لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) که مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، در حال بررسی نهایی از سوی اعضای مجمع است. لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، یکی از چهار لایحه مربوط به برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.
کد خبر: ۷۱۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳ 16 February 2019

در جلسه صبح امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی بررسی می‌شود.

به گزارش «تابناک»؛ ساعت 9 صبح امروز جلسه بررسی لایحه پالرمو یا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی آغاز شد.

بنا بر این گزارش، لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) که مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، در حال بررسی نهایی از سوی اعضای مجمع است.

لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو، یکی از چهار لایحه مربوط به برنامه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است.

پیش از این اعلام شده بود، قرار است در این جلسه اعضای مجمع در ارتباط با موضوع پالرمو به جمع‌بندی نهایی برسند.

آغاز نشست مجمع تشخیص برای تصمیم‌گیری در خصوص «پالرمو»

«لعیا جندی»، معاون حقوقی رئیس جمهور ـ که در چند جلسه اخیر به عنوان نماینده دولت و موافق تصویب این لایحه در جلسات مجمع حضور داشته ـ در ارتباط با تلاش دولت جهت تصویب این لایحه اظهار کرد: دولت تلاشش را کرده و با نهادهای دیگری که درگیر بودند از جمله مجمع تشخیص هماهنگی داشته و لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را پیش برده، که تصویب شده و آیین نامه‌هایش هم به سرعت نوشته شده است، ولی دو لایحه دیگر مانده؛ اما توقع دولت این بوده که این دو لایحه نیز پیش رود.

بررسی این لایحه در جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام (روز ششم بهمن) با حضور تعدادی از فقهای شورای نگهبان، وزرای امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و رؤسای کمیسیون های قضایی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت، ولی تصمیم‌گیری درخصوص آن، بدون رأی گیری از اعضای مجمع بی‌نتیجه ماند.

در این جلسه، نخست گزارش کمیسیون های سیاسی ـ دفاعی و حقوقی ـ قضایی مجمع ارائه شد و در ادامه، رؤسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس و سپس وزرای امور خارجه و اقتصاد و نیز رئیس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیدگاه‌هایشان را به نمایندگی از مجلس و دولت مطرح کردند اما باز هم مجمع در این خصوص به رأی گیری و تصمیم نرسید و مقرر شد، برای بررسی بیشتر و اظهار نظر موافقان و مخالفان به نشست آینده مجمع موکول شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان جلسه گذشته مجمع در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: ما در پی اینیم که آن چه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم مؤثر است و نیز آنچه به ‌نفع نظام و انقلاب است مدنظر قرار دهیم. مجمع آخرین سنگر منافع ملی است و ما نمی‌توانیم تحت تأثیر فشارها قرار بگیریم؛ باید آن چه به‌ نفع ملت و کشور است، پیش ببریم.

محسن رضایی، حق تحفظ ایران را یکی از مباحث جدی مرتبط با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو دانست و افزود: موافقان در خصوص رفع ابهام و مخالفان درباره حق تحفظ صحبت خواهند کرد؛ یکی از موضوعات جدی همین مسأله حق تحفظ است؛ اما ابهامات بیشتری هم هست که در آینده موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و در مجموع، مجمع تصمیم خواهد گرفت.

لایحه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی "پالرمو" یک بار در شورای نگهبان و هیأت عالی نظارت مجمع، بررسی و ایرادهایی به آن وارد و به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد؛ اما مجلس بر مصوبه اش اصرار و آن را برای تعیین مصلحت به مجمع ارجاع کرد. طبق آیین نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب لایحه امروز به کسب حداقل دو سوم آرا نیاز دارد.

 

گزارش تصویری جلسه امروز مجمع
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۲:۰۸
 

تصمیم‌گیری درباره «پالرمو» بار دیگر به آینده موکول شد
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۲:۰۴
 

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست امروز شنبه ۲۷ بهمن بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند.

بنابر این گزارش، نشست امروز مجمع نیز تماماً به ادامه طرح نظرات موافقان و مخالفان این لایحه اختصاص داشت و فرصت به رأی‌گیری نهایی درباره پالرمو نرسید.

غیبت دو تن از سران قوا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۱۱:۴۸
 

برگزاری جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام با دستور کار قرار گرفتن الحاق ایران به لایحه پالرمو با حاشیه‌هایی همراه بود.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (شنبه ۲۷ بهمن) به ریاست آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در حالی آغاز شد که با غیبت دو تن از سران قوا از جمله علی لاریجانی و حجت‌الاسلام حسن روحانی همراه بود.

گفتنی است که علت غیبت رئیس مجلس در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده کشور است.

از جمله غایبان دیگر این جلسه محمدجواد ظریف است که علت غیبتش به سفر اخیر او به مونیخ برمی‌گردد و از لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از جمله افرادی هستند که در جلسه امروز مجمع حضور دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار