به پشتوانه آب همه قنواتی که صدها سال قبل نیاکان ما احداث نموده‌اند پی برد.

دیدگاه‌های چندین قرن قبل اینطور رهنمود می‌داد که قناتی با با فرمی که ما امروزه در حوالی مورگن می‌بینیم احداث و یا راه‌اندازی نمایند. به اضافه از چنانان امکاناتی هم برخوردار نبودند، که با بهره‌برداری از آن ابزارها و امکانات توان آبدهی منطقه کوهستانی مورگن را برای آماده خوران بشر امروزی به نمایش بگذارند. به این ترتیب با توجه به وسع‌شان قنات مورگن را دائر نمودند که طعم و مزه و کیفیت آب آن برای هر شهروند کرمانی زبانزد می‌باشد. برای رسیدن به قنات مورگن از داره‌ای که دیوارهای سنگی دارد بطول یک و نیم کیلومتر عبور می نماییم. در انتهای دره پهنه‌ای است مثلثی شکل که رأس آن متوجه دره است. شیب زمین‌های پهنه از رأس مثلث بطرف قاعده منفی به بیش از پنجاه درجه می‌رسد. و اطراف آنرا کوه‌های مرتفع احاطه نموده‌اند. تقریباً در پاکش یا دامنه همه کوه‌ها چشمه سارهایی است که بخشی از آب آنها خرده مالکی است. پس از اینکه وارد استخر می‌شود بین کشاورزان و حق آبه بران تقسیم می‌گردد. بخشی از زه آب‌ها هم به مادر چاه و چاه‌های میله‌ای قنات اصلی مورگن یعنی حوالی رأس مثلث می‌رسند، و از اینجا زه آب‌ها وارد لوله آب شرب شهر کرمان می‌شوند. همه سهامداران که حوالی قاعده مثلث بصورت پراکنده باغکاری و زراعت دارند و برای خود حقی قائل بودند که ویلایی همراه با سرویس بهداشتی بسازند. و به این ترتیب جایگاه تفریحی فوق‌العاده مناسبی خصوصاً در ایام تابستان برای فامیلشان داشته باشند. همانطوریکه اشاره شد فرماسیون زمین دارای شیبی تند از طرف قاعده مثلث یا باغ‌ها و ویلاها و سرویس‌های بهداشتی به طرف مادر چاره قنات مورگن، تأمین کننده آب شرب شهر کرمان دارند. نیز به صورت صددرصد زه آب‌های این پهنه با هم مرتبط هستند، یعنی نشتی سرویس‌های بهداشتی بصورت قطع به سمت زه آب‌هایی است که وارد لوله آب شرب شده و به کرمان منتقل می‌گردند.

مشاهدات ناشی از بازدید از این محل نشان داد، که همه باغداران برای تولید محصول بهتر به کود حیوانی بخوبی بهاء می‌دهند. و معتقدند که تنها با این قبیل کودهای دامی و مرغی می‌توان محصول بهتری تولید نمود.
در اینجا سوالات ذیل مطرح است:
1- شرکت آب و فاضلاب کرمان از ویلاها، سرویس‌های بهداشتی، کودهایی که مرتباً و هرساله بر روی حساس‌ترین منطقه زهدار وتأمین کننده آب شرب شهر کرمان مصرف میشود، خبر ندارد؟
2- ویلاسازی همراه با سرویس‌های بهداشتی پرمصرف گردشگران از چه تاریخی شروع شده است؟
3- واکنش آب و فاضلاب شهر کرمان به این مشکلات با توجه به توضیحات فنی که ارائه شد تاکنون چه بوده و چه نتایجی گرفته است؟

انتهای‌پیام/حسن اشرف‌گنجویی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار